Romantyczność - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Romantyczność - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Nazywany przez wielu badaczy literatury kontynuacjÄ… wiersza Adama Mickiewicza „Romantyczność”, liryk Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego nie jest wynikiem powielenia wÄ…tków podjÄ™tych przez naszego narodowego wieszcza. Tak, jak utwór napisany w romantyzmie, nazwać można swoistÄ… programowÄ… polemikÄ… z racjonalizmem doby oÅ›wiecenia oraz podkreÅ›leniem postrzegania uczuciowego, a nie opartego na „szkieÅ‚ku i oku” mÄ™drca, tak utwór BaczyÅ„skiego pretenduje do roli programowego tekstu pokolenia Kolumbów.

Podobieństwa między wierszem Mickiewicza i Baczyńskiego dotyczą nie tylko tego samego tytułu. Bohaterką obu z nich jest zakochana dziewczyna, która spotyka się ze swoim ukochanym. Podobnie jest z postacią ducha, który wprowadza wątek nadprzyrodzony, oscylujący wokół motywu snu.

Sytuacja liryczna w wierszu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego zostaje zarysowana już w pierwszym wersie tekstu:
„Zgliszcza. Takie już prawo wyrastać z popiołów”.
Oto na zgliszczach, będących namacalną konsekwencją II wojny światowej, ludzie wyrastają z popiołów.

Kolejna linijka jest utrzymana w charakterystycznej dla Baczyńskiego stylistyce:
„Wiatr rozrzuca kwiaty przejrzyste jak szkÅ‚o”.
Irena Nowacka, autorka opracowania „Poezje Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego” (Lublin 2003), jako jednÄ… z głównych cech twórczoÅ›ci poety wyróżniÅ‚a wÅ‚aÅ›nie tworzenie „jasnych” („przejrzyste jak szkÅ‚o”) obrazów poetyckich, peÅ‚nych dynamizmu („rozrzuca”) i elementów czterech żywiołów („wiatr”).
„Ulubione kolory, najczęściej pojawiajÄ…ce siÄ™ u BaczyÅ„skiego, to biel wraz ze wszystkimi jej odcieniami – blady, mleczny, srebrny, Å›wietlisty perÅ‚owy – dlatego też elementami obrazów poetyckich bywajÄ…: mgÅ‚a, szron, deszcz, Å›nieg, lustro, szyba, szkÅ‚o, witraż, Å›wiatÅ‚o, okno, obÅ‚ok, wiatr, woda. Te ostatnie ukazane sÄ… zwykle w ruchu – sunÄ…ce obÅ‚oki, pÅ‚ynÄ…ca woda, wiatr poruszajÄ…cy gaÅ‚Ä…zkami lub drobnymi przedmiotami. Nawet powietrze drży i wiruje, unoszÄ…c w Å›wietle drobinki kurzu lub piasku, bo też pÅ‚ynny ruch ma u BaczyÅ„skiego wyjÄ…tkowe znaczenie i jest ważnym komponentem tworzonych wizji”.
WracajÄ… do treÅ›ci wiersza, trzeci wers przynosi apostrofÄ™ do odbiorcy słów podmiotu. Okazuje siÄ™, że „Romantyczność” jest skierowana do bliskiej kobiety, nazwanej „kochanÄ…”:
„Podaj rÄ™ce, kochana, które ku temu sÄ…,
by siÄ™ zamykać jak koÅ‚o”.

Splecenie rÄ…k i objÄ™cie siÄ™ spowoduje, iż para przeniesie siÄ™ myÅ›lami w innÄ…, pozbawionÄ… zgliszcz i Å›ladów wojenne zawieruchy rzeczywistość. Podmiot zwraca siÄ™ do niewidzialnych lasów i chylÄ…cych siÄ™ kniei, których „oddech” pozostaje „na ustach”, a szept – „u powiek”. Fragment ten dowodzi sÅ‚uszność tezy cytowanej już wczeÅ›niej Nowackiej, która za kolejnÄ… cechÄ™ poezji BaczyÅ„skiego uznaÅ‚a od­dziaÅ‚ywanie na wszystkie zmysÅ‚y czytelnika: „opisujÄ…c jednoczeÅ›nie ko­lory, ksztaÅ‚ty, dźwiÄ™ki, a także wrażenia dotykowe (…) – dla przekazania jednoczesnoÅ›ci wrażeÅ„ – autor czÄ™sto posÅ‚uguje siÄ™ ory­ginalnymi epitetami, w których spaja elementy pochodzÄ…ce z różnych dziedzin (…)” (I. Nowacka, dz. cyt.).

Połączenie elementów słuchowych i wzrokowych widać także w niezwykle plastycznym fragmencie:
„O, bo sÅ‚ychać muzyki i nie takie,
które we fletni grajek przynosi i gra,
to od tarcia skrzydeł, to gdy po rzece kra,
które dopiero koÅ„czÄ… siÄ™ ptakiem”.

Prócz nazwania adresatki wiersza „kochanÄ…”, pada także nacechowane pozytywnie okreÅ›lenie „miÅ‚a”. Podmiot używa go w kolejnej apostrofie:
„Wiesz, miÅ‚a - po tych gruzach, co przerosÅ‚y gniew,
bÄ™dziemy duchów chwilÄ…”.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies