Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Utopia - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlga

Opis tytułowej „Utopii” przynosi tekst wiersza. Jest to wyspa, na której wszystko staje się oczywiste:
„na której wszystko się wyjaśnia:
Tu można stanąć na gruncie dowodów.
Nie ma dróg innych oprócz drogi dojścia.
Krzaki aż uginają się od odpowiedzi”.
Nie ma miejsca na domysły, ponieważ na każde pytanie odpowiedź przynosi udokumentowany fakt, niepodważalny dowód, solidny argument. Jest jedna droga – „droga dojścia”, nie ma podocznych ścieżek prowadzących do odkrycia prawdy o ludzkim poznaniu. Najważniejsza jest wiedza, to ona poprowadzi człowieka przez życie.

Wyspę wypełniają oryginalnie nazwane zakątki i miejsca. Mamy:

drzewo Słusznego Domysłu
o rozwikłanych wiecznie gałęziach”.

Olśniewająco proste drzewo Zrozumienia
przy źródle, co się zwie Ach Więc To Tak.

Im dalej w las, tym szerzej się otwiera
Dolina Oczywistości”.

Pierwsze drzewo dostarczy odpowiedzi na dręczące człowieka domysły i przypuszczenia, drugie, będące symbolem tolerancji i szacunku należnego każdemu żyjącemu stworzeniu, przyniesie mu kojący spokój i jasność, następujący po poczynionej próbie zrozumienia czy akceptacji drugiego człowieka.

Wzmianka o nieruchomych mieszkańcach lasu, wypełniających praktycznie wszystkie mitologie (kreteńską, grecką, indyjską czy skandynawską) jest nawiązaniem do biblijnego drzewa poznania dobra i zła, które rosło w rajskim ogrodzie. To z niego Ewa zerwała jabłko. Łamiąc boży zakaz, zesłała na ludzkość konieczność dokonywania wyborów moralnych, odróżniania dobra od zła.

Fragment ten można także odczytać w kontekście przypowieści przytoczonej w Ewangelii św. Łukasza, zakończonej zdaniem:
„Nie ma bowiem drzewa dobrego, które by rodziło owoc zły, ani też drzewa złego, które by rodziło owoc dobry”.

„Oba te konteksty zawierają pierwiastek wyboru. W obu pojawia się kategoria dobra i zła, człowiek zaś musi opowiedzieć się po stronie jednej z tych wartości. Nie jest jednak wcale oczywiste, którą z nich wybierze. Człowiek, będąc istotą wolną – a na tym wszak polega człowieczeństwo – musi podejmować decyzje. Jak wiemy, nie zawsze są one łatwe” (Bogdan Zeler, „O poezji Wisławy Szymborskiej (opracowanie szkolne)”, Katowice 1996).
Wracając to tekstu Szymborskiej, źródło „Ach Więc To Tak” przywodzi na myśl sytuację, gdy nagle coś, co do tej pory wydawało się być niezrozumiałe, staje się oczywiste i klarowne. Wybór źródła na posiadacza tej oryginalnej nazwy także jest celowe, ponieważ podkreśla czystość i przejrzystość okoliczności determinujących do wykrzyknięcia tych słów.
Przywołanie Doliny Oczywistości, czyli miejsca odkrywającego swój urok w miarę zagłębiania się „w las”, jest nawiązaniem do potocznego stwierdzenia „Im dalej w las, tym więcej drzew”. Szymborska przekształciła je jednak na swój osobliwy sposób. Zanegowała popularny pogląd, że im bardziej się czemuś przypatrujemy lub coś analizujemy, tym większą pewność zyskujemy o…naszej niewiedzy (swego rodzaju „wiem, że nic nie wiem”). Zamiast tego stworzyła tezę o możliwości poznania i odkrycia tajemnicy, im bardziej się temu poświęcamy i im mocniej drążymy temat. Stąd właśnie nazwa „Dolina Oczywistości”.

Każde zwątpienie czy pytanie jest natychmiast rozwiewane przez wiatr, a każda tajemnica świata czeka na rozwikłanie przez chętne do zabierania głosu echo – to dowód na sprzyjanie człowiekowi przez naturę, która pomaga w zrozumieniu mechanizmów rządzących światem.

Skręcając lub spoglądając w prawą stronę można dostrzec jaskinię, w której:
„leży sens”.

Jest to symbol, który należy odczytać także w biblijnym kontekście. W „Księdze Samuela” jest ona miejscem zwątpienia i zgorzkniałości:

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „Romantycznością” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

Przyboś Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i początek - analiza
Koniec i początek - interpretacja
Koniec i początek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
Głos w sprawie pornografii - analiza
Głos w sprawie pornografii - intepretacja
Głos w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Śpieszmy się - interpretacja
Śpieszmy się - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies