Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
„Rimbaud znad Odry”, czyli RafaÅ‚ Wojaczek, należy do jednym z najbardziej kontrowersyjnych poetów epoki współczesnoÅ›ci. PrzyczyniÅ‚a siÄ™ do tego zarówno jego oryginalna, brutalna, a czasem nawet wulgarna twórczość, jak i przepeÅ‚niona uzależnieniem od alkoholu i naznaczona piÄ™tnem choroby psychicznej, krótka biografia. Po dziÅ› dzieÅ„ uznawany jest za legendÄ™, którÄ… staÅ‚ siÄ™ za życia.
Autor opracowania „Kaskaderzy Literatury”, Edward Kolbus, pisaÅ‚:
„Powiedzieć o Wojaczku, że byÅ‚ poetÄ…, jednym z najtragiczniejszych i najbardziej kontrowersyjnych prekursorów rodzimej kontestacji – to dużo i maÅ‚o zarazem. Dużo – bowiem wyraża siÄ™ w tych sÅ‚owach prawie wszystko, co mogÅ‚o mieć i chyba miaÅ‚o najistotniejszy wpÅ‚yw na dramaturgiÄ™ zdarzeÅ„, tak w sensie artystycznych jak i spoÅ‚ecznych jej uwarunkowaÅ„. MaÅ‚o – gdyż tak Å›cisÅ‚e powiÄ…zanie nie tuzinkowej w koÅ„cu biografii poety z uprawianÄ… przezeÅ„ twórczoÅ›ciÄ…, jak ma to miejsce w przypadku Wojaczka, rodzi pokusÄ™ i stwarza nieograniczone wrÄ™cz możliwoÅ›ci mnożenia przymiotników jeszcze bliżej i precyzyjniej dookreÅ›lajÄ…cych sytuacjÄ™ poety”.
Z kolei Tymoteusz Karpowicz - poeta, prozaik, dramaturg, tłumacz; czołowy twórca poezji lingwistycznej, uznawany za ostatniego wielkiego modernistę, podsumowywał rozważania o poezji i odrębności Wojaczka:
„Prowokacja Wojaczka polegaÅ‚a na tym, że teoretyczna na poczÄ…tku Å›mierć miaÅ‚a być najpodlejszego gatunku. W heroicznym obrazie ojczyzny, poÅ›ród cieniów Żółkiewskich, Poniatowskich, Kozietulskich, Konradów i Gustawów, miaÅ‚a zjawić siÄ™ Å›mierć zarzyganych, Å›mierć bez godnoÅ›ci (…), nie wnoszÄ…ca bohatera w żaden narodowy rejestr czynów niezwykÅ‚ych, Å›mierć kundel i parszywiec”.
O wpływie życia prywatnego Wojaczka na jego twórczość wypowiada się także profesor filozofii, specjalizujący się w filozofii XX wieku, literaturoznawstwie, psychoanalizie, teorii kultury, Paweł Dybel:
„Jedni byli skÅ‚onni widzieć w nim ofiarÄ™ caÅ‚opalnÄ… czy wrÄ™cz Chrystusa odkupiajÄ…cego mÅ‚ode pokolenie z wynaturzeÅ„ cywilizacji i wskazujÄ…cego jedynÄ… drogÄ™ poetyckiej prawdy. Drudzy – nic wiÄ™cej ponad skoÅ„czonego alkoholika, grafomana, któremu tylko dziÄ™ki licznym skandalom udaÅ‚o siÄ™ zdobyć poklask i uznanie spragnionych sensacji czytelników”.
W pozycji Macieja SzczawiÅ„skiego, „RafaÅ‚ Wojaczek który byÅ‚”, bÄ™dÄ…cej najnowszÄ… biografiÄ… poety, czytamy:
„Jego życie trwaÅ‚o krótko. Ale musi zdumiewać każdego, jak mocno ten niespeÅ‚na dwudziestoszeÅ›cioletni poeta zaznaczyÅ‚ swojÄ… obecność. I jak wiele Å›ladów po sobie zostawiÅ‚”.
O powodach fascynacji ludzi poezjÄ… oraz życiem „przeklÄ™tego” w jednym z wywiadów wypowiedziaÅ‚ siÄ™ Lech Majewski, reżyser dramatu biograficznego „Wojaczek”:
„Odwaga, życie bez zahamowaÅ„. Swoboda w realizowaniu siebie”.
Z kolei sam Wojaczek w pewnym momencie swego życia podsumował je słowami:
„PiszÄ™, żeby żyć. Nic wiÄ™cej, tylko żyć. (…) UrodziÅ‚em siÄ™ w 1945. ChodziÅ‚em do szkół, dorastaÅ‚em w bibliotekach, na dworcach kolejowych, w domach cudzych i mniej cudzych, w barach lepszej i gorszej kategorii, w jeszcze innych miejscach. PÅ‚ywaÅ‚em po rzekach, jeziorach i po wielkiej wodzie także. UdzielaÅ‚em siÄ™ Przygodzie – „Ziemia wolnÄ… mi byÅ‚a niestety”. Niekiedy umieraÅ‚em i wtedy z tamtej strony życia odpowiadaÅ‚em: a kuku. Wystarczy? PS. MogÄ™ też inaczej”.
RafaÅ‚ Wojaczek swój liryk „Ojczyzna” umieÅ›ciÅ‚ w zbiorze poezji z 1972 roku, zatytuÅ‚owanym „Nie skoÅ„czona krucjata”. Wiersz stawianego obok Andrzeja Bursy czy Edwarda Stachury poety „przeklÄ™tego” powstaÅ‚ jednak cztery lata wczeÅ›niej.
Ojczyzna - geneza
Autor: Karolina Marlêga„Rimbaud znad Odry”, czyli RafaÅ‚ Wojaczek, należy do jednym z najbardziej kontrowersyjnych poetów epoki współczesnoÅ›ci. PrzyczyniÅ‚a siÄ™ do tego zarówno jego oryginalna, brutalna, a czasem nawet wulgarna twórczość, jak i przepeÅ‚niona uzależnieniem od alkoholu i naznaczona piÄ™tnem choroby psychicznej, krótka biografia. Po dziÅ› dzieÅ„ uznawany jest za legendÄ™, którÄ… staÅ‚ siÄ™ za życia.
Autor opracowania „Kaskaderzy Literatury”, Edward Kolbus, pisaÅ‚:
„Powiedzieć o Wojaczku, że byÅ‚ poetÄ…, jednym z najtragiczniejszych i najbardziej kontrowersyjnych prekursorów rodzimej kontestacji – to dużo i maÅ‚o zarazem. Dużo – bowiem wyraża siÄ™ w tych sÅ‚owach prawie wszystko, co mogÅ‚o mieć i chyba miaÅ‚o najistotniejszy wpÅ‚yw na dramaturgiÄ™ zdarzeÅ„, tak w sensie artystycznych jak i spoÅ‚ecznych jej uwarunkowaÅ„. MaÅ‚o – gdyż tak Å›cisÅ‚e powiÄ…zanie nie tuzinkowej w koÅ„cu biografii poety z uprawianÄ… przezeÅ„ twórczoÅ›ciÄ…, jak ma to miejsce w przypadku Wojaczka, rodzi pokusÄ™ i stwarza nieograniczone wrÄ™cz możliwoÅ›ci mnożenia przymiotników jeszcze bliżej i precyzyjniej dookreÅ›lajÄ…cych sytuacjÄ™ poety”.
Z kolei Tymoteusz Karpowicz - poeta, prozaik, dramaturg, tłumacz; czołowy twórca poezji lingwistycznej, uznawany za ostatniego wielkiego modernistę, podsumowywał rozważania o poezji i odrębności Wojaczka:
„Prowokacja Wojaczka polegaÅ‚a na tym, że teoretyczna na poczÄ…tku Å›mierć miaÅ‚a być najpodlejszego gatunku. W heroicznym obrazie ojczyzny, poÅ›ród cieniów Żółkiewskich, Poniatowskich, Kozietulskich, Konradów i Gustawów, miaÅ‚a zjawić siÄ™ Å›mierć zarzyganych, Å›mierć bez godnoÅ›ci (…), nie wnoszÄ…ca bohatera w żaden narodowy rejestr czynów niezwykÅ‚ych, Å›mierć kundel i parszywiec”.
O wpływie życia prywatnego Wojaczka na jego twórczość wypowiada się także profesor filozofii, specjalizujący się w filozofii XX wieku, literaturoznawstwie, psychoanalizie, teorii kultury, Paweł Dybel:
„Jedni byli skÅ‚onni widzieć w nim ofiarÄ™ caÅ‚opalnÄ… czy wrÄ™cz Chrystusa odkupiajÄ…cego mÅ‚ode pokolenie z wynaturzeÅ„ cywilizacji i wskazujÄ…cego jedynÄ… drogÄ™ poetyckiej prawdy. Drudzy – nic wiÄ™cej ponad skoÅ„czonego alkoholika, grafomana, któremu tylko dziÄ™ki licznym skandalom udaÅ‚o siÄ™ zdobyć poklask i uznanie spragnionych sensacji czytelników”.
W pozycji Macieja SzczawiÅ„skiego, „RafaÅ‚ Wojaczek który byÅ‚”, bÄ™dÄ…cej najnowszÄ… biografiÄ… poety, czytamy:
„Jego życie trwaÅ‚o krótko. Ale musi zdumiewać każdego, jak mocno ten niespeÅ‚na dwudziestoszeÅ›cioletni poeta zaznaczyÅ‚ swojÄ… obecność. I jak wiele Å›ladów po sobie zostawiÅ‚”.
O powodach fascynacji ludzi poezjÄ… oraz życiem „przeklÄ™tego” w jednym z wywiadów wypowiedziaÅ‚ siÄ™ Lech Majewski, reżyser dramatu biograficznego „Wojaczek”:
„Odwaga, życie bez zahamowaÅ„. Swoboda w realizowaniu siebie”.
Z kolei sam Wojaczek w pewnym momencie swego życia podsumował je słowami:
„PiszÄ™, żeby żyć. Nic wiÄ™cej, tylko żyć. (…) UrodziÅ‚em siÄ™ w 1945. ChodziÅ‚em do szkół, dorastaÅ‚em w bibliotekach, na dworcach kolejowych, w domach cudzych i mniej cudzych, w barach lepszej i gorszej kategorii, w jeszcze innych miejscach. PÅ‚ywaÅ‚em po rzekach, jeziorach i po wielkiej wodzie także. UdzielaÅ‚em siÄ™ Przygodzie – „Ziemia wolnÄ… mi byÅ‚a niestety”. Niekiedy umieraÅ‚em i wtedy z tamtej strony życia odpowiadaÅ‚em: a kuku. Wystarczy? PS. MogÄ™ też inaczej”.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies