Bez – interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Bez – interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Swój liryk pod wiele mówiÄ…cym tytuÅ‚em – „Bez”, Tadeusz Różewicz pisaÅ‚ najprawdopodobniej caÅ‚y rok - od marca 1988 do marca 1989 roku. Wskazuje na to dopisek, umieszczony na koÅ„cu utworu.

Wiersz pierwszy raz zostaÅ‚ opublikowany dopiero w tomie z 1991 roku, noszÄ…cym tytuÅ‚ „PÅ‚askorzeźba”.

O podjętych w liryku problemach o motywach trafnie opowiada w swoim opracowaniu Teodor Farent:
„Jest to utwór o ludzkiej tÄ™sknocie do Absolutu, skÅ‚onnoÅ›ci do racjonalnej interpretacji Å›wiata i życia, rozdarciu miÄ™dzy dwiema skrajnie różnymi postawami wobec wiary, przynoszÄ…cym wÄ…tpliwoÅ›ci, niepokój i cierpienie” ((Teodor Farent, „Poezje Tadeusza Różewicza”, Lublin 2007).

W pierwszych wersach wiersza podmiot liryczny stwierdza, iż:
„najwiÄ™kszym wydarzeniem
w życiu człowieka
są narodziny i śmierć
Boga”.

Słowa te można odczytywać nie tylko jako wzmiankę o świętach Bożego Narodzenia oraz Wielkanocy, będących ogromnym przeżyciem dla każdego chrześcijanina, lecz także jako informację o rozpoczęciu (narodzinach) i zakończeniu (śmierci) życia w wierze. Nawrócenie się zostaje podniesione do rangi przeżycia mistycznego, pełnego zaufania i oddania, podczas gdy chwila zwątpienia porównywana jest do śmierci.

Kolejne linijki sÄ… odwoÅ‚aniem do Modlitwy PaÅ„skiej, bezpoÅ›rednim wezwaniem Ojca, w którym nadawca pyta o przyczynÄ™ opuszczenia, odczuwanego każdego dnia. PrzywoÅ‚anie obrazu Boga jako Ojca jest wynikiem wpajanego od najmÅ‚odszych lat przekonania, iż czÅ‚owiek jest dzieckiem Stwórcy, a ten – opiekuÅ„czym i troskliwym Rodzicem. Różewicz jednak zrywa z kultywowanÄ… dotÄ…d w kulturze i sztuce wizjÄ… dobrego Ojca. Podmiot posuwa siÄ™ do nazwania Boga „zÅ‚ym ojcem”, ponieważ pozostawiÅ‚ go samego sobie bez ostrzeżenia i pod osÅ‚onÄ… nocy:
„ojcze Ojcze nasz
czemu
jak zły ojciec
nocÄ…

bez znaku bez śladu
bez słowa

czemuś mnie opuścił
czemu ja opuÅ›ciÅ‚em Ciebie”.
Wizja Ojca nieudacznika, uciekajÄ…cego pod osÅ‚onÄ… nocy od swej rodziny jest uzupeÅ‚niona nawiÄ…zaniem do słów umierajÄ…cego na krzyżu Jezusa. CierpiÄ…c z powodu fizycznego i psychicznego bólu, posunÄ…Å‚ siÄ™ do zadania jednego z najsÅ‚ynniejszych i zarazem najczęściej powtarzanych pytaÅ„ w dziejach ludzkoÅ›ci: „Eli, eli lamma sabachthani?”, czyli „Panie, czemuÅ› mnie opuÅ›ciÅ‚?”. Pojawia siÄ™ ona w każdym czÅ‚owieku tracÄ…cym wiarÄ™.

Należy jednak zwrócić uwagÄ™ także na uczciwe przyznanie siÄ™ podmiotu, iż on również odszedÅ‚ od Boga (w takim samym stopniu, jak Stwórca od niego). Ważne jest przyznanie siÄ™ przez podmiot liryczny, iż zasÅ‚aniaÅ‚a sytuacja opuszczenia i poczucia samotnoÅ›ci jest nie tylko winÄ… „zÅ‚ego Ojca”, lecz także i jego samego – on także opuÅ›ciÅ‚ Boga.

Następujący po tym intymnym wyznaniu dwuwers można traktować jako dowód emocjonalnego rozchwiania podmiotu, który stwierdza przewrotnie, iż:
„życie bez boga jest możliwe
życie bez boga jest niemożliwe”.

W pewnym momencie podmiot wspomina swoje dzieciństwo, czas, gdy był bardzo blisko Boga, gdy wypełniała go wiara silna i niezachwiana:
„przecież jako dziecko karmiÅ‚em siÄ™
TobÄ…
jadłem ciało
piÅ‚em krew”.

To poetyckie nawiÄ…zanie to obrzÄ™dów komunii Å›wiÄ™tej udowadnia, iż podmiot byÅ‚ kiedyÅ› praktykujÄ…cym chrzeÅ›cijaninem. Zaraz jednak mamy podjÄ™ty temat okreÅ›lenia w czasie i przestrzeni momentu, gdy doszÅ‚o do bolesnego „opuszczenia”, gdy dokonaÅ‚ siÄ™ w nim przeÅ‚om, po którym kwestie wiary przestaÅ‚y go interesować :
„może opuÅ›ciÅ‚eÅ› mnie
kiedy próbowałem otworzyć
ramiona
objąć życie

lekkomyślny
rozwarłem ramiona
i wypuÅ›ciÅ‚em Ciebie”.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies