Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
„Rozprawa o stolikowych baranach” pochodzi z debiutanckiego tomiku Mirona BiaÅ‚oszewskiego „Obroty rzeczy”, opublikowanego w 1956 roku. Wiersz możemy odnaleźć w podzbiorze „Ballady peryferyjne”. Tym, co wyróżniaÅ‚o tomik BiaÅ‚oszewskiego od pozostaÅ‚ych, które wówczas obecne byÅ‚y na polskim rynku, byÅ‚a fascynacja pograniczem, peryferiami, czyli wszystkim tym, co znajduje siÄ™ z dala od centrum kultury, tym, co wrÄ™cz „podkulturowe”. W krÄ™gu przedmiotów, którymi fascynowaÅ‚ siÄ™ poeta znajdowaÅ‚y siÄ™ powszechnie uznawane za kiczowate, plastikowe relikwie czy tandetne artefakty kultury ludowej, jednym sÅ‚owem jarmarczne drobiazgi. PamiÄ™tajÄ…c, iż BiaÅ‚oszewski nierozerwalnie zwiÄ…zany byÅ‚ z WarszawÄ…, przedwojennÄ…, wojennÄ… i powojennÄ…, nie może dziwić fakt, iż inspiracji poszukiwaÅ‚ na praskim targowisku.
Efektem jednej z takich wÅ‚aÅ›nie wizyt jest „Rozprawa o stolikowych baranach”. Poeta doszukiwaÅ‚ siÄ™ metafizycznej gÅ‚Ä™bi w, powszechnie uznawanych za kiczowate, plastikowych barankach sÅ‚użących za ozdoby wielkanocnych stołów. Aby nadać figurkom nowego znaczenia, pozbawić je banalnoÅ›ci i trywialnoÅ›ci, BiaÅ‚oszewski nadaÅ‚ utworowi charakter rozprawy.
Utwór rozpoczyna siÄ™ apostrofÄ… do figurki baranka, którego podmiot liryczny nazywa „FantazjÄ… warszawskiej Pragi”. Z czasem orientujemy siÄ™, iż sytuacja lityczna rozgrywa siÄ™ na stoÅ‚ecznym bazarze, przed stoiskiem z barankami wielkanocnymi. Dzieje siÄ™ tak za sprawÄ… zawoÅ‚ania, które wyraża niemalże euforiÄ™:
„O bazar! bazar! bazar!
O baran! baran! baran!”
Podmiot liryczny zachwyca siÄ™ pozornie kiczowatymi figurkami, które przywodzÄ… mu na myÅ›l odlegÅ‚e historycznie i geograficznie cywilizacje. Skojarzenia te majÄ… charakter bezpoÅ›rednio wizualny, ale także filozoficzny i gÅ‚Ä™boko refleksyjny. Zanim podmiot liryczny popuÅ›ciÅ‚ wodze fantazji, opisaÅ‚ przedmiot dość dokÅ‚adnie: „masz assyryjskie nogi / i jednÄ… nogÄ™ / czerwono / lakierowanÄ…”.
Baranki przyrównywane sÄ… do asyryjskich rzeźb sÅ‚awiÄ…cych krowie bóstwa. NastÄ™pnie podmiot liryczny widzi w profilu baranka niesÅ‚ychane podobieÅ„stwo do sÅ‚ynnej Nefretete – historycznej wÅ‚adczyni starożytnego Egiptu. Na myÅ›l podmiotu lirycznego przychodzÄ… także skojarzenia z Babilonem, Bizancjum czy Homerem. Elementy z tÅ‚uczonego srebra wydajÄ… mu siÄ™ piÄ™kne niczym srebro. Cokoliki, na których ustawione sÄ… figurki przypominajÄ… podmiotowi lirycznemu lazur. ZachwycajÄ…ca jest także różnorodność baranich kożuszków i koronek, które wydajÄ… siÄ™ być najwspanialszymi dzieÅ‚ami sztuki. Skojarzenia, jakie stolikowe figurki wywoÅ‚ujÄ… u podmiotu lirycznego przechodzÄ… oczekiwania czytelnika. Zapewne nawet twórcom baranków nie mieli pojÄ™cia, iż ich „dzieÅ‚a” mogÄ… nieść z sobÄ… tak olbrzymi Å‚adunek znaczeniowy.
Ze słów podmiotu lirycznego wynika, iż figurki nie są tylko pięknymi ozdobami i oczywistymi symbolami zmartwychwstania Chrystusa. Dowodzi on, iż w zależności od szerokości geograficznej i czasu historycznego, baran, czy raczej zwierzę z rogami, był czczony na różne sposoby. Każdy element figurki może być rozpatrywany osobno jako symbol kultury centralnej. Podmiot liryczny próbuje przekazać, iż wielkanocny baranek, mimo swojej pozornej banalności, jest kolejną emanacją pradawnej tradycji. Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Autor: Karolina Marlêga„Rozprawa o stolikowych baranach” pochodzi z debiutanckiego tomiku Mirona BiaÅ‚oszewskiego „Obroty rzeczy”, opublikowanego w 1956 roku. Wiersz możemy odnaleźć w podzbiorze „Ballady peryferyjne”. Tym, co wyróżniaÅ‚o tomik BiaÅ‚oszewskiego od pozostaÅ‚ych, które wówczas obecne byÅ‚y na polskim rynku, byÅ‚a fascynacja pograniczem, peryferiami, czyli wszystkim tym, co znajduje siÄ™ z dala od centrum kultury, tym, co wrÄ™cz „podkulturowe”. W krÄ™gu przedmiotów, którymi fascynowaÅ‚ siÄ™ poeta znajdowaÅ‚y siÄ™ powszechnie uznawane za kiczowate, plastikowe relikwie czy tandetne artefakty kultury ludowej, jednym sÅ‚owem jarmarczne drobiazgi. PamiÄ™tajÄ…c, iż BiaÅ‚oszewski nierozerwalnie zwiÄ…zany byÅ‚ z WarszawÄ…, przedwojennÄ…, wojennÄ… i powojennÄ…, nie może dziwić fakt, iż inspiracji poszukiwaÅ‚ na praskim targowisku.
Efektem jednej z takich wÅ‚aÅ›nie wizyt jest „Rozprawa o stolikowych baranach”. Poeta doszukiwaÅ‚ siÄ™ metafizycznej gÅ‚Ä™bi w, powszechnie uznawanych za kiczowate, plastikowych barankach sÅ‚użących za ozdoby wielkanocnych stołów. Aby nadać figurkom nowego znaczenia, pozbawić je banalnoÅ›ci i trywialnoÅ›ci, BiaÅ‚oszewski nadaÅ‚ utworowi charakter rozprawy.
Utwór rozpoczyna siÄ™ apostrofÄ… do figurki baranka, którego podmiot liryczny nazywa „FantazjÄ… warszawskiej Pragi”. Z czasem orientujemy siÄ™, iż sytuacja lityczna rozgrywa siÄ™ na stoÅ‚ecznym bazarze, przed stoiskiem z barankami wielkanocnymi. Dzieje siÄ™ tak za sprawÄ… zawoÅ‚ania, które wyraża niemalże euforiÄ™:
„O bazar! bazar! bazar!
O baran! baran! baran!”
Podmiot liryczny zachwyca siÄ™ pozornie kiczowatymi figurkami, które przywodzÄ… mu na myÅ›l odlegÅ‚e historycznie i geograficznie cywilizacje. Skojarzenia te majÄ… charakter bezpoÅ›rednio wizualny, ale także filozoficzny i gÅ‚Ä™boko refleksyjny. Zanim podmiot liryczny popuÅ›ciÅ‚ wodze fantazji, opisaÅ‚ przedmiot dość dokÅ‚adnie: „masz assyryjskie nogi / i jednÄ… nogÄ™ / czerwono / lakierowanÄ…”.
Baranki przyrównywane sÄ… do asyryjskich rzeźb sÅ‚awiÄ…cych krowie bóstwa. NastÄ™pnie podmiot liryczny widzi w profilu baranka niesÅ‚ychane podobieÅ„stwo do sÅ‚ynnej Nefretete – historycznej wÅ‚adczyni starożytnego Egiptu. Na myÅ›l podmiotu lirycznego przychodzÄ… także skojarzenia z Babilonem, Bizancjum czy Homerem. Elementy z tÅ‚uczonego srebra wydajÄ… mu siÄ™ piÄ™kne niczym srebro. Cokoliki, na których ustawione sÄ… figurki przypominajÄ… podmiotowi lirycznemu lazur. ZachwycajÄ…ca jest także różnorodność baranich kożuszków i koronek, które wydajÄ… siÄ™ być najwspanialszymi dzieÅ‚ami sztuki. Skojarzenia, jakie stolikowe figurki wywoÅ‚ujÄ… u podmiotu lirycznego przechodzÄ… oczekiwania czytelnika. Zapewne nawet twórcom baranków nie mieli pojÄ™cia, iż ich „dzieÅ‚a” mogÄ… nieść z sobÄ… tak olbrzymi Å‚adunek znaczeniowy.
W drugiej strofie odnaleźć możemy najważniejszą myśl utworu, a zarazem odpowiedź na pytania:
„Jaki zwrotnik?
«Wiek który? — — Czas który?»”
Magie — religie — rytuaÅ‚y.
Niezależnie od szerokoÅ›ci geograficznej i czasu historycznego, kultura zawiera elementy uniwersalne, obecne w przeróżnych formach od pradawnych dziejów. Co jednak jeszcze ważniejsze, nie wywodzÄ… siÄ™ one z wielkich oÅ›rodków miejskich, ale z „jaskiÅ„ pod miastem”. Podmiot liryczny dowodzi, że folklor i twórczość ludowa jest fundamentalnym elementem kultury centralnej, czyli tej powszechnej, nazywanej wysokÄ…. „Rozprawa o stolikowych baranach” jest wspaniaÅ‚ym ukÅ‚onem BiaÅ‚oszewskiego w kierunku kultury peryferii, czyli wsi i bazarów, ponieważ w niej znajdujÄ… siÄ™ źródÅ‚a wszystkiego, co uważamy za piÄ™kne.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies