Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Wiersz „Ocalony” Tadeusza Różewicza cechuje siÄ™ prostotÄ… formy. SkÅ‚ada siÄ™ z siedmiu strof, z których pierwsza i ostatnia sÄ… identyczne i spajajÄ… caÅ‚ość klamrÄ… poetyckÄ…, druga i czwarta stanowiÄ… wyliczenia, po których – w części trzeciej i piÄ…tej – podmiot przechodzi do skonkretyzowania swoich tez i osadzenia ich w rzeczywistoÅ›ci. JedynÄ… strofÄ…, zakłócajÄ…cÄ… wewnÄ™trzny porzÄ…dek tekstu, jest zwrotka szósta, zorganizowana wokół anafory „niech”, wyznaczajÄ…cej zadania dla nowego mistrza:
„Szukam nauczyciela i mistrza
Niech przywróci mi wzrok słuch i mowę
Niech jeszcze raz nazwie rzeczy i pojęcia
Niech oddzieli Å›wiatÅ‚o od ciemnoÅ›ci”.
Za symetryczność tekstu, wyznaczonej poprzez klamrę kompozycyjną złożoną ze strof pierwszej i siódmej, odpowiadają także strofy trzecia i piąta, będące zapisem doświadczenia wojennego podmiotu i rozpoczynające się wersem o aforystycznym charakterze:
Kolejną cechą kompozycyjną jest nieregularność budowy strof:
I część – trzy wersy;
II – pięć;
III – cztery;
IV – pięć;
V – cztery;
VI – cztery;
VII – trzy.
Charakteryzują się one także różną miarą wierszową (od wersów cztero do dwunastozgłoskowych).
Tekst został napisany wierszem wolnym oraz bezrymowym, czyli białym.
Analizując konstrukcję podmiotu lirycznego należy zebrać informacje, jakie przekazuje o sobie w tekście. Ma dwadzieścia cztery lata, przeżył wojnę, co bardzo odbiło się na jego psychice i sposobie postrzegania świata i wartości. Poszukuje kogoś, kto pomógłby mu odnaleźć się na nowo w nieznanej rzeczywistości. Wypowiada się zarówno w imieniu swoim, jak i rówieśników, których udziałem było doświadczenie wojny.
Ważnym punktem analizy liryku jest jego tytuÅ‚, odnoszÄ…cy siÄ™ bezpoÅ›rednio do podmiotu lirycznego. SformuÅ‚owany w postaci imiesÅ‚owowej formy trzecioosobowej („Ocalony”), doskonale koresponduje z wierszem. Mimo iż już w pierwszej zwrotce podmiot używa pierwszoosobowego czasownika „ocalaÅ‚em”, to w dalszych wersach jego intymne wyznanie jest prowadzone na przemian w pierwszej i trzeciej osobie.
Fragmenty, kwalifikujące wiersz do liryki bezpośredniej pojawiają się, gdy podmiot snuje swój monolog: przedstawia siebie i swoje przeżycia, emocje, przemyślenia, komentuje i ocenia rzeczywistość: Ocalony - analiza
Autor: Karolina MarlêgaWiersz „Ocalony” Tadeusza Różewicza cechuje siÄ™ prostotÄ… formy. SkÅ‚ada siÄ™ z siedmiu strof, z których pierwsza i ostatnia sÄ… identyczne i spajajÄ… caÅ‚ość klamrÄ… poetyckÄ…, druga i czwarta stanowiÄ… wyliczenia, po których – w części trzeciej i piÄ…tej – podmiot przechodzi do skonkretyzowania swoich tez i osadzenia ich w rzeczywistoÅ›ci. JedynÄ… strofÄ…, zakłócajÄ…cÄ… wewnÄ™trzny porzÄ…dek tekstu, jest zwrotka szósta, zorganizowana wokół anafory „niech”, wyznaczajÄ…cej zadania dla nowego mistrza:
„Szukam nauczyciela i mistrza
Niech przywróci mi wzrok słuch i mowę
Niech jeszcze raz nazwie rzeczy i pojęcia
Niech oddzieli Å›wiatÅ‚o od ciemnoÅ›ci”.
Za symetryczność tekstu, wyznaczonej poprzez klamrę kompozycyjną złożoną ze strof pierwszej i siódmej, odpowiadają także strofy trzecia i piąta, będące zapisem doświadczenia wojennego podmiotu i rozpoczynające się wersem o aforystycznym charakterze:
- III strofa - „CzÅ‚owieka tak siÄ™ zabija jak zwierzÄ™”;
- V zwrotka - „Jednakowoż waży cnota i wystÄ™pek”.
Kolejną cechą kompozycyjną jest nieregularność budowy strof:
I część – trzy wersy;
II – pięć;
III – cztery;
IV – pięć;
V – cztery;
VI – cztery;
VII – trzy.
Charakteryzują się one także różną miarą wierszową (od wersów cztero do dwunastozgłoskowych).
Tekst został napisany wierszem wolnym oraz bezrymowym, czyli białym.
Analizując konstrukcję podmiotu lirycznego należy zebrać informacje, jakie przekazuje o sobie w tekście. Ma dwadzieścia cztery lata, przeżył wojnę, co bardzo odbiło się na jego psychice i sposobie postrzegania świata i wartości. Poszukuje kogoś, kto pomógłby mu odnaleźć się na nowo w nieznanej rzeczywistości. Wypowiada się zarówno w imieniu swoim, jak i rówieśników, których udziałem było doświadczenie wojny.
Ważnym punktem analizy liryku jest jego tytuÅ‚, odnoszÄ…cy siÄ™ bezpoÅ›rednio do podmiotu lirycznego. SformuÅ‚owany w postaci imiesÅ‚owowej formy trzecioosobowej („Ocalony”), doskonale koresponduje z wierszem. Mimo iż już w pierwszej zwrotce podmiot używa pierwszoosobowego czasownika „ocalaÅ‚em”, to w dalszych wersach jego intymne wyznanie jest prowadzone na przemian w pierwszej i trzeciej osobie.
„Mam dwadzieÅ›cia cztery lata
Ocalałem
Prowadzony na rzeź.
(…)
Widziałem:
Furgony porÄ…banych ludzi
Którzy nie zostaną zbawieni.
(…)
Widziałem:
Człowieka który był jeden
Występny i cnotliwy.
Szukam nauczyciela i mistrza
Niech przywróci mi wzrok słuch i mowę
Niech jeszcze raz nazwie rzeczy i pojęcia
Niech oddzieli Å›wiatÅ‚o od ciemnoÅ›ci”.
Te fragmenty są przeplatane liryką pośrednią, próbującą obiektywizować sądy. Ton beznamiętnej narracji, pełen chłodnych, logicznych sformułowań reprezentują wersy:
„To sÄ… nazwy puste i jednoznaczne:
Człowiek i zwierzę
Miłość i nienawiść
Wróg i przyjaciel
Ciemność i światło.
(…)
Człowieka tak się zabija jak zwierzę
(…)
Pojęcia są tylko wyrazami:
(…)
Jednakowo waży cnota i wystÄ™pek”.
Przenikanie się liryki bezpośredniej z pośrednią, ich transparentność i korespondencja nawet w obrębie jednej zwrotki pełnią ważne zadanie. Modulując dystans między podmiotem a wypowiadanymi przez niego kwestiami, obiektywizują opisywaną rzeczywistość. Sprawia to, iż tekst zyskuje na wiarygodności i autentyczności, nie jest traktowany ani jak emocjonalne wynurzenia roztkliwiającego się nad sobą człowieka, ani jak mało prawdopodobna relacja z wojennego koszmaru:
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies