Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Wiersz „za szybko” Jana Twardowskiego ze wzglÄ™du na poruszanÄ… problematykÄ™ możemy podzielić na dwie odrÄ™bne części. W pierwszej podmiot liryczny snuje refleksje dotyczÄ…ce pragnienia, w drugiej natomiast – analizuje obecnÄ… sytuacjÄ™.
Ze względu na konstrukcję podmiotu i sens, tekst należy zaliczyć do liryki inwokacyjnej. Autor sięgnął po bezpośrednie zwroty do adresata:
„Za szybko chcesz wiedzieć wszystko
(…)
za prÄ™dko chcesz żeby wszystko byÅ‚o tak proste”.
Mimo przyjęcia przez podmiot roli nauczyciela i scharakteryzowania odbiorcy jako jednostki popędliwej i niecierpliwej, mało doświadczonej, pouczający wydźwięk dzieła nie razi i nie zniechęca do ponownej lektury.
Zrezygnowawszy z interpunkcji czy rymów, Twardowski jak zawsze nakreÅ›liÅ‚ kilka pobudzajÄ…cych wyobraźniÄ™, zwracajÄ…cych uwagÄ™ i zmuszajÄ…cych do zatrzymania siÄ™ na danej linijce, niezwykle plastycznych, konkretnych obrazów, które można odczytywać jako autonomiczne części. W tekÅ›cie pojawia siÄ™ „odkÅ‚adajÄ…cy sÅ‚uchawkÄ™ Bóg”, „serdecznie rudy” i wiecznie zabiegany AnioÅ‚ Stróż, seter irlandzki (rasa psów należących do wyżłów) o brÄ…zowych oczach, który kÅ‚adzie na kolanach „Å‚eb zwężony” i „ofiarowuje ogon”. Zabieg poÅ‚Ä…czenia jednego na ważniejszych słów w chrzeÅ›cijaÅ„skiej wierze – „ofiarować”, z merdajÄ…cym ogonem psem to cecha twórczoÅ›ci Twardowskiego, który Å‚amaÅ‚ stereotypowe postrzeganie oraz pisanie o wierze.
„Twardowski stworzyÅ‚ w polskiej poezji "nowy jÄ™zyk wiary". Zamiast rozumowego, teologicznego poznania proponowaÅ‚ franciszkaÅ„skÄ… "wiarÄ™ radosnÄ…" i absolutne, przypominajÄ…ce dzieciÄ™cÄ… ufność, zawierzenie Stwórcy. Znakiem Boga jest w poezji ks. Twardowskiego jego dzieÅ‚o: przyroda i drugi czÅ‚owiek. KluczowÄ… wartoÅ›ciÄ… jest miÅ‚ość - Boga do czÅ‚owieka oraz czÅ‚owieka do Boga i bliźnich. Paradoksalnie, równie istotna jest radosna zgoda na samotność i cierpienie, wpisane w porzÄ…dek Å›wiata i pozwalajÄ…ce czÅ‚owiekowi stać siÄ™ "przezroczystym", otwartym na dziaÅ‚ania Boga” ((MaÅ‚gorzata Olszewska, „Jan Twardowski - nota biograficzna”, tekst opracowany do projektu internetowej "Antologii polskiej poezji od Åšredniowiecza do wieku XXI" wg koncepcji Piotra Matywieckiego).
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
za szybko - analiza
Autor: Karolina MarlêgaWiersz „za szybko” Jana Twardowskiego ze wzglÄ™du na poruszanÄ… problematykÄ™ możemy podzielić na dwie odrÄ™bne części. W pierwszej podmiot liryczny snuje refleksje dotyczÄ…ce pragnienia, w drugiej natomiast – analizuje obecnÄ… sytuacjÄ™.
Ze względu na konstrukcję podmiotu i sens, tekst należy zaliczyć do liryki inwokacyjnej. Autor sięgnął po bezpośrednie zwroty do adresata:
„Za szybko chcesz wiedzieć wszystko
(…)
za prÄ™dko chcesz żeby wszystko byÅ‚o tak proste”.
Mimo przyjęcia przez podmiot roli nauczyciela i scharakteryzowania odbiorcy jako jednostki popędliwej i niecierpliwej, mało doświadczonej, pouczający wydźwięk dzieła nie razi i nie zniechęca do ponownej lektury.
Zrezygnowawszy z interpunkcji czy rymów, Twardowski jak zawsze nakreÅ›liÅ‚ kilka pobudzajÄ…cych wyobraźniÄ™, zwracajÄ…cych uwagÄ™ i zmuszajÄ…cych do zatrzymania siÄ™ na danej linijce, niezwykle plastycznych, konkretnych obrazów, które można odczytywać jako autonomiczne części. W tekÅ›cie pojawia siÄ™ „odkÅ‚adajÄ…cy sÅ‚uchawkÄ™ Bóg”, „serdecznie rudy” i wiecznie zabiegany AnioÅ‚ Stróż, seter irlandzki (rasa psów należących do wyżłów) o brÄ…zowych oczach, który kÅ‚adzie na kolanach „Å‚eb zwężony” i „ofiarowuje ogon”. Zabieg poÅ‚Ä…czenia jednego na ważniejszych słów w chrzeÅ›cijaÅ„skiej wierze – „ofiarować”, z merdajÄ…cym ogonem psem to cecha twórczoÅ›ci Twardowskiego, który Å‚amaÅ‚ stereotypowe postrzeganie oraz pisanie o wierze.
„Twardowski stworzyÅ‚ w polskiej poezji "nowy jÄ™zyk wiary". Zamiast rozumowego, teologicznego poznania proponowaÅ‚ franciszkaÅ„skÄ… "wiarÄ™ radosnÄ…" i absolutne, przypominajÄ…ce dzieciÄ™cÄ… ufność, zawierzenie Stwórcy. Znakiem Boga jest w poezji ks. Twardowskiego jego dzieÅ‚o: przyroda i drugi czÅ‚owiek. KluczowÄ… wartoÅ›ciÄ… jest miÅ‚ość - Boga do czÅ‚owieka oraz czÅ‚owieka do Boga i bliźnich. Paradoksalnie, równie istotna jest radosna zgoda na samotność i cierpienie, wpisane w porzÄ…dek Å›wiata i pozwalajÄ…ce czÅ‚owiekowi stać siÄ™ "przezroczystym", otwartym na dziaÅ‚ania Boga” ((MaÅ‚gorzata Olszewska, „Jan Twardowski - nota biograficzna”, tekst opracowany do projektu internetowej "Antologii polskiej poezji od Åšredniowiecza do wieku XXI" wg koncepcji Piotra Matywieckiego).
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies