Koniec i początek - interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Koniec i poczÄ…tek - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Pierwsza zwrotka wiersza WisÅ‚awy Szymborskiej „Koniec i poczÄ…tek” naprowadza na główny problem, którego dotyczy caÅ‚y utwór:
„Po każdej wojnie
ktoś musi posprzątać
Jaki taki porzÄ…dek
sam siÄ™ przecież nie zrobi”.

W wojnie można upatrywać nie tylko zbrojnego konfliktu, ale jakiejkolwiek zmiany, która zachodzi w naszym życiu. Podmiot liryczny potwierdza istnienie odwiecznego porzÄ…dku rzeczy: zawsze trzeba liczyć siÄ™ z konsekwencjami swoich czynów i z koniecznoÅ›ciÄ… „posprzÄ…tania”:
„KtoÅ› musi zepchnąć gruzy
na pobocza dróg,
żeby mogły przejechać
wozy peÅ‚ne trupów”.

Wzmianka o „wozach peÅ‚nych trupów” jest już jednoznacznym skojarzeniem z II wojnÄ… Å›wiatowÄ…, a dokÅ‚adnie z procederem wywożenia ciaÅ‚ pomordowanych na drewnianych wozach do miejsca, w którym spocznÄ… w gÅ‚Ä™boko wykopanym rowie lub zostanÄ… spopieleni w ogromnym piecu.

Do obowiÄ…zków „sprzÄ…taczy” należy poza tym „oszklenie okien” i „osadzenie drzwi w zawiasach”. W tym celu niejednokrotnie „grzÄ™znÄ…”:
„w szlamie i popiele,
sprężynach kanap,
drzazgach szkła
i krwawych szmatach”.

Widok ten nie jest reprezentatywny, wymaga wielu lat poświęcenia i nie zapewni miejsca w historycznych opracowaniach, które wypełni heroizm walczących, martyrologia pokonanych i zwycięzców. Odbudowanie zniszczonych miast jest o tyle trudniejsze, że wszystkie pary oczu i kamery telewizyjne są zwrócone już w kierunku innych konfliktów. Prozaiczne czynności, takie jak sprzątanie, nie są atrakcją dla poszukujących kolejnych sensacji mediów:
„Wszystkie kamery wyjechaÅ‚y już
na innÄ… wojnÄ™”.
Trzeba odbudować mosty i dworce:
„W strzÄ™pach bÄ™dÄ… rÄ™kawy
od zakasywania”.

Przy okazji wspólnych prac ludzie będą dzielić się swoimi wojennym doświadczeniami i wspomnieniami:
„KtoÅ› z miotÅ‚Ä… w rÄ™kach
wspomina jeszcze jak było.
Ktoś słucha
przytakuje nie urwanÄ… gÅ‚owÄ…”.
Rozpamiętywanie przeszłości z czasem zacznie jednak nudzić zebranych:
„Ale już w ich pobliżu
zaczną kręcić się tacy,
których to bÄ™dzie nudzić”.
Åšwiadectwa kataklizmu i masowej zagÅ‚ady stanÄ… siÄ™ niepotrzebnymi „odpadkami”, które:
„KtoÅ› czasem jeszcze
wykopie spod krzaka
(…)
i poprzenosi je na stos odpadków”.
Ludzie, którzy przeżyli wojnÄ™, bÄ™dÄ… musieli ustÄ…pić tym, którzy „wiedzÄ… maÅ‚o”:
„I mniej niż maÅ‚o.
I wreszcie tyle co nic”.
Ostatnia zwrotka napawa odbiorcÄ™ tekstu nadziejÄ…:
„W trawie, która porosÅ‚a
przyczyny i skutki,
musi ktoś sobie leżeć
z kłosem w zębach
i gapić siÄ™ na chmury”.

„Przyczyny i skutki” zostaÅ‚y przykryte gÄ™stÄ…, zielonÄ… trawÄ…, źródÅ‚a konfliktów odchodzÄ… w niepamięć, a wraz z nimi miliony bezimiennych ofiar. „KtoÅ›” odpoczywa sobie po ciężkiej pracy, leżąc z kÅ‚osem w zÄ™bach – gapi siÄ™ na chmury.

WisÅ‚awa Szymborska opowiedziaÅ‚a w wierszu „Koniec i poczÄ…tek” o niezmiennym porzÄ…dku Å›wiata, który pÅ‚ynie mimo zbrojnych konfliktów czy masowej zagÅ‚ady miliona osób. Poetka stara siÄ™ wpoić w czytelnika nadziejÄ™, że w każdym narodzie – choćby nie wiadomo jak dotkniÄ™tym przez historiÄ™ i jej czÄ™sto niesprawiedliwy bieg – tkwi odwieczna siÅ‚a do regeneracji i podniesienia siÄ™ z klÄ™ski. Z wiersza pÅ‚ynie optymistyczne przesÅ‚anie, że po zakoÅ„czeniu wojny nawet najgÅ‚Ä™bsze rany bÄ™dÄ… siÄ™ powoli zabliźniać, a życie wejdzie na stare tory.

Wiadomo, że pierwsze kroki stawiane w powojennej ojczyźnie bÄ™dÄ… peÅ‚ne trudu, cierpienia i bólu, lecz z upÅ‚ywem czasu i proporcjonalnie do przyÅ‚Ä…czenia siÄ™ do odbudowywania nowych par rÄ…k - wszystko zacznie wracać do normy. Ukojnie przyniesie ciężka praca i „sprzÄ…tanie”. WprowadzÄ… one w życie posiadajÄ…cych dramatyczne przeżycia i ciężkie wspomnienia nutÄ™ monotonii i jako takiej stabilizacji. Kolejne pokolenia bÄ™dÄ… znaÅ‚y przeszÅ‚ość w coraz mniejszym stopniu, aż w koÅ„cu ziemiÄ™ wypeÅ‚niÄ… ludzie, którzy nie bÄ™dÄ… zdawali sobie sprawy, iż kilkaset lat wczeÅ›niej pokrywaÅ‚y jÄ… miliony pomordowanych ciaÅ‚. Jak wskazuje sam tytuÅ‚, po każdym „koÅ„cu” nastÄ…pi „poczÄ…tek”.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies