Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
CzesÅ‚aw MiÅ‚osz napisaÅ‚ swój wiersz „Walc” w 1942 roku w Warszawie. Trzy lata później utwór wszedÅ‚ w skÅ‚ad jednego z najbardziej znanych tomików poety – „Ocalenie” z 1945 roku. Bernadetta Å»ynis, autora rozdziaÅ‚u „Literatura współczesna”, umieszczonego w opracowaniu zbiorowym „Ilustrowane dzieje literatury. Od antyku do współczesnoÅ›ci” (Bielsko-BiaÅ‚a 2003, s. 436 – 437), okreÅ›liÅ‚a problematykÄ™ tego wojennego, lecz wydanego po czasie grozy i rozpaczy tomu jako dążące do „powÅ›ciÄ…gliwoÅ›ci emocjonalnej”, „refleksyjne”, „intelektualne”, nacechowane „raczej dyskursem niż ekspresjÄ… stanów uczuciowych”. Poza ty badaczka twórczoÅ›ci współczesnych poetów stwierdziÅ‚a, iż MiÅ‚osz z tomu „Ocalenie”:
„jest daleki od nurtu tyrtejskiego i martyrologicznego. Daje wnikliwÄ… analizÄ™ epoki, analizÄ™, która nie zrywa z ostrowidztwem, ale i utrwala przekonanie, że ta epoka skoÅ„czy nie tylko z dziedzictwem antyku, że jest zapowiedziÄ… ciemnych lat zniewolonych umysłów (…) czego nie przewidziaÅ‚ żaden z profetów – wizjonerów miÄ™dzywojennych”.
Wielu badaczy jest zdania, iż odnoszÄ…cy siÄ™ w wiÄ™kszoÅ›ci do historii II wojny Å›wiatowej tom „Ocalenie” jest punktem zwrotnym w dorobku MiÅ‚osza, który z kluczowej postaci II Awangardy staÅ‚ siÄ™ wówczas dojrzaÅ‚ym i Å›wiadomym swojej roli poetÄ…, poszukujÄ…cym ponownego okreÅ›lenia roli i miejsca poety w Å›wiecie „po”. SformuÅ‚owania swoistej Å›cieżki ewolucji poetyckiej naszego Noblisty podjęła siÄ™ w jednym ze szkiców wybitna polska badaczka literatury, Bożena ChrzÄ…stowska. HoÅ‚dujÄ…c tezie, iż „w istocie nie ma jednego MiÅ‚osza”, wyodrÄ™bniÅ‚a ona cztery główne etapy artystycznej drogi pisarza:
„1. MiÅ‚osz spoÅ‚ecznik, wizjoner i prorok (poczÄ…tki twórczoÅ›ci, poezja okupacyjna, wybrane utwory późniejsze);
2. MiÅ‚osz historyczny, poeta epoki (głównie lata pięćdziesiÄ…te – poezja traktatowa, tomik ÅšwiatÅ‚o dzienne, eseje);
3. MiÅ‚osz metafizyczny, poeta eschatologii (prawie caÅ‚a twórczość, poczÄ…tek „rekolekcji” od Króla Popiela);
4. MiÅ‚osz religijny i biblijny (od Ocalenia, nasilenie od Ziemi Ulro, przekÅ‚ady biblijne – lata osiemdziesiÄ…te)” (B. ChrzÄ…stowska, „Poezje CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”, Warszawa 1993, s. 55).
Podobne etapy, potwierdzajÄ…ce tezÄ™ o zróżnicowaniu twórczoÅ›ci poetyckiej CzesÅ‚awa MiÅ‚osza, wyodrÄ™bniÅ‚a inna autorka opracowania o dzieÅ‚ach naszego Noblisty – Irena Nowacka: „Wczesna twórczość CzesÅ‚awa MiÅ‚osza okreÅ›lana jest mianem katastroficznej, nastÄ™pny okres jego twórczoÅ›ci to czas skupienia na problematyce politycznej i historycznej, twórczość dojrzaÅ‚a – to poszukiwania odpowiedzi na pytania dotyczÄ…ce sensu egzystencji ludzkiej, zagÅ‚Ä™bianie siÄ™ w metafizyce, zwrot ku religii, przy jednoczesnym dążeniu do coraz oszczÄ™dniejszych, ascetycznych form wypowiedzi” (Irena Nowacka, „Poezje CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”, Lublin 2006).
Walc - geneza
Autor: Karolina MarlêgaCzesÅ‚aw MiÅ‚osz napisaÅ‚ swój wiersz „Walc” w 1942 roku w Warszawie. Trzy lata później utwór wszedÅ‚ w skÅ‚ad jednego z najbardziej znanych tomików poety – „Ocalenie” z 1945 roku. Bernadetta Å»ynis, autora rozdziaÅ‚u „Literatura współczesna”, umieszczonego w opracowaniu zbiorowym „Ilustrowane dzieje literatury. Od antyku do współczesnoÅ›ci” (Bielsko-BiaÅ‚a 2003, s. 436 – 437), okreÅ›liÅ‚a problematykÄ™ tego wojennego, lecz wydanego po czasie grozy i rozpaczy tomu jako dążące do „powÅ›ciÄ…gliwoÅ›ci emocjonalnej”, „refleksyjne”, „intelektualne”, nacechowane „raczej dyskursem niż ekspresjÄ… stanów uczuciowych”. Poza ty badaczka twórczoÅ›ci współczesnych poetów stwierdziÅ‚a, iż MiÅ‚osz z tomu „Ocalenie”:
„jest daleki od nurtu tyrtejskiego i martyrologicznego. Daje wnikliwÄ… analizÄ™ epoki, analizÄ™, która nie zrywa z ostrowidztwem, ale i utrwala przekonanie, że ta epoka skoÅ„czy nie tylko z dziedzictwem antyku, że jest zapowiedziÄ… ciemnych lat zniewolonych umysłów (…) czego nie przewidziaÅ‚ żaden z profetów – wizjonerów miÄ™dzywojennych”.
Wielu badaczy jest zdania, iż odnoszÄ…cy siÄ™ w wiÄ™kszoÅ›ci do historii II wojny Å›wiatowej tom „Ocalenie” jest punktem zwrotnym w dorobku MiÅ‚osza, który z kluczowej postaci II Awangardy staÅ‚ siÄ™ wówczas dojrzaÅ‚ym i Å›wiadomym swojej roli poetÄ…, poszukujÄ…cym ponownego okreÅ›lenia roli i miejsca poety w Å›wiecie „po”. SformuÅ‚owania swoistej Å›cieżki ewolucji poetyckiej naszego Noblisty podjęła siÄ™ w jednym ze szkiców wybitna polska badaczka literatury, Bożena ChrzÄ…stowska. HoÅ‚dujÄ…c tezie, iż „w istocie nie ma jednego MiÅ‚osza”, wyodrÄ™bniÅ‚a ona cztery główne etapy artystycznej drogi pisarza:
„1. MiÅ‚osz spoÅ‚ecznik, wizjoner i prorok (poczÄ…tki twórczoÅ›ci, poezja okupacyjna, wybrane utwory późniejsze);
2. MiÅ‚osz historyczny, poeta epoki (głównie lata pięćdziesiÄ…te – poezja traktatowa, tomik ÅšwiatÅ‚o dzienne, eseje);
3. MiÅ‚osz metafizyczny, poeta eschatologii (prawie caÅ‚a twórczość, poczÄ…tek „rekolekcji” od Króla Popiela);
4. MiÅ‚osz religijny i biblijny (od Ocalenia, nasilenie od Ziemi Ulro, przekÅ‚ady biblijne – lata osiemdziesiÄ…te)” (B. ChrzÄ…stowska, „Poezje CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”, Warszawa 1993, s. 55).
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies