Walc - interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Walc - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Wiersz „Walc” rozpoczyna siÄ™ zarysowaniem sytuacji lirycznej – oto w ogromnej sali rozpoczyna siÄ™ bal (motyw balu):
„Już lustra dźwiÄ™k walca powoli obraca
I świecznik kołując odpływa w głąb sal.
I patrz: sto świeczników we mgłach się zatacza,
Sto luster odbija snujÄ…cy siÄ™ bal”.

W otoczonej lustrami sali rozbrzmiewajÄ… pierwsze dźwiÄ™ki walca, które zdajÄ… siÄ™ „powoli obracać” poÅ‚yskujÄ…ce zwierciadÅ‚a oraz oÅ›wietlajÄ…ce otoczenie Å›wieczniki. Wrażenie doÅ‚Ä…czenia martwych przedmiotów do taÅ„czÄ…cych par podsycajÄ… sÅ‚owa podmiotu lirycznego, który wskazuje stojÄ…cej obok niego osobie na „zataczanie siÄ™” stu Å›wieczników oraz „odbijanie” taÅ„czÄ…cych przez sto lister.

„SnujÄ…cy siÄ™ bal” zaprasza do taÅ„ca „pyÅ‚y różowe”, „skry”, „szkÅ‚o”:
„I pyÅ‚y różowe, jak pÅ‚atki jabÅ‚oni,
I skry, słoneczniki chwiejących się trąb.
Rozpięte szeroko jak krzyże w agonii
SzkÅ‚o ramion, czerÅ„ ramion, biel ramion i rÄ…k”.

Wrażanie dynamizmu i ciÄ…gÅ‚ego ruchu podsyca dobór sÅ‚ownictwa: „chwiejÄ…ce” siÄ™ trÄ…by, „rozpiÄ™te” szeroko ramiona. Czytelnik ma wrażenie, że wiruje w taÅ„cu razem z zaproszonymi gośćmi.

Uczestnicy balu oddają się szaleńczej zabawie:
„I krążą w zmrużone swe oczy wpatrzeni,
A jedwab szeleści o nagość, ach cyt...
I pióra, i perły w huczącej przestrzeni,
I szepty, woÅ‚anie i zawrót, i rytm”.

Pary krążą wokoÅ‚o, ich zmrużone oczy wtapiajÄ… siÄ™ w partnerów, jedwab sukien dam szeleÅ›ci w kontakcie z ich nagimi ciaÅ‚ami. Towarzystwo jest zamożne, o czym Å›wiadczÄ… „pióra” oraz „perÅ‚y”, skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ na bogatÄ… garderobÄ™ kobiet i mężczyzn. Ogólny gwar spowodowany gÅ‚oÅ›nÄ… muzykÄ… zostaje wyolbrzymiony poprzez „szepty, woÅ‚anie i zawrót, i rytm”.

Nagle podmiot liryczny ujawnia czas akcji wiersza – teraz jest „Rok dziewięćset dziesięć”, lecz czas pÅ‚ynie nieubÅ‚aganie. W niedalekiej przyszÅ‚oÅ›ci bawiÄ…cych siÄ™ ludzi czekajÄ… straszne wydarzenia:
„(… Już bijÄ… zegary,
Lat cicho w klepsydrach przesÄ…cza siÄ™ piach.
Aż przyjdzie czas gniewu, dopełnią się miary
I krzakiem ognistym Å›mierć stanie we drzwiach”.
Metafora „krzaku ognistego” może być nawiÄ…zaniem do biblijnej symboliki i zapowiadać zbliżajÄ…ce siÄ™ nieuchronnie dwie wielkie wojny Å›wiatowe oraz pomniejsze, lecz liczne i krwawe – rewolucje, które na wiele lat zakłóciÅ‚y harmonijne losy ludzkoÅ›ci.

Po usytuowaniu akcji w czasie, czytelnik zostaje poinformowany o narodzinach poety:
„A gdzieÅ› tam daleko poeta siÄ™ rodzi.
Nie dla nich, nie dla nich napisze ich pieśń.
Do chat drogÄ… mlecznÄ… noc letnia podchodzi
I psami w olszynach zanosi siÄ™ wieÅ›”.

Wplecenie informacji o narodzinach poety można odczytywać w kontekÅ›cie autobiograficznym - to wÅ‚aÅ›nie CzesÅ‚aw MiÅ‚osz urodziÅ‚ siÄ™ w 1911 roku. WracajÄ…c do tekstu, postawienie w sprzecznoÅ›ci narodzin poety do opisywanego balu wskazuje na jego ubogie pochodzenie. „Nie dla nich, nie dla nich napisze ich pieśń” – nowonarodzony chÅ‚opiec nie bÄ™dzie autorem pieÅ›ni na zamówienie bogatych arystokratów czy przedsiÄ™biorców. On wychowa siÄ™ na wsi, gdzie „Do chat drogÄ… mlecznÄ… noc letnia podchodzi”, a w olszynach spokojnie Å›piÄ… pilnujÄ…ce gospodarzy psy.

Kolejna zwrotka jest bezpoÅ›rednim zwróceniem siÄ™ podmiotu do „piÄ™knej” nieznajomej, która nieÅ›wiadomie koÅ‚ysze siÄ™ w taÅ„cu z poetÄ…:
„Choć nie ma go jeszcze i gdzieÅ› kiedyÅ› bÄ™dzie,
Ty, piękna, nie wiedząc kołyszesz się z nim.
I będziesz tak tańczyć na zawsze w legendzie,
W ból wojen wplatana, w trzask bitew i dym”.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies