Nic dwa razy - interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Nic dwa razy - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

„Nic dwa razy” to z jednej strony tekst prosty i zrozumiaÅ‚y, a z drugiej – podejmujÄ…cy filozoficzno-intelektualne kwestie, oscylujÄ…ce wokół trzech problemów: życie – miÅ‚ość – przemijanie.

Podmiot liryczny stawia siÄ™ w roli mentora i w formie „wykÅ‚adu” stara siÄ™ przekonać, iż życie skÅ‚ada siÄ™ z niepowtarzalnych i ulotnych chwil. NawiÄ…zujÄ…c do znanego prawa zmiennoÅ›ci (panta rhei) i odnoszÄ…c siÄ™ do sentencji Heraklita „nie można wejść dwa razy do tej samej rzeki”, namawia, by korzystać z życia i skupić siÄ™ na teraźniejszoÅ›ci. WedÅ‚ug niego obecność czÅ‚owieka na ziemi i jego losy sÄ… zjawiskiem unikalnym, bezprecedensowym i nie dajÄ…cym siÄ™ powtórzyć, dlatego nie można rozpamiÄ™tywać bÅ‚Ä™dów z przeszÅ‚oÅ›ci czy uparcie analizować czekajÄ…cych na podjÄ™cie decyzji. Niczego nie da siÄ™ powtórzyć, „nic dwa razy” siÄ™ nie zdarza. Przeżywanie od nowa, powielanie sy­tuacji, kopiowanie dialogów czy intensyfikacja życia postaci scenicznej sÄ… tylko możliwe w teatrze, o czym mówi liryk Szymborskiej „Wrażenia z teatru”.

Tezę o niepowtarzalności zwyczajnej, regularnej egzystencji, zawartą już w tytule, podmiot popiera w tekście serią konstruktywnych, szczegółowych i bardzo plastycznych argumentów:
„Å»aden dzieÅ„ siÄ™ nie powtórzy,
Nie ma dwóch podobnych nocy,
Dwóch tych samych pocałunków,
Dwóch jednakich spojrzeÅ„ w oczy”.

Szczegółowy „spis rzeczy” i zdarzeÅ„ niepowtarzalnych przynosi także refleksje na temat miÅ‚oÅ›ci. Obecne pytanie o różę („Róża? Jak wyglÄ…da róża? / Czy to kwiat? A może kamieÅ„?”) wprowadza wÄ…tek istoty uczucia, poddawanego nieustannym zmianom i pÅ‚ynÄ…cego swoim rytmem. Podmiot zestawia w pewnym momencie dwa odmienne stany ducha. Wczoraj, gdy jeszcze dzieliÅ‚ życie z ukochanÄ… osobÄ…, cechowaÅ‚o go „poruszenie zmysłów” oraz „otwarcie”, a tymczasem dziÅ› – po rozstaniu – zostaÅ‚ mu już tylko „paraliż zmysłów” i „kamienna obcość”). Konkluzja tych analiz jest gorzka i bolesna – niemożliwym jest ubrać w sÅ‚owa istotÄ™ miÅ‚oÅ›ci i przewidzieć swój los. WypowiadajÄ…cy siÄ™ z kobiecej perspektywy podmiot wspomina, że wczoraj „ktoÅ›” daÅ‚ jej najpiÄ™kniejszy prezent – szczere uczucie – „jakby ktoÅ› / los obdarowaÅ‚ jÄ… różą”, by zaledwie kilkanaÅ›cie godzin później zostawić jÄ… samÄ…, cierpiÄ…cÄ… z powodu odrzucenia, zdrady lub po prostu zmiany uczuć partnera:
„jakby ktoÅ›
los rzuciÅ‚ w niÄ… kamieniem”.
Prócz miÅ‚oÅ›ci, wiersz podejmuje także uniwersalny problem samotnoÅ›ci, której wiele osób doÅ›wiadcza nawet w tak zwanym „tÅ‚umie”. CzÅ‚owiek czÄ™sto boryka siÄ™ z uczuciem osamotnienia w zwiÄ…zku, co symbolizuje wyrastajÄ…cy w liryku pomiÄ™dzy kochankami mur (czy „Å›ciana”). Tak, jak „w rzece Heraklita” nie pÅ‚ynÄ… dwie identyczne krople wody, tak ludzie różniÄ… siÄ™ „Jak dwie krople czystej wody”.

Ostatecznie, mimo poruszenia tak smutnych problemów, jak koÅ„czÄ…ca siÄ™ miÅ‚ość, bolesne rozstanie czy poczucie osamotnienia nawet w obecnoÅ›ci ukochanej osoby, tekst „Nic dwa razy” niesie pozytywne przesÅ‚anie. SÅ‚owa podmiotu o nieuchronnoÅ›ci ludzkiego przemijania - „Miniesz, a wiÄ™c to jest piÄ™kne” – wprowadzajÄ… nadziejÄ™ na piÄ™kny poranek po najbardziej ulewnej i peÅ‚nej grzmotów burzy. Nieprzewidywalność i ciÄ…gÅ‚a zmienność Å›wiata nie musi oznaczać niebezpieczeÅ„stwa, braku stabilizacji i komfortu planowania życia, lecz jest zapowiedziÄ… ciekawych ludzi, którzy mogÄ… stanąć na naszej drodze, niezwykÅ‚ych miejsc, do których możemy jechać czy niezapomnianych chwil, mogÄ…cych stać siÄ™ naszym udziaÅ‚em:

„Poetka ukazuje doniosÅ‚Ä… prawdÄ™ filozoficznÄ… o nietrwaÅ‚oÅ›ci wszechrzeczy, przeÅ‚amujÄ…c kon­wencjonalny odbiór zwrotów jÄ™zyka potocznego. Subtelna ironia i mo­tyw przemijania nie prowadzÄ… jednak do ponurych konkluzji, do roz­pamiÄ™tywania owej egzystencjalnej puÅ‚apki, z której nie ma wyjÅ›cia (…) zÅ‚ożoność i niepowtarzalność egzystencji obejmuje wszel­kie jej aspekty i w gruncie rzeczy jest dla czÅ‚owieka szansÄ…, nadziejÄ…, źródÅ‚em wzruszeÅ„ i zachwytów, choć bywa również przyczynÄ… lÄ™ku i udrÄ™ki – niczego przecież nie można na nowo przeżyć, poprawić, ina­czej rozstrzygnąć” (Urszula Lementowicz, „Poezje WisÅ‚awy Szymborskiej”, Lublin 2003).

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies