Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
„Nie mojÄ… jest rzeczÄ… mówić tu o twórczoÅ›ci CzesÅ‚awa MiÅ‚osza, inni to robili, robiÄ… i bÄ™dÄ… robić w sposób dużo bardziej kompetentny. Powiem tylko, że ta twórczość jest wielkim Å›wiatÅ‚em literatury naszego czasu, w skali nie tylko polskiej. Poezja ta, siÄ™gajÄ…ca szczytów artyzmu, jest w peÅ‚ni oryginalna w tym sensie, że MiÅ‚osza nie można przypisać do żadnej "szkoÅ‚y", ani też nieÅ‚atwo byÅ‚oby znaleźć jego uczniów czy naÅ›ladowców. Ale przede wszystkim jest to poezja, jak też i caÅ‚a jego twórczość, peÅ‚na mÄ…droÅ›ci, gÅ‚Ä™bokiej refleksji i zadumy nad Å›wiatem i nad kondycjÄ… ludzkÄ…, poezja metafizyczna, poezja, która pomaga rozumieć Å›wiat, w którym żyjemy i czas, w którym żyjemy” – Jerzy Turowicz w artykule „OsiemdziesiÄ…t pięć” („Apokryf” nr 9, czerwiec 1999 - dodatek do „Tygodnika Powszechnego”).
WÅ‚adza jest marzeniem czÅ‚owieka. CzÄ™sto jest tak pożądana, iż determinuje wszystkie decyzje i wybory jednostki, która osiÄ…gniÄ™ciu wÅ‚adzy podporzÄ…dkowuje caÅ‚e swoje życie. Wiersz CzesÅ‚awa MiÅ‚osza „Który skrzywdziÅ‚eÅ›” podejmuje wÅ‚aÅ›nie popularny od najdawniejszych czasów motyw wÅ‚adzy. Poeta przyglÄ…da siÄ™ i poddaje analizie rzÄ…dy despotyczne, opartej na rzÄ…dach autorytarnych, w których możni zapominali, iż z racji zajmowanego stanowiska powinni zawsze kierować siÄ™ poczuciem odpowiedzialnoÅ›ci za poddanych, pogÅ‚Ä™biać stale swojÄ… wiedzÄ™, opierać siÄ™ na uczciwoÅ›ci sprawiedliwoÅ›ci, zapomnieć o wÅ‚asnych interesach.
PrzykÅ‚ady realizacji motywu wÅ‚adcy tyrana – prócz liryku MiÅ‚osza - odnaleźć można miÄ™dzy innymi w poniższych dzieÅ‚ach:
Który skrzywdziłeś - geneza
Autor: Karolina Marlêga„Nie mojÄ… jest rzeczÄ… mówić tu o twórczoÅ›ci CzesÅ‚awa MiÅ‚osza, inni to robili, robiÄ… i bÄ™dÄ… robić w sposób dużo bardziej kompetentny. Powiem tylko, że ta twórczość jest wielkim Å›wiatÅ‚em literatury naszego czasu, w skali nie tylko polskiej. Poezja ta, siÄ™gajÄ…ca szczytów artyzmu, jest w peÅ‚ni oryginalna w tym sensie, że MiÅ‚osza nie można przypisać do żadnej "szkoÅ‚y", ani też nieÅ‚atwo byÅ‚oby znaleźć jego uczniów czy naÅ›ladowców. Ale przede wszystkim jest to poezja, jak też i caÅ‚a jego twórczość, peÅ‚na mÄ…droÅ›ci, gÅ‚Ä™bokiej refleksji i zadumy nad Å›wiatem i nad kondycjÄ… ludzkÄ…, poezja metafizyczna, poezja, która pomaga rozumieć Å›wiat, w którym żyjemy i czas, w którym żyjemy” – Jerzy Turowicz w artykule „OsiemdziesiÄ…t pięć” („Apokryf” nr 9, czerwiec 1999 - dodatek do „Tygodnika Powszechnego”).
WÅ‚adza jest marzeniem czÅ‚owieka. CzÄ™sto jest tak pożądana, iż determinuje wszystkie decyzje i wybory jednostki, która osiÄ…gniÄ™ciu wÅ‚adzy podporzÄ…dkowuje caÅ‚e swoje życie. Wiersz CzesÅ‚awa MiÅ‚osza „Który skrzywdziÅ‚eÅ›” podejmuje wÅ‚aÅ›nie popularny od najdawniejszych czasów motyw wÅ‚adzy. Poeta przyglÄ…da siÄ™ i poddaje analizie rzÄ…dy despotyczne, opartej na rzÄ…dach autorytarnych, w których możni zapominali, iż z racji zajmowanego stanowiska powinni zawsze kierować siÄ™ poczuciem odpowiedzialnoÅ›ci za poddanych, pogÅ‚Ä™biać stale swojÄ… wiedzÄ™, opierać siÄ™ na uczciwoÅ›ci sprawiedliwoÅ›ci, zapomnieć o wÅ‚asnych interesach.
PrzykÅ‚ady realizacji motywu wÅ‚adcy tyrana – prócz liryku MiÅ‚osza - odnaleźć można miÄ™dzy innymi w poniższych dzieÅ‚ach:
- Sofokles „Antygona”;
- Ajschylos „Prometeusz skowany”;
- Homer i jego najważniejsze dzieÅ‚o „Iliada”, w którym Hektor zwraca siÄ™ do swojego przeciwnika Achillesa sÅ‚owami:
„RzekÅ‚, umierajÄ…c już, Hektor, o heÅ‚mie wiejÄ…cym kitami:
»DziÅ› ciÄ™ przejrzaÅ‚em, że to wysiÅ‚ek daremny
Ciebie nakłonić. Żelazne masz bowiem serce w swej piersi.
Ale się strzeż, aby za mnie gniew bogów cię nie dosięgnął
W dniu niedalekim, gdy ciebie Parys i Fojbos Apollon-
Mimo że jesteÅ› tak mężny- zabijÄ… u Skajskiej bramy«”.
„(…) moim zamiarem jest pisać rzeczy użyteczne dla tego, kto je rozumie, przeto o wiele bardziej wÅ‚aÅ›ciwym wydaje mi siÄ™ iść za prawdÄ… rzeczywistÄ… zdarzeÅ„ niż za jej wyobrażeniem. Wielu wyobrażaÅ‚o sobie takie republiki i ksiÄ™stwa, jakich w rzeczywistoÅ›ci ani siÄ™ nie widzi, ani siÄ™ nie zna; wszak sposób, w jaki siÄ™ żyje jest tak różny od tego, w jaki siÄ™ żyć powinno, że ten, kto chce postÄ™pować tak, jak siÄ™ powinno postÄ™pować, a nie tak, jak siÄ™ postÄ™puje, gotuje raczej swojÄ… klÄ™skÄ™, niż zapewnia panowanie”;
BolesÅ‚aw Prus „Z legend dawnego Egiptu”, w których na przykÅ‚adzie Horusa i Ramzesa pisarz ukazaÅ‚ dwa podejÅ›cia do bycia wÅ‚adcÄ…;
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies