Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Wiersz „U wrót doliny” Zbigniewa Herberta, podejmujÄ…cy za pomocÄ… biblijnego motywu Apokalipsy temat okrucieÅ„stwa czasów II wojny Å›wiatowej, ukazaÅ‚ siÄ™ w tomie „Hermes, pies i gwiazda” z 1957 roku, stajÄ…c siÄ™ poetyckim rozliczeniem poety z realiami wojny i kolejnym dowodem na zaliczenie go do grona najwybitniejszych polskich twórców.
„Dorobek poetycki Zbigniewa Herberta należy do wysoko ocenianych, zarówno przez znawców jak i miÅ‚oÅ›ników literatury. Poeta zaliczany jest do grona liderów w zakresie liryki współczesnej i bywa porównywany z wybitnymi autorami, jak CzesÅ‚aw MiÅ‚osz, WisÅ‚awa Szymborska czy Tadeusz Różewicz. Chociaż jego dzieÅ‚o nie zostaÅ‚o uwieÅ„czone NagrodÄ… Nobla, wielu Polaków uważa, że wÅ‚aÅ›nie Herbert zasÅ‚użyÅ‚ w pierwszym rzÄ™dzie na to wyróżnienie” (Urszula Lementowicz, „Poezje Zbigniewa Herberta”, Lublin 2003).
Motyw Apokalipsy odnajdziemy w wielu innych dziełach:
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
U wrót doliny - geneza
Autor: Karolina MarlêgaWiersz „U wrót doliny” Zbigniewa Herberta, podejmujÄ…cy za pomocÄ… biblijnego motywu Apokalipsy temat okrucieÅ„stwa czasów II wojny Å›wiatowej, ukazaÅ‚ siÄ™ w tomie „Hermes, pies i gwiazda” z 1957 roku, stajÄ…c siÄ™ poetyckim rozliczeniem poety z realiami wojny i kolejnym dowodem na zaliczenie go do grona najwybitniejszych polskich twórców.
„Dorobek poetycki Zbigniewa Herberta należy do wysoko ocenianych, zarówno przez znawców jak i miÅ‚oÅ›ników literatury. Poeta zaliczany jest do grona liderów w zakresie liryki współczesnej i bywa porównywany z wybitnymi autorami, jak CzesÅ‚aw MiÅ‚osz, WisÅ‚awa Szymborska czy Tadeusz Różewicz. Chociaż jego dzieÅ‚o nie zostaÅ‚o uwieÅ„czone NagrodÄ… Nobla, wielu Polaków uważa, że wÅ‚aÅ›nie Herbert zasÅ‚użyÅ‚ w pierwszym rzÄ™dzie na to wyróżnienie” (Urszula Lementowicz, „Poezje Zbigniewa Herberta”, Lublin 2003).
Motyw Apokalipsy odnajdziemy w wielu innych dziełach:
- „O wojnie naszej którÄ… wiedziemy z szatanem...” MikoÅ‚aja SÄ™pa – SzarzyÅ„skiego;
- ”Uspokojenie” Juliusza SÅ‚owackiego;
- „Nie-Boska komedia” Zygmunta KrasiÅ„skiego;
- „Medaliony” Zofii NaÅ‚kowskiej;
- „Rozmowy z katem” Kazimierza Mocarskiego;
- „Piosenka o koÅ„cu Å›wiata” CzesÅ‚awa MiÅ‚osza;
- „Sanctus” Edwarda Stachury;
- „MaÅ‚a Apokalipsa” Tadeusza Konwickiego;
- „ImiÄ™ róży” Umberto Eco;
- „Dziady” cz. III (widzenie ks. Piotra) Adama Mickiewicza;
- „Nienasycenie” StanisÅ‚awa Ignacego Witkiewicza;
- „DzieÅ„ SÄ…du” StanisÅ‚awa Przybyszewskiego;
- „Koniec Å›wiata” Konstantego Ildefonsa GaÅ‚czyÅ„skiego;
- „Tak. Bóg opuÅ›ciÅ‚ ziemiÄ™…” Leopolda Staffa;
- „Jeździec” Jerzego Lieberta;
- „Widma” Tadeusza Gajcego;
- „Tropiciel” Aleksandra Rymkiewicza;
- „Widzenie IV” Jerzego Zagórskiego;
- „Inny Å›wiat” Gustawa Herling-GrudziÅ„skiego.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies