Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Wiersz CzesÅ‚awa MiÅ‚osza „Który skrzywdziÅ‚eÅ›” jest tekstem ponadczasowym i uniwersalnym, ponieważ w każdym czasie i przestrzeni mamy do czynienia z samozwaÅ„czymi tyranami i despotami, otoczonymi przez gromadÄ™ przyklaskujÄ…cych im, lecz zastraszonych pochlebców. Historia niestety lubi siÄ™ powtarzać i napisany w 1950 roku liryk należy interpretować w biograficzno-historycznym kontekÅ›cie. Tragiczne skutki funkcjonowania systemu totalitarnego byÅ‚y już tak widoczne, iż liryk nabiera charakteru ostrzeżenia, a jego uniwersalność i ponadczasowość sÄ… poza wszelkÄ… wÄ…tpliwoÅ›ciÄ….
„BywaÅ‚ najczęściej MiÅ‚osz odczytywany jako kontynuator romantycznej tradycji tyrtejskiej – i to zarówno przez cenzurÄ™, jak i przez swoich politycznych współwyznawców. Kilka jego wierszy znalazÅ‚o siÄ™ na SolidarnoÅ›ciowych pomnikach (np. cytat z wiersza Który skrzywdziÅ‚eÅ› zostaÅ‚ umieszczony na pomniku stoczniowców zamordowanych w 1970 roku w GdaÅ„sku), a sam poeta w 1982 roku naÅ‚ożyÅ‚ „pÅ‚aszcz Konrada”, publikujÄ…c kilka wierszy wyraźnie odnoszÄ…cych siÄ™ do aktualnej sytuacji politycznej, jak chociażby Do Lecha WaÅ‚Ä™sy (…)
Jak pisze Bożena ChrzÄ…stowska – ...byÅ‚oby jednak wielkÄ… krzywdÄ… dla twórcy poematu Gdzie wschodzi sÅ‚oÅ„ce i kÄ™dy zapada, gdyby istnienie MiÅ‚osza w polskiej rzeczywistoÅ›ci kulturalnej zwiÄ…zać z wichrem historii. Nikt nie byÅ‚ dalszy od poddawania siÄ™ jej przemożnym wpÅ‚ywom, jak sam MiÅ‚osz. CaÅ‚e życie walczyÅ‚ o wyrwanie siÄ™ z miażdżących trybów historii w obronie niepowtarzalnoÅ›ci ludzkiego losu, w obronie godnoÅ›ci indywidualnego ja” (Irena Nowacka, „Poezje CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”, Lublin 2006).
Podmiot liryczny zwraca się z bezpośrednimi słowami do osoby dzierżącej w swoich rękach władzę:
„Który skrzywdziÅ‚eÅ› czÅ‚owieka prostego
Åšmiechem nad krzywdÄ… jego wybuchajÄ…c,
Gromadę błaznów koło siebie mając
Na pomieszanie dobrego i zÅ‚ego”
Okazuje siÄ™, iż adresat słów podmiotu nadużyÅ‚ swojej wÅ‚adzy do tego stopnia, iż staÅ‚ siÄ™ despotÄ… i ciemiężycielem. SkrzywdziÅ‚ „prostego”, czyli naiwnego i niepotrafiÄ…cego siÄ™ obronić czy przeciwstawić czÅ‚owieka. WidzÄ…c, że sÅ‚abszemu dzieje siÄ™ krzywda – on Å›miaÅ‚ siÄ™ najgÅ‚oÅ›niej. Jego postawÄ™ możemy okreÅ›lić jako w peÅ‚ni Å›wiadomÄ… i cynicznÄ….
WÅ‚adcy wtórowaÅ‚a „gromada bÅ‚aznów”, peÅ‚niÄ…ca – jak to najczęściej bywa wÅ›ród despotów i tyranów - odpowiedzialnÄ… rolÄ™ najbardziej zaufanych doradców. W otoczeniu wÅ‚adcy doszÅ‚o do pomieszania „dobrego i zÅ‚ego” – wartoÅ›ci zatraciÅ‚y swoje pierwotne znaczenie, wszystko staÅ‚o siÄ™ relatywne, granice miÄ™dzy pojÄ™ciami ulegÅ‚y zatarciu. Który skrzywdziÅ‚eÅ› - interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaWiersz CzesÅ‚awa MiÅ‚osza „Który skrzywdziÅ‚eÅ›” jest tekstem ponadczasowym i uniwersalnym, ponieważ w każdym czasie i przestrzeni mamy do czynienia z samozwaÅ„czymi tyranami i despotami, otoczonymi przez gromadÄ™ przyklaskujÄ…cych im, lecz zastraszonych pochlebców. Historia niestety lubi siÄ™ powtarzać i napisany w 1950 roku liryk należy interpretować w biograficzno-historycznym kontekÅ›cie. Tragiczne skutki funkcjonowania systemu totalitarnego byÅ‚y już tak widoczne, iż liryk nabiera charakteru ostrzeżenia, a jego uniwersalność i ponadczasowość sÄ… poza wszelkÄ… wÄ…tpliwoÅ›ciÄ….
„BywaÅ‚ najczęściej MiÅ‚osz odczytywany jako kontynuator romantycznej tradycji tyrtejskiej – i to zarówno przez cenzurÄ™, jak i przez swoich politycznych współwyznawców. Kilka jego wierszy znalazÅ‚o siÄ™ na SolidarnoÅ›ciowych pomnikach (np. cytat z wiersza Który skrzywdziÅ‚eÅ› zostaÅ‚ umieszczony na pomniku stoczniowców zamordowanych w 1970 roku w GdaÅ„sku), a sam poeta w 1982 roku naÅ‚ożyÅ‚ „pÅ‚aszcz Konrada”, publikujÄ…c kilka wierszy wyraźnie odnoszÄ…cych siÄ™ do aktualnej sytuacji politycznej, jak chociażby Do Lecha WaÅ‚Ä™sy (…)
Jak pisze Bożena ChrzÄ…stowska – ...byÅ‚oby jednak wielkÄ… krzywdÄ… dla twórcy poematu Gdzie wschodzi sÅ‚oÅ„ce i kÄ™dy zapada, gdyby istnienie MiÅ‚osza w polskiej rzeczywistoÅ›ci kulturalnej zwiÄ…zać z wichrem historii. Nikt nie byÅ‚ dalszy od poddawania siÄ™ jej przemożnym wpÅ‚ywom, jak sam MiÅ‚osz. CaÅ‚e życie walczyÅ‚ o wyrwanie siÄ™ z miażdżących trybów historii w obronie niepowtarzalnoÅ›ci ludzkiego losu, w obronie godnoÅ›ci indywidualnego ja” (Irena Nowacka, „Poezje CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”, Lublin 2006).
Podmiot liryczny zwraca się z bezpośrednimi słowami do osoby dzierżącej w swoich rękach władzę:
„Który skrzywdziÅ‚eÅ› czÅ‚owieka prostego
Åšmiechem nad krzywdÄ… jego wybuchajÄ…c,
Gromadę błaznów koło siebie mając
Na pomieszanie dobrego i zÅ‚ego”
Okazuje siÄ™, iż adresat słów podmiotu nadużyÅ‚ swojej wÅ‚adzy do tego stopnia, iż staÅ‚ siÄ™ despotÄ… i ciemiężycielem. SkrzywdziÅ‚ „prostego”, czyli naiwnego i niepotrafiÄ…cego siÄ™ obronić czy przeciwstawić czÅ‚owieka. WidzÄ…c, że sÅ‚abszemu dzieje siÄ™ krzywda – on Å›miaÅ‚ siÄ™ najgÅ‚oÅ›niej. Jego postawÄ™ możemy okreÅ›lić jako w peÅ‚ni Å›wiadomÄ… i cynicznÄ….
Kolejna zwrotka jest ostrzeżeniem wÅ‚adcy przed poddanymi i współpracownikami, którzy tylko udajÄ… pokornych, a ich szacunek jest przykrywkÄ…. PragnÄ…c przeżyć „jeszcze jeden dzieÅ„”, przypisujÄ… swemu przywódcy „cnotÄ™ i mÄ…drość”:
„Choćby przed tobÄ… wszyscy siÄ™ skÅ‚onili
Cnotę i mądrość tobie przypisując,
Złote medale na twoją cześć kując,
Radzi że jeszcze jeden dzień przeżyli,
Nie bÄ…dź bezpieczny (…)”.
O powodach, dla których adresat przestrogi sformułowanej przez podmiot nie może czuć się bezpiecznie, traktują wersy umieszczone pod koniec liryku:
„(…)Poeta pamiÄ™ta
Możesz go zabić - narodzi się nowy.
Spisane bÄ™dÄ… czyny i rozmowy”.
CaÅ‚e zÅ‚o, którego w przeszÅ‚oÅ›ci dopuÅ›ciÅ‚ siÄ™ wÅ‚adca, pozostaje i pozostanie w pamiÄ™ci jego najwiÄ™kszego przeciwnika – poety, który bÄ™dzie strzegÅ‚ zasad moralnych, uczciwoÅ›ci oraz bez wzglÄ™du na konsekwencje bÄ™dzie broniÅ‚ przeÅ›ladowanych i sÅ‚abych. Prawda jest nieÅ›miertelna i bÄ™dzie przenoszona z pokolenia na pokolenie, dlatego morderstwa artystów nie przyniosÄ… ulgi – „Spisane bÄ™dÄ… czyny i rozmowy”.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies