Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
„SpoÅ›ród wielu cech charakteryzujÄ…cych postawÄ™ poetyckÄ… CzesÅ‚awa MiÅ‚osza warto wymienić perfekcjonizm, szlachetność stylu i jÄ™zyka (chociaż pozorna prostota okazuje siÄ™ czÄ™sto zÅ‚udna), skÅ‚onność do ironicznego dystansu i autoironii, wielogÅ‚osowość i dyskursywność, upodobanie do filozoficznych, historycznych i metafizycznych refleksji. Klasyczność formy i klarowność kompozycji oraz gÅ‚Ä™bokie zanurzenie w tradycji kulturowej poeta Å‚Ä…czy z żarliwoÅ›ciÄ… tonu i żarem emocjonalnego zaangażowania. CzÄ™sto pesymistyczny i gorzki, nie waha siÄ™ nigdy stanąć w obronie pokrzywdzonych – w tym sensie jest poetÄ… przegranych” (Irena Nowacka, „Poezje CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”, Lublin 2006).
AnalizujÄ…c kompozycjÄ™, użyte Å›rodki artystycznego wyrazu oraz kreacjÄ™ podmiotu lirycznego, który przyjmuje wiele ról (sÄ™dziego, oskarżyciela czy etyka), wiersz CzesÅ‚awa MiÅ‚osza „Który skrzywdziÅ‚eÅ›” należy zaklasyfikować do moralitetu. Przemawia za tym jeszcze jeden argument – podjÄ™te problemy, oscylujÄ…ce wokół uniwersalnych i nietracÄ…cych na ważnoÅ›ci tematach i wartoÅ›ciach (skutki uczynionego zÅ‚a, nieodwracalność kary, terror i jego konsekwencje).
Pod wzglÄ™dem konstrukcji, a zwÅ‚aszcza podniosÅ‚ego sÅ‚ownictwa („radzi”, „spisane bÄ™dÄ…”) oraz uksztaÅ‚towania wierszowego (regularny 11-zgÅ‚oskowiec) cechÄ… formalnÄ… wiersza jest także luźne - można nawet powiedzieć ironiczne – nawiÄ…zanie do popularnych w Å›redniowieczu utworów okolicznoÅ›ciowych, w których dworzanie chwalili cnoty swoich królów (tzw. poezja dworska). W przypadku utworu „Który skrzywdziÅ‚eÅ›” mamy wrÄ™cz odwrotnie – autor pragnie potÄ™pić, a nie gloryfikować postÄ™powanie swojego wÅ‚adcy.
W podmiocie lirycznym należy rozpoznać zdającego sobie sprawę z ciążącego na nim obowiązku zdemaskowania despotycznego władcy poetę (liryka zwrotu do adresata, inwokacyjna, apelu). Przybrawszy rolę oskarżyciela, wypowiada się w imieniu całej zbiorowości ludzi pokrzywdzonych przez posiadającego władzę ciemiężyciela (chodzi nie tylko o konkretną osobę, lecz także o cały totalitarny system). Przyświecającą mu misyjność oraz świadomość czyhającego niebezpieczeństwa doskonale uwidocznia wers z trzeciej strofy, w której mówi:
„(…) Poeta pamiÄ™ta
Możesz go zabić – narodzi siÄ™ nowy”.
Adresatem słów pierwszoosobowego podmiotu jest osoba nie tylko posiadajÄ…ca, ale i nadużywajÄ…ca wÅ‚adzy w czysto prywatnych lub majÄ…cych na celu umocnienie swojej pozycji celach (formy czasowników w drugiej osobie liczby pojedynczej, zaimki osobowe). SformuÅ‚owane przez podmiot ostrzeżenie przed nieuniknionymi konsekwencjami lekceważenia jednostki z czasem przechodzi w apel o szczerÄ… samokrytykÄ™ oraz uczciwe przyjrzenie siÄ™ postÄ™powaniu poniżajÄ…cego zwykÅ‚ego czÅ‚owieka dyktatora. Ta część wywodu poety jest zÅ‚ożona z pojedynczych, zwiÄ™zÅ‚ych zdaÅ„, doskonale speÅ‚niajÄ…cych swojÄ… rolÄ™ – zwrócenia uwagi na wzburzenie oraz kategoryczność i determinacjÄ™ poety:
„(…)Poeta pamiÄ™ta
Możesz go zabić - narodzi się nowy.
Spisane bÄ™dÄ… czyny i rozmowy”.
Cały wiersz opiera się na apostrofach, które mają zmusić dyktatora - adresata monologu - do chwili refleksji:
„Który skrzywdziÅ‚eÅ› czÅ‚owieka prostego
Åšmiechem nad krzywdÄ… jego wybuchajÄ…c,
Gromadę błaznów koło siebie mając
Na pomieszanie dobrego i złego
Choćby przed tobą wszyscy się skłoniliKtóry skrzywdziłeś - analiza
Autor: Karolina Marlêga„SpoÅ›ród wielu cech charakteryzujÄ…cych postawÄ™ poetyckÄ… CzesÅ‚awa MiÅ‚osza warto wymienić perfekcjonizm, szlachetność stylu i jÄ™zyka (chociaż pozorna prostota okazuje siÄ™ czÄ™sto zÅ‚udna), skÅ‚onność do ironicznego dystansu i autoironii, wielogÅ‚osowość i dyskursywność, upodobanie do filozoficznych, historycznych i metafizycznych refleksji. Klasyczność formy i klarowność kompozycji oraz gÅ‚Ä™bokie zanurzenie w tradycji kulturowej poeta Å‚Ä…czy z żarliwoÅ›ciÄ… tonu i żarem emocjonalnego zaangażowania. CzÄ™sto pesymistyczny i gorzki, nie waha siÄ™ nigdy stanąć w obronie pokrzywdzonych – w tym sensie jest poetÄ… przegranych” (Irena Nowacka, „Poezje CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”, Lublin 2006).
AnalizujÄ…c kompozycjÄ™, użyte Å›rodki artystycznego wyrazu oraz kreacjÄ™ podmiotu lirycznego, który przyjmuje wiele ról (sÄ™dziego, oskarżyciela czy etyka), wiersz CzesÅ‚awa MiÅ‚osza „Który skrzywdziÅ‚eÅ›” należy zaklasyfikować do moralitetu. Przemawia za tym jeszcze jeden argument – podjÄ™te problemy, oscylujÄ…ce wokół uniwersalnych i nietracÄ…cych na ważnoÅ›ci tematach i wartoÅ›ciach (skutki uczynionego zÅ‚a, nieodwracalność kary, terror i jego konsekwencje).
Pod wzglÄ™dem konstrukcji, a zwÅ‚aszcza podniosÅ‚ego sÅ‚ownictwa („radzi”, „spisane bÄ™dÄ…”) oraz uksztaÅ‚towania wierszowego (regularny 11-zgÅ‚oskowiec) cechÄ… formalnÄ… wiersza jest także luźne - można nawet powiedzieć ironiczne – nawiÄ…zanie do popularnych w Å›redniowieczu utworów okolicznoÅ›ciowych, w których dworzanie chwalili cnoty swoich królów (tzw. poezja dworska). W przypadku utworu „Który skrzywdziÅ‚eÅ›” mamy wrÄ™cz odwrotnie – autor pragnie potÄ™pić, a nie gloryfikować postÄ™powanie swojego wÅ‚adcy.
W podmiocie lirycznym należy rozpoznać zdającego sobie sprawę z ciążącego na nim obowiązku zdemaskowania despotycznego władcy poetę (liryka zwrotu do adresata, inwokacyjna, apelu). Przybrawszy rolę oskarżyciela, wypowiada się w imieniu całej zbiorowości ludzi pokrzywdzonych przez posiadającego władzę ciemiężyciela (chodzi nie tylko o konkretną osobę, lecz także o cały totalitarny system). Przyświecającą mu misyjność oraz świadomość czyhającego niebezpieczeństwa doskonale uwidocznia wers z trzeciej strofy, w której mówi:
„(…) Poeta pamiÄ™ta
Możesz go zabić – narodzi siÄ™ nowy”.
Adresatem słów pierwszoosobowego podmiotu jest osoba nie tylko posiadajÄ…ca, ale i nadużywajÄ…ca wÅ‚adzy w czysto prywatnych lub majÄ…cych na celu umocnienie swojej pozycji celach (formy czasowników w drugiej osobie liczby pojedynczej, zaimki osobowe). SformuÅ‚owane przez podmiot ostrzeżenie przed nieuniknionymi konsekwencjami lekceważenia jednostki z czasem przechodzi w apel o szczerÄ… samokrytykÄ™ oraz uczciwe przyjrzenie siÄ™ postÄ™powaniu poniżajÄ…cego zwykÅ‚ego czÅ‚owieka dyktatora. Ta część wywodu poety jest zÅ‚ożona z pojedynczych, zwiÄ™zÅ‚ych zdaÅ„, doskonale speÅ‚niajÄ…cych swojÄ… rolÄ™ – zwrócenia uwagi na wzburzenie oraz kategoryczność i determinacjÄ™ poety:
„(…)Poeta pamiÄ™ta
Możesz go zabić - narodzi się nowy.
Spisane bÄ™dÄ… czyny i rozmowy”.
Cały wiersz opiera się na apostrofach, które mają zmusić dyktatora - adresata monologu - do chwili refleksji:
„Który skrzywdziÅ‚eÅ› czÅ‚owieka prostego
Åšmiechem nad krzywdÄ… jego wybuchajÄ…c,
Gromadę błaznów koło siebie mając
Na pomieszanie dobrego i złego
Cnotę i mądrość tobie przypisując,
Złote medale na twoją cześć kując,
Radzi że jeszcze jeden dzień przeżyli,
Nie bÄ…dź bezpieczny (…)”.
Warto zwrócić także na ciekawe i celowe wykorzystanie wyrazu „choćby”, ukazujÄ…cego w caÅ‚ej peÅ‚ni pozorność i powierzchowność wÅ‚adzy wodza.
Tekst składa się z czterech strof - pierwsza liczy pięć wersów, a każda następna jest o jedną linijkę krótsza, przez co wiersz przypomina sonet (brak ostatniego wersu).
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies