Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Wiersz WisÅ‚awy Szymborskiej „GÅ‚os w sprawie pornografii” zaliczamy do liryki poÅ›redniej. Fakt ten warunkuje konstrukcja podmiotu lirycznego, który wypowiada siÄ™ w trzeciej osobie gramatycznej. Choć nie ujawnia swojej obecnoÅ›ci wprost, to używane przez niego sÅ‚ownictwo oraz caÅ‚y sposób wypowiedzi wskazujÄ… na wzburzenie i emocjonalne zaangażowanie. Kilkakrotnie zdarza mu siÄ™ kategorycznym tonem krytyki, oskarżenia, oburzenia odnieść do opisywanej sytuacji, nazywajÄ…c jÄ… „zgrozÄ…” lub zauważajÄ…c, że „Pleni siÄ™ (…) jak chwast”.
„Czytelnik Å‚atwo wychwytuje ironiczny podtekst i komentarz. Poetka unika wypowiadania siÄ™ wprost, pozwala na indywidualne odczytanie utworu, jednak sposób ujÄ™cia, misterne operowanie konia, gra wieloznacznoÅ›ciÄ… słów prowadzÄ… wprost do wrażenia, że tekst jest przewrotnÄ… formÄ… obrony swobodnego, niezależnego myÅ›lenia jako wysoce ważnej wartoÅ›ci, ostoi wolnoÅ›ci w zniewolonym paÅ„stwie. Za pozornÄ… maskÄ… krytyki kryje siÄ™ pochwaÅ‚a postawy „myÅ›lÄ…cych” (U. Lementowicz, „Poezja WisÅ‚awy Szymborskiej”, Lublin 2003).
Budowa tekstu jest nieregularna. Wiersz składa się z sześciu pozbawionych rymów zwrotek o różnej długości, zaliczamy go do liryku wolnego.
PorównujÄ…c wolnomyÅ›licielstwo z pornografiÄ…, czyli Å‚Ä…czÄ…c umysÅ‚owÄ… oraz seksualnÄ… sferÄ™ życia czÅ‚owieka, Szymborska skrzyżowaÅ‚a sÅ‚ownictwo z obu tych poziomów skojarzeÅ„. SiÄ™gnęła po charakterystyczne dla siebie konstrukcje konceptu, kalambury, paradoks frazeologiczny („rozwiÄ…zÅ‚e” analizy oraz „wszeteczne” syntezy, „tarÅ‚o poglÄ…dów”, czyli „Å›cieranie siÄ™ podglÄ…dów”, „obmacywanie”, czyli „dotykanie drażliwych tematów”) oraz grÄ™ sÅ‚ownÄ…. Nikt tak jako nasza Noblista nie potrafi wykorzystać dwuznacznoÅ›ci słów jÄ™zyka polskiego. Rzeczownik „pozycje” zostaÅ‚ w wierszu użyty jako synonim publikacji książkowej oraz w odniesieniu do seksu. PodobnÄ… wieloznaczność widać w zwrotach „Å‚Ä…czÄ… siÄ™ w pary, trójkÄ…ty i koÅ‚a” – odwoÅ‚anie do geometrii czy nauki oraz do zwiÄ…zków erotycznych, „parzenie herbaty” – potoczna nazwa aktu erotycznego, „szpara w firankach” – kolokwialne okreÅ›lenie kobiecych narzÄ…dów pÅ‚ciowych. DziÄ™ki temu staÅ‚e, ugruntowane w polszczyźnie poÅ‚Ä…czenia wyrazowe sÄ… wzbogacone dodatkowymi okreÅ›leniami bÄ…dź poszczególne sÅ‚owa sÄ… ukazywane w nowym, oryginalnym i dwuznacznym kontekÅ›cie.
Mimo tych chwytów oraz po trosze patetycznego tonu, jÄ™zyk liryku jest prosty. PrzypominajÄ…c retoryczny styl przemówienia, obfituje w prozaizmy (wyrazy pochodzÄ…ce z różnych odmian polszczyzny zderzajÄ… w tym wypadku sferÄ™ emocjonalno-erotycznÄ… z przestrzeniÄ… życia intelektualnego czÅ‚owieka - „myÅ›lenie siÄ™ pleni”, „pogoÅ„ za nagim faktem”, „zapÅ‚odnić umysÅ‚”, „ojciec myÅ›li”, „pÅ‚odna myÅ›l”) oraz w sÅ‚ownictwo z obszaru semantycznych rozważaÅ„ o prawdziwej pornografii i rozluźnieniu seksualnych obyczajów („rozpusta”, „rozwiÄ…zÅ‚e”, „wszeteczne”, „nagi”, „dzika”, „hulaszcza”, „lubieżne obmacywanie”, „drażliwy”, „tarÅ‚o”, „Å‚Ä…czenie siÄ™ w pary”, „pÅ‚eć”, „deprawować”, „strÄ™czyć do nierzÄ…du”, „zakazane”, „różowe poÅ›ladki”, „zapÅ‚odnić”, „parzyć siÄ™”, „podglÄ…dać”). GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
Autor: Karolina MarlêgaWiersz WisÅ‚awy Szymborskiej „GÅ‚os w sprawie pornografii” zaliczamy do liryki poÅ›redniej. Fakt ten warunkuje konstrukcja podmiotu lirycznego, który wypowiada siÄ™ w trzeciej osobie gramatycznej. Choć nie ujawnia swojej obecnoÅ›ci wprost, to używane przez niego sÅ‚ownictwo oraz caÅ‚y sposób wypowiedzi wskazujÄ… na wzburzenie i emocjonalne zaangażowanie. Kilkakrotnie zdarza mu siÄ™ kategorycznym tonem krytyki, oskarżenia, oburzenia odnieść do opisywanej sytuacji, nazywajÄ…c jÄ… „zgrozÄ…” lub zauważajÄ…c, że „Pleni siÄ™ (…) jak chwast”.
„Czytelnik Å‚atwo wychwytuje ironiczny podtekst i komentarz. Poetka unika wypowiadania siÄ™ wprost, pozwala na indywidualne odczytanie utworu, jednak sposób ujÄ™cia, misterne operowanie konia, gra wieloznacznoÅ›ciÄ… słów prowadzÄ… wprost do wrażenia, że tekst jest przewrotnÄ… formÄ… obrony swobodnego, niezależnego myÅ›lenia jako wysoce ważnej wartoÅ›ci, ostoi wolnoÅ›ci w zniewolonym paÅ„stwie. Za pozornÄ… maskÄ… krytyki kryje siÄ™ pochwaÅ‚a postawy „myÅ›lÄ…cych” (U. Lementowicz, „Poezja WisÅ‚awy Szymborskiej”, Lublin 2003).
Budowa tekstu jest nieregularna. Wiersz składa się z sześciu pozbawionych rymów zwrotek o różnej długości, zaliczamy go do liryku wolnego.
PorównujÄ…c wolnomyÅ›licielstwo z pornografiÄ…, czyli Å‚Ä…czÄ…c umysÅ‚owÄ… oraz seksualnÄ… sferÄ™ życia czÅ‚owieka, Szymborska skrzyżowaÅ‚a sÅ‚ownictwo z obu tych poziomów skojarzeÅ„. SiÄ™gnęła po charakterystyczne dla siebie konstrukcje konceptu, kalambury, paradoks frazeologiczny („rozwiÄ…zÅ‚e” analizy oraz „wszeteczne” syntezy, „tarÅ‚o poglÄ…dów”, czyli „Å›cieranie siÄ™ podglÄ…dów”, „obmacywanie”, czyli „dotykanie drażliwych tematów”) oraz grÄ™ sÅ‚ownÄ…. Nikt tak jako nasza Noblista nie potrafi wykorzystać dwuznacznoÅ›ci słów jÄ™zyka polskiego. Rzeczownik „pozycje” zostaÅ‚ w wierszu użyty jako synonim publikacji książkowej oraz w odniesieniu do seksu. PodobnÄ… wieloznaczność widać w zwrotach „Å‚Ä…czÄ… siÄ™ w pary, trójkÄ…ty i koÅ‚a” – odwoÅ‚anie do geometrii czy nauki oraz do zwiÄ…zków erotycznych, „parzenie herbaty” – potoczna nazwa aktu erotycznego, „szpara w firankach” – kolokwialne okreÅ›lenie kobiecych narzÄ…dów pÅ‚ciowych. DziÄ™ki temu staÅ‚e, ugruntowane w polszczyźnie poÅ‚Ä…czenia wyrazowe sÄ… wzbogacone dodatkowymi okreÅ›leniami bÄ…dź poszczególne sÅ‚owa sÄ… ukazywane w nowym, oryginalnym i dwuznacznym kontekÅ›cie.
Poetka burzy wszelkie bariery. Obok nomenklatury kojarzącej się ze sferą wolności seksualnej swobodnie i odważnie wplata odwołanie do języka Biblii, a dokładnie do toposu rajskiego drzewa wiadomości dobrego i złego:
„Inne im w smak owoce
z zakazanego drzewa wiadomości
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies