Nauka chodzenia - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Kaskader literatury, poeta wyklÄ™ty, autor wierszy przepeÅ‚nionych okrucieÅ„stwem, sadyzmem i absurdalnym cierpieniem, piÄ™tnujÄ…cych retorykÄ™ socrealizmu i banaÅ‚y jÄ™zyka potocznego – to tylko niektóre z opinii przewijajÄ…cych siÄ™ w opracowaniach twórczoÅ›ci Andrzeja Bursy, autora „Nauki chodzenia”.

Tekst jest nawiÄ…zaniem do postulowanej przez Zbigniewa Herberta w cyklu „Pan Cogito” i lirykach „PotÄ™ga smaku”, „Powrót prokonsula”, „DomysÅ‚y na temat Barabasza” czy „Pieśń o bÄ™bnie” postawy wyprostowanej, polegajÄ…cej na kierowaniu siÄ™ w życiu odwagÄ… i nieustÄ™pliwoÅ›ciÄ…, mimo przeciwnoÅ›ci losu.

Interpretacja i analiza

Wiersz rozpoczyna liryczne wyznanie podmiotu, wspominajÄ…cego swoje poczÄ…tki w opanowywaniu techniki chodzenia:
„Tyle miaÅ‚em trudnoÅ›ci
z przezwyciężeniem prawa ciążenia”.
W tym procesie towarzyszyÅ‚o mu zÅ‚udne przekonanie, iż gdy wreszcie „stanie na nogach”, inni uchylÄ… przed nim czoÅ‚a, okażą mu szacunek i pogratulujÄ…. StaÅ‚o siÄ™ jednak inaczej:
„a oni w mordÄ™”.
ZaczerpniÄ™te z potocznego jÄ™zyka sformuÅ‚owanie „w mordÄ™” sugeruje, iż podmiot zostaÅ‚ pobity, gdy tylko opanowaÅ‚ sztukÄ™ chodzenia. Nie rozumie motywacji swoich oprawców, co potwierdzajÄ… sÅ‚owa: „nie wiem co jest” oraz „nic nie rozumiem”.
Mimo problemów, nadal:
„usiÅ‚ujÄ™ po bohatersku zachować pionowÄ… postawÄ™”.
Trwa przy swoim postanowieniu, choć wszyscy odradzają mu trzymanie głowy w górze i wyprostowaną postawę:
„»gÅ‚upiÅ›« mówiÄ… mi życzliwi (najgorszy gatunek Å‚ajdaków)
»w życiu trzeba siÄ™ czoÅ‚gać czoÅ‚gać«”.
Dwukrotne powtórzenie bezokolicznika „czoÅ‚gać” podkreÅ›la konieczność rezygnacji w „chodzenia” na rzecz „peÅ‚zania”.
Podmiot w pewnym momencie ulega namowom:
„wiÄ™c kÅ‚adÄ™ siÄ™ na pÅ‚ask
z tyłkiem anielsko-głupio wypiętym w górę
i próbuję
od sandałka do kamaszka
od buciczka do trzewiczka
uczÄ™ siÄ™ chodzić po Å›wiecie”.
Nie majÄ…c już siÅ‚y na sprzeciwy i trwanie w opozycji, kÅ‚adzie siÄ™ jak inni na ziemiÄ™, wypinajÄ…c w „anielsko-gÅ‚upi” sposób „tyÅ‚ek” i starajÄ…c siÄ™ „chodzić po Å›wiecie” jak inni. Kolokwializm okreÅ›lajÄ…cy tylnÄ… część ciaÅ‚a, sÅ‚użącÄ… nam do siedzenia oraz zdrobnienia nazw obuwia to zabieg celowy, majÄ…cy na celu oÅ›mieszyć ogólnie przyjÄ™tÄ… postawÄ™ w spoÅ‚eczeÅ„stwie, opisanÄ… przez BursÄ™.
Poeta relacjonuje w wierszu swoje zmagania z zachowaniem naturalnoÅ›ci i szczeroÅ›ci w codziennym życiu. Choć wkÅ‚ada wiele siÅ‚ w pozostanie sobÄ…, w zachowanie twarzy, w prezentowanie „postawy wyprostowanej”, ulega w koÅ„cu „życzliwym” i…zaczyna siÄ™ „czoÅ‚gać”.
W finale podmiot z odważnego buntownika zamienia się w uległego konformistę, z dumnego opozycjonisty w bojaźliwego oportunistę, z idącego pod prąd antagonisty w kulącego się kapitulanta. Choć przezwyciężenia prawa ciążenia, czyli sprzeciwienie się panującym zasadom kosztowało go wiele wysiłku, to jednak zachowania wierności swoim zasadom okazało się na dłuższą metę niemożliwe.

Mimo kontrowersyjnej tematyki ulegÅ‚oÅ›ci wobec wÅ‚adzy bÄ…dź spoÅ‚ecznym konwenansom wiersz nie ma oskarżycielskiej wymowy. Podmiot zdaje sobie sprawÄ™ ze swej Å›miesznoÅ›ci, gdy czoÅ‚ga siÄ™ z „tyÅ‚kiem anielsko-gÅ‚upio wypiÄ™tym w górÄ™”, lecz zdaje siÄ™ wyznawać zasadÄ™, iż przegranie jednej bitwy nie przesÄ…dza o klÄ™sce w caÅ‚ej wojnie. Potwierdza to ostanie wers: „uczÄ™ siÄ™ chodzić po Å›wiecie”, a dokÅ‚adnie bezokolicznik „chodzić”. Podmiot nie użyÅ‚ sÅ‚owa „peÅ‚zać” czy „czoÅ‚gać” – nadal zamierza zgÅ‚Ä™biać tajniki i tajemnice nauki chodzenia, czyli wymuszajÄ…cej wyprostowanÄ… postawÄ™ i wysoko uniesionÄ… gÅ‚owÄ™.

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies