Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
„Jest przecież Różewicz z okresu Niepokoju i Czerwonej rÄ™kawiczki, niemiÅ‚osiernie okaleczony przez szkolnÄ… heurezÄ™ i propagandowy mit jako wyraziciel, jeszcze do niedawna wedÅ‚ug jÄ™zyka tej propagandy, jedynego, „sÅ‚usznego”, totalitarnego syndromu w wersji antyniemieckiej. W tym wypadku „rzeczywistość koncentracyjna” autora Czerwonej rÄ™kawiczki padaÅ‚a ofiarÄ… niejednej manipulacji aż do swego rodzaju przesytu jego twórczoÅ›ciÄ… wÅ‚Ä…cznie. Jest przemilczany Różewicz z okresu „socrealizmu”, a nastÄ™pnie twórcza z okresu lat sześćdziesiÄ…tych i późniejszych, w którego dziele, w tym także w poezji, pojawiÅ‚a siÄ™ problematyka krytyki współczesnej cywilizacji oraz kultury masowej” – sÅ‚owa Piotra Kuncewicza, zaczerpniÄ™te z rozdziaÅ‚u „Tadeusz Różewicz” (P. Kuncewicz, „Agonia i nadzieja”, t. 2: „Literatura polska od 1939”, Warszawa 1993, s. 94) najpeÅ‚niej oddajÄ… Å›wiatopoglÄ…d poety zarówno z czasów publikowania pierwszych tomów twórczoÅ›ci, jak i z późniejszych lat.
Liryk „Termopile polskie” pochodzi wÅ‚aÅ›nie z przywoÅ‚anego zbioru „Niepokój”. Różewicz siÄ™gnÄ…Å‚ w nim po znany z rozmaitych legend i podaÅ„ motyw bitwy pod Termopilami. W sierpniu 480 roku p.n.e. na przesmyku Termopile doszÅ‚o do starcia wspieranych przez Spartan Greków z Persami. Ten epizod drugiej wojny perskiej, zakoÅ„czony zgnieceniem przez greckÄ… falÄ™ perskich wojsk (Å›mierć poniosÅ‚o 6400 Persów), zapisaÅ‚ siÄ™ w europejskiej kulturze jako symbol bohaterskiego mÄ™czeÅ„stwa Spartan i ich dożywotniej wiernoÅ›ci wyznawanym ideaÅ‚om. StaÅ‚o siÄ™ tak z racji Å›mierci prawie wszystkich żoÅ‚nierzy, pochodzÄ…cych ze Sparty.
Nasi przodkowie, zainspirowani doniosłymi wydarzeniami pod Termopilami, wykorzystali tą nazwę na określenie czterech ważnych bitew w historii Polski:
1. Bitwa pod WÄ™growem, rozegrana 3 lutego 1863 roku. Ten epizod z powstania styczniowego, zakoÅ„czony tryumfem Polaków, natchnÄ…Å‚ francuskiego poetÄ™ Augusta Barbiera do napisania wiersza „Atak pod WÄ™growem”. PowstaÅ‚y zaledwie kilkanaÅ›cie dni po bitwie – bo już 13 marca – tekst jest porównaniem natarcia polskich kosynierów na rosyjskie armaty do heroicznych walk starożytnych Spartan. Barbier bitwÄ™ pod WÄ™growem ochrzciÅ‚ mianem „Polskich Termopil”:
„I zajaÅ›niaÅ‚y owe wielkie czyny,
Jakich nam dzieje przedstawiają całe
Gdy dwóchset młodzi, jak Termopil syny,
By resztę braci zasłonić się dało,
Mężnie na paszcze rzuca się armatnie
I tam znajduje swe chwile ostatnie”.
SformuÅ‚owanie „Polskie Termopile” staÅ‚o siÄ™ ogromnie popularne w caÅ‚ej ówczesnej Europie. Wiele lat później Kamil Cyprian Norwid użyÅ‚ go ponownie. Jego wiersz „Vanitas” jest zestawieniem postawy kosynierów i Spartan:
„Grek ma wiÄ™cej Å›wietnych w dziejach kart
Niż łez... w mogile -
U Polaka tyle Węgrów wart,
Tyle!... co Termopile...”.
W Å›lady Norwida poszÅ‚a także Maria Konopnicka, która w 1904 roku napisaÅ‚a wiersz „Bój pod WÄ™growem”:
„(…)
Obcy piewca cześć oddając
Takiej męstwa sile,
Nazwał bitwę pod Węgrowem
Polskie Termopile”
2. Bitwa pod Zadwórzem z 17 sierpnia 1920 roku, rozegrana w czasie wojny polsko-bolszewickiej. Do walki o caÅ‚ość ziem kresowych ustawiÅ‚ siÄ™ batalion polskich wojsk. Ochotnicy, wywodzÄ…cy siÄ™ przede wszystkim z mÅ‚odzieży, stanÄ™li w obronie Lwowa (stÄ…d ich nazwa – ObroÅ„cy Lwowa). 330 polskich żoÅ‚nierzy pod dowództwem kpt. BolesÅ‚awa ZajÄ…czkowskiego zgodnie zagrodziÅ‚o drogÄ™ oddziaÅ‚om 1. Armii Konnej Siemiona Budionnego, rosyjskiego i radzieckiego dowódcy wojskowego, który w późniejszych latach peÅ‚niÅ‚ ważne paÅ„stwowe funkcje (m. in. I zastÄ™pca komisarza obrony ZSRR, Główny Inspektor Ministerstwa Obrony ZSRR, MarszaÅ‚ek ZwiÄ…zku Radzieckiego w 1935, trzykrotny Bohater ZwiÄ…zku Radzieckiego - lata 1958, 1963, 1968, deputowany i czÅ‚onek Prezydium Rady Najwyższej ZSRR). W wyniku zaciekÅ‚ej walki pod Zadwórzem 318 Polaków poniosÅ‚o Å›mierć, kilkunastu zostaÅ‚o rannych, kilku dostaÅ‚o siÄ™ do niewoli, a kpt. ZajÄ…czkowski - nazywany notabene „polskim Leonidasem”, czyli postrzegany jako symbol bohaterstwa i poÅ›wiÄ™cenia w sytuacji bez wyjÅ›cia, popeÅ‚niÅ‚ z kilkoma żoÅ‚nierzami samobójstwo. Mimo tych strat bolszewikom nie udaÅ‚o siÄ™ zdobyć miasta.Termopile polskie - geneza
Autor: Karolina Marlêga„Jest przecież Różewicz z okresu Niepokoju i Czerwonej rÄ™kawiczki, niemiÅ‚osiernie okaleczony przez szkolnÄ… heurezÄ™ i propagandowy mit jako wyraziciel, jeszcze do niedawna wedÅ‚ug jÄ™zyka tej propagandy, jedynego, „sÅ‚usznego”, totalitarnego syndromu w wersji antyniemieckiej. W tym wypadku „rzeczywistość koncentracyjna” autora Czerwonej rÄ™kawiczki padaÅ‚a ofiarÄ… niejednej manipulacji aż do swego rodzaju przesytu jego twórczoÅ›ciÄ… wÅ‚Ä…cznie. Jest przemilczany Różewicz z okresu „socrealizmu”, a nastÄ™pnie twórcza z okresu lat sześćdziesiÄ…tych i późniejszych, w którego dziele, w tym także w poezji, pojawiÅ‚a siÄ™ problematyka krytyki współczesnej cywilizacji oraz kultury masowej” – sÅ‚owa Piotra Kuncewicza, zaczerpniÄ™te z rozdziaÅ‚u „Tadeusz Różewicz” (P. Kuncewicz, „Agonia i nadzieja”, t. 2: „Literatura polska od 1939”, Warszawa 1993, s. 94) najpeÅ‚niej oddajÄ… Å›wiatopoglÄ…d poety zarówno z czasów publikowania pierwszych tomów twórczoÅ›ci, jak i z późniejszych lat.
Liryk „Termopile polskie” pochodzi wÅ‚aÅ›nie z przywoÅ‚anego zbioru „Niepokój”. Różewicz siÄ™gnÄ…Å‚ w nim po znany z rozmaitych legend i podaÅ„ motyw bitwy pod Termopilami. W sierpniu 480 roku p.n.e. na przesmyku Termopile doszÅ‚o do starcia wspieranych przez Spartan Greków z Persami. Ten epizod drugiej wojny perskiej, zakoÅ„czony zgnieceniem przez greckÄ… falÄ™ perskich wojsk (Å›mierć poniosÅ‚o 6400 Persów), zapisaÅ‚ siÄ™ w europejskiej kulturze jako symbol bohaterskiego mÄ™czeÅ„stwa Spartan i ich dożywotniej wiernoÅ›ci wyznawanym ideaÅ‚om. StaÅ‚o siÄ™ tak z racji Å›mierci prawie wszystkich żoÅ‚nierzy, pochodzÄ…cych ze Sparty.
Nasi przodkowie, zainspirowani doniosłymi wydarzeniami pod Termopilami, wykorzystali tą nazwę na określenie czterech ważnych bitew w historii Polski:
1. Bitwa pod WÄ™growem, rozegrana 3 lutego 1863 roku. Ten epizod z powstania styczniowego, zakoÅ„czony tryumfem Polaków, natchnÄ…Å‚ francuskiego poetÄ™ Augusta Barbiera do napisania wiersza „Atak pod WÄ™growem”. PowstaÅ‚y zaledwie kilkanaÅ›cie dni po bitwie – bo już 13 marca – tekst jest porównaniem natarcia polskich kosynierów na rosyjskie armaty do heroicznych walk starożytnych Spartan. Barbier bitwÄ™ pod WÄ™growem ochrzciÅ‚ mianem „Polskich Termopil”:
„I zajaÅ›niaÅ‚y owe wielkie czyny,
Jakich nam dzieje przedstawiają całe
Gdy dwóchset młodzi, jak Termopil syny,
By resztę braci zasłonić się dało,
Mężnie na paszcze rzuca się armatnie
I tam znajduje swe chwile ostatnie”.
SformuÅ‚owanie „Polskie Termopile” staÅ‚o siÄ™ ogromnie popularne w caÅ‚ej ówczesnej Europie. Wiele lat później Kamil Cyprian Norwid użyÅ‚ go ponownie. Jego wiersz „Vanitas” jest zestawieniem postawy kosynierów i Spartan:
„Grek ma wiÄ™cej Å›wietnych w dziejach kart
Niż łez... w mogile -
U Polaka tyle Węgrów wart,
Tyle!... co Termopile...”.
W Å›lady Norwida poszÅ‚a także Maria Konopnicka, która w 1904 roku napisaÅ‚a wiersz „Bój pod WÄ™growem”:
„(…)
Obcy piewca cześć oddając
Takiej męstwa sile,
Nazwał bitwę pod Węgrowem
Polskie Termopile”
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies