Głos w sprawie pornografii - analiza ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza

Autor: Karolina Marlêga

Wiersz WisÅ‚awy Szymborskiej „GÅ‚os w sprawie pornografii” zaliczamy do liryki poÅ›redniej. Fakt ten warunkuje konstrukcja podmiotu lirycznego, który wypowiada siÄ™ w trzeciej osobie gramatycznej. Choć nie ujawnia swojej obecnoÅ›ci wprost, to używane przez niego sÅ‚ownictwo oraz caÅ‚y sposób wypowiedzi wskazujÄ… na wzburzenie i emocjonalne zaangażowanie. Kilkakrotnie zdarza mu siÄ™ kategorycznym tonem krytyki, oskarżenia, oburzenia odnieść do opisywanej sytuacji, nazywajÄ…c jÄ… „zgrozÄ…” lub zauważajÄ…c, że „Pleni siÄ™ (…) jak chwast”.

„Czytelnik Å‚atwo wychwytuje ironiczny podtekst i komentarz. Poet­ka unika wypowiadania siÄ™ wprost, pozwala na indywidualne odczyta­nie utworu, jednak sposób ujÄ™cia, misterne operowanie konia, gra wie­loznacznoÅ›ciÄ… słów prowadzÄ… wprost do wrażenia, że tekst jest prze­wrotnÄ… formÄ… obrony swobodnego, niezależnego myÅ›lenia jako wysoce ważnej wartoÅ›ci, ostoi wolnoÅ›ci w zniewolonym paÅ„stwie. Za pozornÄ… maskÄ… krytyki kryje siÄ™ pochwaÅ‚a postawy „myÅ›lÄ…cych” (U. Lementowicz, „Poezja WisÅ‚awy Szymborskiej”, Lublin 2003).
Budowa tekstu jest nieregularna. Wiersz składa się z sześciu pozbawionych rymów zwrotek o różnej długości, zaliczamy go do liryku wolnego.

PorównujÄ…c wolnomyÅ›licielstwo z pornografiÄ…, czyli Å‚Ä…czÄ…c umysÅ‚owÄ… oraz seksualnÄ… sferÄ™ życia czÅ‚owieka, Szymborska skrzyżowaÅ‚a sÅ‚ownictwo z obu tych poziomów skojarzeÅ„. SiÄ™gnęła po charakterystyczne dla siebie konstrukcje konceptu, kalambury, paradoks frazeologiczny („rozwiÄ…zÅ‚e” analizy oraz „wszeteczne” syntezy, „tarÅ‚o poglÄ…dów”, czyli „Å›cieranie siÄ™ podglÄ…dów”, „obmacywanie”, czyli „dotykanie drażliwych tematów”) oraz grÄ™ sÅ‚ownÄ…. Nikt tak jako nasza Noblista nie potrafi wykorzystać dwuznacznoÅ›ci słów jÄ™zyka polskiego. Rzeczownik „pozycje” zostaÅ‚ w wierszu użyty jako synonim publikacji książkowej oraz w odniesieniu do seksu. PodobnÄ… wieloznaczność widać w zwrotach „Å‚Ä…czÄ… siÄ™ w pary, trójkÄ…ty i koÅ‚a” – odwoÅ‚anie do geometrii czy nauki oraz do zwiÄ…zków erotycznych, „parzenie herbaty” – potoczna nazwa aktu erotycznego, „szpara w firankach” – kolokwialne okreÅ›lenie kobiecych narzÄ…dów pÅ‚ciowych. DziÄ™ki temu staÅ‚e, ugruntowane w polszczyźnie poÅ‚Ä…czenia wyrazowe sÄ… wzbogacone dodatkowymi okreÅ›leniami bÄ…dź poszczególne sÅ‚owa sÄ… ukazywane w nowym, oryginalnym i dwuznacznym kontekÅ›cie.
Mimo tych chwytów oraz po trosze pa­tetycznego tonu, jÄ™zyk liryku jest prosty. PrzypominajÄ…c retoryczny styl przemówienia, obfituje w prozaizmy (wyrazy pochodzÄ…ce z różnych odmian polszczyzny zderzajÄ… w tym wypadku sferÄ™ emocjonalno-erotycznÄ… z przestrzeniÄ… życia intelektualnego czÅ‚owieka - „myÅ›lenie siÄ™ pleni”, „pogoÅ„ za nagim faktem”, „zapÅ‚odnić umysÅ‚”, „ojciec myÅ›li”, „pÅ‚odna myÅ›l”) oraz w sÅ‚ownictwo z obszaru semantycznych rozważaÅ„ o prawdziwej pornografii i rozluźnieniu seksualnych obycza­jów („rozpusta”, „rozwiÄ…zÅ‚e”, „wszeteczne”, „nagi”, „dzika”, „hulaszcza”, „lubieżne obmacywanie”, „drażliwy”, „tarÅ‚o”, „Å‚Ä…czenie siÄ™ w pary”, „pÅ‚eć”, „deprawować”, „strÄ™czyć do nierzÄ…du”, „zakazane”, „różowe poÅ›ladki”, „zapÅ‚odnić”, „parzyć siÄ™”, „podglÄ…dać”).

Poetka burzy wszelkie bariery. Obok nomenklatury kojarzącej się ze sferą wolności seksualnej swobodnie i odważnie wplata odwołanie do języka Biblii, a dokładnie do toposu rajskiego drzewa wiadomości dobrego i złego:

„Inne im w smak owoce
z zakazanego drzewa wiadomości

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies