Campo di Fiori - interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Campo di Fiori - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

CytujÄ…c opiniÄ™ autora analizy utworu CzesÅ‚awa MiÅ‚osza „Campo di fiori” – BogusÅ‚awa Szpytmy:
„Wiersz rozpoczyna siÄ™ od gwaÅ‚townego, żywioÅ‚owego obrazu” (B. Szpytma, „Poezja współczesna”, Warszawa 1995, s. 61-63).

Idąc za tą opinią, trzeba przyjrzeć się pierwszym linijkom tekstu - podmiot liryczny opisuje wygląd tytułowego rzymskiego placu, położonego w rzeczywistości w pobliżu malowniczego Placu Navona, na pograniczu rejonów Rzymu Parione i Regola:
„W Rzymie na Campo di Fiori
Kosze oliwek i cytryn,
Bruk opryskany winem
I odłamkami kwiatów.
Różowe owoce morza
Sypią na stoły przekupnie,
Naręcza ciemnych winogron
PadajÄ… na puch brzoskwini”.

„Krajobraz prawie rajski. Obfitość i speÅ‚nienie” (B. Szpytma, dz. cyt.) - czytelnik zostaje zauroczony wizjÄ… ogromnego skweru, peÅ‚nego koszy oliwek i cytryn, butelek wina, kwiatów, owoców morza, narÄ™czy ciemnych winogron oraz brzoskwini – wszystkie te artykuÅ‚y zalegajÄ… drewniane stoÅ‚y kupieckie, zza których ich wÅ‚aÅ›ciciele reklamujÄ… aromat trunku czy sÅ‚odycz owocu.

Kolejna zwrotka nie jest już utrzymana w tak optymistycznym i sielankowym tonie. Podmiot informuje, iż właśnie na tym placu spalono za poglądy wielkiego humanistę i filozofa Giordana Bruna (należy wspomnieć, iż Jan Paweł II zdjął klątwę kościelną z tego renesansowego myśliciela):
„Kat pÅ‚omieÅ„ stosu zażegnÄ…Å‚
W kole ciekawej gawiedzi.
A ledwo płomień przygasnął,
Znów pełne były tawerny,
Kosze oliwek i cytryn
NieÅ›li przekupnie na gÅ‚owach”.

Mimo drastycznego widoku palonego na stosie mężczyzny, gdy tylko pÅ‚omieÅ„ przygasnÄ…Å‚ – ludzie znowu wylegli na rzymski plac, powracajÄ…c do biesiadowania w tawernach oraz negocjowania cen przy straganach. WstrzÄ…sajÄ…ca Å›mierć Bruna w żaden sposób nie wpÅ‚ynęła na ich zachowanie, konanie pÅ‚onÄ…cego mężczyzny byÅ‚o niejako na drugim planie, stajÄ…c siÄ™ nic nieznaczÄ…cym epizodem w życiu ludu Rzymu:
„TÅ‚em dla tych tragicznych wydarzeÅ„ nie jest smutek i ogólna żaÅ‚oba – wprost przeciwnie (…)” (Bernadetta Å»ynis, „Literatura współczesna”, [w:] „Ilustrowane dzieje literatury. Od antyku do współczesnoÅ›ci”, Bielsko-BiaÅ‚a 2003, s. 436 – 437).
Wspomnienie wstrzÄ…sajÄ…cych wydarzeÅ„ na placu Campo di Fiori nawiedza podmiot, gdy stoi w pogodny wiosenny wieczór na jednej z warszawskich ulic, nieopodal krÄ™cÄ…cej siÄ™ karuzeli, rozstawionej obok wysokiego muru getta. PÅ‚ynÄ…ce z maszyny dźwiÄ™ki skocznej muzyki nie pasujÄ… do rozbrzmiewajÄ…cych zza ogrodzenia salw wystrzałów. Podmiot zauważa, że podobnie byÅ‚o przecież na rzymskim placu – tam także widok palÄ…cego siÄ™ ciaÅ‚a Bruna nie komponowaÅ‚ siÄ™ z radosnymi odgÅ‚osami tÄ™tniÄ…cego życiem Campo di Fiori:
„Salwy za murem getta
Głuszyła skoczna melodia
I wzlatywały pary
Wysoko w pogodne niebo”.

Czasami niesforny wiatr przynosi nad gÅ‚owy przyglÄ…dajÄ…cych siÄ™ kolorowej karuzeli „czarne latawce” z pÅ‚onÄ…cych domów, czyli pozostaÅ‚ość ubraÅ„, sprzÄ™tów czy ciaÅ‚ mordowanych. JadÄ…cy na karuzeli Å‚apiÄ… sadze w powietrzu, Å›miejÄ…ce siÄ™ kobiety uparcie poprawiajÄ… rozwiewane przez czarny wiatr suknie, panuje ogólna wesoÅ‚ość:
„ÅšmiaÅ‚y siÄ™ tÅ‚umy wesoÅ‚e
W czas piÄ™knej warszawskiej niedzieli”.

Namacalny znak pożaru zostaje potraktowany przez ludzi bawiących się na karuzeli jak zabawka:
„Dla rozbawionych amatorów wesoÅ‚ego miasteczka pÅ‚ynÄ…ce po niebie czarne pÅ‚achty spalenizny stanowiÄ… doskonaÅ‚y pretekst do zabawy. Po jednej stronie muru Å›miech, po drugiej krzyk rozpaczy lub Å›miertelna cisza” (B. Szpytma, dz. cyt.).

W następnych zwrotkach podmiot zrywa z opisowością na rzecz podzielenia się z czytelnikiem swoją refleksją dotyczącą podobieństwa między rzymskim placem a warszawską ulicą:

strona:    1    2    3    4  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies