Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Wielu badaczy twórczości Krzysztofa Kamila Baczyńskiego jest zdania, iż poeta kontynuował myśli podjęte w epoce romantyzmu. Podobną opinię podziela Irena Nowacka, autorka opracowania biografii poety.
„BaczyÅ„ski byÅ‚ w zasadzie kontynuatorem poezji romantycznej (SÅ‚owackiego i Norwida), ale w miarÄ™ rozwoju swojego niezwykÅ‚ego talentu wypracowaÅ‚ wÅ‚asny, oryginalny styl wypowiedzi. Bogactwo i różnorodność gatunkowa spuÅ›cizny literackiej w poÅ‚Ä…czeniu z wyjÄ…tkowÄ… biografiÄ… – mÅ‚odość, choroba, talent literacki, miÅ‚ość, heroiczna walka, tragiczna Å›mierć – zapewniÅ‚y poecie niekwestionowanie wysokÄ… pozycjÄ™ w panteonie polskiej literatury. Kazimierz Wyka, opisujÄ…c dramatyczne losy Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego i okrucieÅ„stwo losu przerywajÄ…cego tak wczeÅ›nie rozwój jego twórczej drogi, powiedziaÅ‚, iż ...należymy do narodu, który musiaÅ‚ strzelać do wrogów brylantami” („Poezje Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego”, Lublin 2003).
Kazimierz Wyka także podkreślał czerpanie przez Baczyńskiego z dorobku romantycznych poetów:
„Przewodnikami stali siÄ™ SÅ‚owacki i Norwid. SÅ‚owacki oÅ›mielaÅ‚ wyobraźniÄ™ i uczyÅ‚ patetycznego wizjonerstwa. Kontakt z Norwidem siÄ™gaÅ‚ jeszcze gÅ‚Ä™biej. PrzyczyniÅ‚ siÄ™ on do wyzwolenia u BaczyÅ„skiego zainteresowania dla postaw moralnych, do oceny i odbioru rzeczywistoÅ›ci w kategoriach etycznych, a także historiozoficznych” (K. Wyka, „PosÅ‚owie”, [w:] Krzysztof Kamil BaczyÅ„ski, „Utwory wybrane”, Kraków 1976, s. 290).
TendencjÄ™ do czerpania ze stylu wielkich romantycznych wieszczy widać w liryku BaczyÅ„skiego „Romantyczność”. TytuÅ‚ tego napisanego 24 marca 1942 roku wiersza jest oczywiÅ›cie aluzjÄ… literackÄ… do utworu Adama Mickiewicza.
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Romantyczność - geneza
Autor: Karolina MarlêgaWielu badaczy twórczoÅ›ci Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego jest zdania, iż poeta kontynuowaÅ‚ myÅ›li podjÄ™te w epoce romantyzmu. PodobnÄ… opiniÄ™ podziela Irena Nowacka, autorka opracowania biografii poety.
„BaczyÅ„ski byÅ‚ w zasadzie kontynuatorem poezji romantycznej (SÅ‚owackiego i Norwida), ale w miarÄ™ rozwoju swojego niezwykÅ‚ego talentu wypracowaÅ‚ wÅ‚asny, oryginalny styl wypowiedzi. Bogactwo i różnorodność gatunkowa spuÅ›cizny literackiej w poÅ‚Ä…czeniu z wyjÄ…tkowÄ… biografiÄ… – mÅ‚odość, choroba, talent literacki, miÅ‚ość, heroiczna walka, tragiczna Å›mierć – zapewniÅ‚y poecie niekwestionowanie wysokÄ… pozycjÄ™ w panteonie polskiej literatury. Kazimierz Wyka, opisujÄ…c dramatyczne losy Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego i okrucieÅ„stwo losu przerywajÄ…cego tak wczeÅ›nie rozwój jego twórczej drogi, powiedziaÅ‚, iż ...należymy do narodu, który musiaÅ‚ strzelać do wrogów brylantami” („Poezje Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego”, Lublin 2003).
Kazimierz Wyka także podkreślał czerpanie przez Baczyńskiego z dorobku romantycznych poetów:
„Przewodnikami stali siÄ™ SÅ‚owacki i Norwid. SÅ‚owacki oÅ›mielaÅ‚ wyobraźniÄ™ i uczyÅ‚ patetycznego wizjonerstwa. Kontakt z Norwidem siÄ™gaÅ‚ jeszcze gÅ‚Ä™biej. PrzyczyniÅ‚ siÄ™ on do wyzwolenia u BaczyÅ„skiego zainteresowania dla postaw moralnych, do oceny i odbioru rzeczywistoÅ›ci w kategoriach etycznych, a także historiozoficznych” (K. Wyka, „PosÅ‚owie”, [w:] Krzysztof Kamil BaczyÅ„ski, „Utwory wybrane”, Kraków 1976, s. 290).
TendencjÄ™ do czerpania ze stylu wielkich romantycznych wieszczy widać w liryku BaczyÅ„skiego „Romantyczność”. TytuÅ‚ tego napisanego 24 marca 1942 roku wiersza jest oczywiÅ›cie aluzjÄ… literackÄ… do utworu Adama Mickiewicza.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies