Obłoki - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Obłoki - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

„Podobnie jak Blake, Mickiewicz, Dostojewski, Gombrowicz i kilku innych pisarzy, do których stale powraca w swojej eseistyce, jest MiÅ‚osz twórcÄ…, którego dzieÅ‚o wyrasta z gleby sprzecznoÅ›ci. SkÅ‚onniejsza do wnikliwej lektury część krytyki zdawaÅ‚a sobie z tego od dawna sprawÄ™, niemal każdÄ… ze swoich formuÅ‚ opatrujÄ…c jakimÅ› przeciwstawnym "ale". Katastrofizm? - ale "eschatologiczny". Moralistyka? - ale peÅ‚na przewrotnej ironii. Klasycyzm? - ale taki, który bez siÄ™gania do romantycznych korzeni istnieć by nie mógÅ‚. Poezja kultury? - a któż lepiej od MiÅ‚osza widzi i rozumie Å›wiat natury?” – fragment wypowiedzi StanisÅ‚awa BaraÅ„czaka („JÄ™zyk poetycki CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”, „Teksty” 1981, nr 4-5) doskonale wskazuje na wielopÅ‚aszczyznowość i różnorakość problemów i motywów, podejmowanych przez poetÄ™ w swoich wierszach.

PodobnÄ… wielorakość widać w wierszu „ObÅ‚oki”, powstaÅ‚ym jako efekt życia w atmosferze miÄ™dzywojennego katastrofizmu. Pierwszoosobowy podmiot liryczny zwraca siÄ™ w pierwszych sÅ‚owach do tytuÅ‚owych obÅ‚oków, którym przyglÄ…da siÄ™ każdego dnia o Å›wicie:
„ObÅ‚oki, straszne moje obÅ‚oki,
jak bije serce, jaki żal i smutek ziemi,
chmury, obłoki białe i milczące,
patrzÄ™ na was o Å›wicie oczami Å‚ez peÅ‚nemi”

Podmiot okreÅ›la obÅ‚oki mianem „strasznych”. Pretenduje jednoczeÅ›nie do roli ich wÅ‚aÅ›ciciela, czego dowodzi zaimek „moje”. Użycie tych okreÅ›leÅ„ wprowadza nastrój grozy oraz podkreÅ›la zwiÄ…zek podmiotu z naturÄ….

Co jeszcze wiadomo o tytuÅ‚owych chmurach? SÄ… „biaÅ‚e i milczÄ…ce”, podkreÅ›lajÄ… brak życia, stagnacjÄ™ natury, hipnotyzujÄ… swoim widokiem podmiot do tego stopnia, iż w jego oczach pojawiajÄ… siÄ™ Å‚zy, a serce zaczyna bić szybciej. Wzmianka o „żalu i smutku” ziemi jest zabiegiem stylistycznym, okreÅ›lanym mianem personifikacji.

„i wiem, że we mnie pycha, pożądanie
i okrucieństwo, i ziarno pogardy
dla snu martwego splatają posłanie,
a kłamstwa mego najpiękniejsze farby
zakryÅ‚y prawdÄ™ (…)”.
Kontakt z naturÄ… sprawia, iż duszÄ™ podmiotu wypeÅ‚niajÄ… negatywne uczucia: „pycha”, „pożądanie”, „okrucieÅ„stwo”, „pogarda”. Dostrzeżone w sobie wady powodujÄ…, iż podmiot zdaje sobie sprawÄ™ z poniesionej porażki, co w konsekwencji zbliża go stopniowo, lecz nieuchronnie do Å›mierci (metafora „dla snu martwego splatajÄ… posÅ‚anie”). ObÅ‚oki odkryÅ‚y, iż serce podmiotu wypeÅ‚niÅ‚y kÅ‚amstwa, caÅ‚kowicie zdominowaÅ‚y prawdÄ™, niczym farba pokrywajÄ…ca wczeÅ›niejsze kolory Å›cian mieszkania.

„(…)Wtedy spuszczam oczy
i czujÄ™ wicher, co przeze mnie wieje,
palący, suchy. O, jakże wy straszne
jesteście, stróże świata, obłoki! Niech zasnę,
niech litoÅ›ciwa ogarnie mnie noc”.

Gdy już podmiot szczerze ocenia swojÄ… osobÄ™ i zdaje sobie sprawÄ™, iż zasÅ‚użyÅ‚ na Å›mierć, wówczas pokornie spuszcza oczy i czeka na dalsze wypadki. OznaczajÄ…cy nadchodzÄ…cÄ… zmianÄ™ „wicher” wieje „przez niego”, jest „palÄ…cy, suchy”, co uwidacznia niszczÄ…cÄ… siÅ‚Ä™ natury.

Nagle podmiot zwraca siÄ™ z bezpoÅ›rednimi sÅ‚owami do tytuÅ‚owych obÅ‚oków. NazywajÄ…c je „stróżami Å›wiata”, ponownie okreÅ›la je mianem „strasznych” i dodatkowo wzmacnia ten osÄ…d wykrzyknieniem.

W koÅ„czÄ…cych wiersz linijkach podmiot ujawnia swoje marzenie – chce zasnąć na zawsze, umrzeć, byle by już nie czuć podmuchu wiatru na twarzy i nie musieć patrzeć na towarzyszÄ…ce mu za dnia obÅ‚oki. Pragnie, aby ogarnęła go „litoÅ›ciwa noc”.

Wiersz „ObÅ‚oki” jest poetyckim obrazem apokalipsy, której zapowiedź dostrzeżono na przykÅ‚adzie zmieniajÄ…cej siÄ™ przyrody. ZagÅ‚ada ma dotyczyć nie tylko Å›wiata, ale i duszy podmiotu lirycznego, który zostaje postawiony w dramatycznej sytuacji – czeka na katastrofÄ™, której nie może zapobiec. W takiej interpretacji wiersz jest wyrazem lÄ™ku przed zbliżajÄ…cÄ… siÄ™ wojennÄ… czystkÄ… oraz przed ciemnymi stronami ludzkiej natury.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies