Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Wiersz Przybosia jest dowodem na kreacjonizm jego jÄ™zyka. Czytelnik liryku ma wrażenie, że przyglÄ…da siÄ™ budowaniu katedry „od podstaw”:
„Z miliona zÅ‚ożonych do modlitwy palców wzlatujÄ…ca przestrzeÅ„!”
Stworzony przez poetÄ™ Å›wiat jest doskonalszy i atrakcyjniejszy niż prawdziwy. W przeciwieÅ„stwie do poezji opisowej, w której rolÄ… poety jest jedynie rejestrowanie interesujÄ…cych go zjawisk i wydarzeÅ„, poeta staje siÄ™ propagatorem twórczej roli poety, jej kreacjonizmu. Jak trafnie zauważa PaweÅ‚ Dybel w rozdziale „MiÄ™dzy sÅ‚owami ku Å›wiatÅ‚u – Julian PrzyboÅ›”, opublikowanym w opracowaniu zbiorowym „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego” pod redakcjÄ… Ireny Maciejewskiej (Warszawa 1982): „Twórczość Przybosia jak żadna inna zrewolucjonizowaÅ‚a potoczne wyobrażenia o poetyckoÅ›ci, narzuciÅ‚a nowe formy wyrazu, obrazowania. Do Przybosia – w sensie negatywnym lub pozytywnym – odwoÅ‚ywaÅ‚y siÄ™ wszystkie późniejsze prÄ…dy pokoleniowe w dwudziestoleciu. Bez znajomoÅ›ci twórczoÅ›ci autora Równania serca zrozumienie tego wszystkiego, co nastÄ…piÅ‚o w naszej poezji, bÄ™dzie zawsze niepeÅ‚ne”.
Liryk jest bardzo dynamiczny, o czym Å›wiadczy nieregularność jego budowy (I i II zwrotka – jeden wers, III - cztery linijki, IV - dwuwiersz, V - sześć wersów, VI - dwuwiersz, VII - cztery linijki, a ostatnia – ponownie jeden wers).
PrzyboÅ› siÄ™gnÄ…Å‚ po „sprawdzone” Å›rodki poetyckie, przewijajÄ…ce siÄ™ czÄ™sto wÅ›ród wierszy innych awangardzistów miÄ™dzywojnia. UważajÄ…c, że istotÄ… poezji jest silna metafora, wybraÅ‚ te przyczynowo-skutkowe, plastyczne i konkretne, np. „obciążone Jezusami krzyże”, „- na klucze sklepienia / drga zamkniÄ™ty pÄ™d strzaÅ‚”, „mury z odrÄ…banych skaÅ‚”. Ich zadaniem jest uwypuklenie kruchoÅ›ci czÅ‚owieka wobec potÄ™gi opisywanej katedry: „wyszydzony opluty wÅ›ród poczwar rozdziawionych deszczem, albo jak Å‚by ponade mnie zmartwychwstajÄ… z sarkofagu”.
Innymi Å›rodkami sÄ… elipsy, oksymorony („wzlatujÄ…ca przestrzeÅ„”; „zrównanÄ… z niezgÅ‚Ä™bionym lazurem”; „zamkniÄ™ty pÄ™d”; „hurgotem gÅ‚azów szybujÄ…cych”).
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Notre Dame - analiza
Autor: Karolina MarlêgaWiersz Przybosia jest dowodem na kreacjonizm jego jÄ™zyka. Czytelnik liryku ma wrażenie, że przyglÄ…da siÄ™ budowaniu katedry „od podstaw”:
Stworzony przez poetÄ™ Å›wiat jest doskonalszy i atrakcyjniejszy niż prawdziwy. W przeciwieÅ„stwie do poezji opisowej, w której rolÄ… poety jest jedynie rejestrowanie interesujÄ…cych go zjawisk i wydarzeÅ„, poeta staje siÄ™ propagatorem twórczej roli poety, jej kreacjonizmu. Jak trafnie zauważa PaweÅ‚ Dybel w rozdziale „MiÄ™dzy sÅ‚owami ku Å›wiatÅ‚u – Julian PrzyboÅ›”, opublikowanym w opracowaniu zbiorowym „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego” pod redakcjÄ… Ireny Maciejewskiej (Warszawa 1982): „Twórczość Przybosia jak żadna inna zrewolucjonizowaÅ‚a potoczne wyobrażenia o poetyckoÅ›ci, narzuciÅ‚a nowe formy wyrazu, obrazowania. Do Przybosia – w sensie negatywnym lub pozytywnym – odwoÅ‚ywaÅ‚y siÄ™ wszystkie późniejsze prÄ…dy pokoleniowe w dwudziestoleciu. Bez znajomoÅ›ci twórczoÅ›ci autora Równania serca zrozumienie tego wszystkiego, co nastÄ…piÅ‚o w naszej poezji, bÄ™dzie zawsze niepeÅ‚ne”.
Liryk jest bardzo dynamiczny, o czym Å›wiadczy nieregularność jego budowy (I i II zwrotka – jeden wers, III - cztery linijki, IV - dwuwiersz, V - sześć wersów, VI - dwuwiersz, VII - cztery linijki, a ostatnia – ponownie jeden wers).
PrzyboÅ› siÄ™gnÄ…Å‚ po „sprawdzone” Å›rodki poetyckie, przewijajÄ…ce siÄ™ czÄ™sto wÅ›ród wierszy innych awangardzistów miÄ™dzywojnia. UważajÄ…c, że istotÄ… poezji jest silna metafora, wybraÅ‚ te przyczynowo-skutkowe, plastyczne i konkretne, np. „obciążone Jezusami krzyże”, „- na klucze sklepienia / drga zamkniÄ™ty pÄ™d strzaÅ‚”, „mury z odrÄ…banych skaÅ‚”. Ich zadaniem jest uwypuklenie kruchoÅ›ci czÅ‚owieka wobec potÄ™gi opisywanej katedry: „wyszydzony opluty wÅ›ród poczwar rozdziawionych deszczem, albo jak Å‚by ponade mnie zmartwychwstajÄ… z sarkofagu”.
Innymi Å›rodkami sÄ… elipsy, oksymorony („wzlatujÄ…ca przestrzeÅ„”; „zrównanÄ… z niezgÅ‚Ä™bionym lazurem”; „zamkniÄ™ty pÄ™d”; „hurgotem gÅ‚azów szybujÄ…cych”).
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies