Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Wiersz „Lament” wszedÅ‚ w skÅ‚ad tomiku poezji Tadeusza Różewicza, zatytuÅ‚owanego „Niepokój” (1947). Zbiór ten uważany jest za wÅ‚aÅ›ciwy debiut autora wywodzÄ…cego siÄ™ z pokolenia Kolumbów, mimo iż tworzyÅ‚ on już przed wojnÄ…. Pierwsze próbki pióra Różewicza można odnaleźć w miÄ™dzy innymi w czasopismach „Pod znakiem Marii” i „Czerwone Tarcze”. W 1944 roku opublikowaÅ‚ napisane razem z bratem Januszem „Echa leÅ›ne”, a dwa lata później satyryczny zbiór „W Å‚yżce wody”.
WracajÄ…c do „Niepokoju”, jest on poetyckim manifestem wszystkich cech, które później bÄ™dzie można odnaleźć w innych zbiorach poety (np. oszczÄ™dność Å›rodków artystycznych na rzecz prostego, wrÄ™cz potocznego jÄ™zyka czy czÄ™ste posÅ‚ugiwanie siÄ™ kulturowymi oraz biblijnymi aluzjami).
Opublikowane w tomie wiersze „Lament” oraz „Ocalony” sÄ… po dziÅ› dzieÅ„ jednymi z najczęściej omawianych w kontekÅ›cie zmian, jakie w ludziach wywoÅ‚aÅ‚a wojenna rzeczywistość. O realizacjach tego motywu rozpisaÅ‚a siÄ™ Bernadetta Å»ynis, autorka opracowania rozdziaÅ‚u o współczesnej literaturze, opublikowanego w zbiorowym dziele „Ilustrowane dzieje literatury. Od antyku do współczesnoÅ›ci”.
„Trwanie Różewicza w tragicznym rozpoznaniu współczesnego Å›wiata polega na odkryciu, że metafizyczna pustka, którÄ… odsÅ‚oniÅ‚a wojna, jest pustkÄ… istniejÄ…cÄ… także w Å›wiecie, który miaÅ‚ zostać „odbudowany”. Takie tomy poetyckie jak; UÅ›miechy (1955), Poemat otwarty (1956), Rozmowa z ksiÄ™ciem (1960), GÅ‚os Anonima (1961), Zielona róża (1961), Nic w pÅ‚aszczu Prospera (1962), Twarz trzecia (1968), Regio (1969), Duszyczka (1977), Na powierzchni poematu i w Å›rodku (1983), PÅ‚askorzeźba (1991) - (to nie wszystkie wydane przez poetÄ™ tomy poezji), stanowiÄ… zapis późniejszego rozczarowania Różewicza i poczucia bezradnoÅ›ci wobec Å›wiata „po OÅ›wiÄ™cimiu”. Bohater utworów Różewicza to czÅ‚owiek wewnÄ™trznie rozbity, zdezintegrowany, uprzedmiotowiony, zniewolony przez technikÄ™, biologiÄ™, przeszÅ‚ość, czÅ‚owiek zagubiony. Nie potrafi odnaleźć drogi w Å›wiecie – Å›mietniku, gruzowisku pustych form ksztaÅ‚tujÄ…cych niegdyÅ› Å›wiat wartoÅ›ci. W prozatorskim utworze Åšmierć w starych dekoracjach (1970) wartoÅ›ci czasu przeszÅ‚ego zostaÅ‚y wyraźnie ukazane jako puste, gipsowo – tekturowe atrapy, od dawna pozbawione istotnych treÅ›ci. „GÅ‚odny w obozie jenieckim / ukÅ‚adaÅ‚ ze Å›mieci / nowy Å›wiat / wÅ›ród tych Å›mierci i Å›mieci” (Opowiadanie dydaktyczne).Tej pesymistycznej diagnozie towarzyszy jednak i moralistyczna przestroga (np. List do ludożerców czy Koncert życzeÅ„, Przepaść). Poeta nie szuka jednak oparcia w tym co przeszÅ‚e i już puste; „nie wierzÄ™ / nie wierzÄ™ od przebudzenia / do zaÅ›niÄ™cia” (CierÅ„). JednoczeÅ›nie próby uÅ‚ożenia „nowego Å›wiata”; „nie dajÄ… wyników / rozdziera siÄ™ / wzdÅ‚uż / od krtani po odbyt / (…) wkÅ‚adano mu w usta „filozofiÄ™” / sprzÄ…tano usuwano / papierowÄ… papkÄ™” (***drze siÄ™ miÄ™kko…)” (Bernadetta Å»ynis, „Literatura współczesna”, [w:] „Ilustrowane dzieje literatury. Od antyku do współczesnoÅ›ci”, Bielsko-BiaÅ‚a 2003, s. 440 -443).
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Lament - geneza
Autor: Karolina MarlêgaWiersz „Lament” wszedÅ‚ w skÅ‚ad tomiku poezji Tadeusza Różewicza, zatytuÅ‚owanego „Niepokój” (1947). Zbiór ten uważany jest za wÅ‚aÅ›ciwy debiut autora wywodzÄ…cego siÄ™ z pokolenia Kolumbów, mimo iż tworzyÅ‚ on już przed wojnÄ…. Pierwsze próbki pióra Różewicza można odnaleźć w miÄ™dzy innymi w czasopismach „Pod znakiem Marii” i „Czerwone Tarcze”. W 1944 roku opublikowaÅ‚ napisane razem z bratem Januszem „Echa leÅ›ne”, a dwa lata później satyryczny zbiór „W Å‚yżce wody”.
WracajÄ…c do „Niepokoju”, jest on poetyckim manifestem wszystkich cech, które później bÄ™dzie można odnaleźć w innych zbiorach poety (np. oszczÄ™dność Å›rodków artystycznych na rzecz prostego, wrÄ™cz potocznego jÄ™zyka czy czÄ™ste posÅ‚ugiwanie siÄ™ kulturowymi oraz biblijnymi aluzjami).
Opublikowane w tomie wiersze „Lament” oraz „Ocalony” sÄ… po dziÅ› dzieÅ„ jednymi z najczęściej omawianych w kontekÅ›cie zmian, jakie w ludziach wywoÅ‚aÅ‚a wojenna rzeczywistość. O realizacjach tego motywu rozpisaÅ‚a siÄ™ Bernadetta Å»ynis, autorka opracowania rozdziaÅ‚u o współczesnej literaturze, opublikowanego w zbiorowym dziele „Ilustrowane dzieje literatury. Od antyku do współczesnoÅ›ci”.
„Trwanie Różewicza w tragicznym rozpoznaniu współczesnego Å›wiata polega na odkryciu, że metafizyczna pustka, którÄ… odsÅ‚oniÅ‚a wojna, jest pustkÄ… istniejÄ…cÄ… także w Å›wiecie, który miaÅ‚ zostać „odbudowany”. Takie tomy poetyckie jak; UÅ›miechy (1955), Poemat otwarty (1956), Rozmowa z ksiÄ™ciem (1960), GÅ‚os Anonima (1961), Zielona róża (1961), Nic w pÅ‚aszczu Prospera (1962), Twarz trzecia (1968), Regio (1969), Duszyczka (1977), Na powierzchni poematu i w Å›rodku (1983), PÅ‚askorzeźba (1991) - (to nie wszystkie wydane przez poetÄ™ tomy poezji), stanowiÄ… zapis późniejszego rozczarowania Różewicza i poczucia bezradnoÅ›ci wobec Å›wiata „po OÅ›wiÄ™cimiu”. Bohater utworów Różewicza to czÅ‚owiek wewnÄ™trznie rozbity, zdezintegrowany, uprzedmiotowiony, zniewolony przez technikÄ™, biologiÄ™, przeszÅ‚ość, czÅ‚owiek zagubiony. Nie potrafi odnaleźć drogi w Å›wiecie – Å›mietniku, gruzowisku pustych form ksztaÅ‚tujÄ…cych niegdyÅ› Å›wiat wartoÅ›ci. W prozatorskim utworze Åšmierć w starych dekoracjach (1970) wartoÅ›ci czasu przeszÅ‚ego zostaÅ‚y wyraźnie ukazane jako puste, gipsowo – tekturowe atrapy, od dawna pozbawione istotnych treÅ›ci. „GÅ‚odny w obozie jenieckim / ukÅ‚adaÅ‚ ze Å›mieci / nowy Å›wiat / wÅ›ród tych Å›mierci i Å›mieci” (Opowiadanie dydaktyczne).Tej pesymistycznej diagnozie towarzyszy jednak i moralistyczna przestroga (np. List do ludożerców czy Koncert życzeÅ„, Przepaść). Poeta nie szuka jednak oparcia w tym co przeszÅ‚e i już puste; „nie wierzÄ™ / nie wierzÄ™ od przebudzenia / do zaÅ›niÄ™cia” (CierÅ„). JednoczeÅ›nie próby uÅ‚ożenia „nowego Å›wiata”; „nie dajÄ… wyników / rozdziera siÄ™ / wzdÅ‚uż / od krtani po odbyt / (…) wkÅ‚adano mu w usta „filozofiÄ™” / sprzÄ…tano usuwano / papierowÄ… papkÄ™” (***drze siÄ™ miÄ™kko…)” (Bernadetta Å»ynis, „Literatura współczesna”, [w:] „Ilustrowane dzieje literatury. Od antyku do współczesnoÅ›ci”, Bielsko-BiaÅ‚a 2003, s. 440 -443).
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies