Jeszcze - interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Jeszcze - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Utwór WisÅ‚awy Szymborskiej „Jeszcze” dotyka problemu Holocaustu i obozów koncentracyjnych, w których podczas II wojny Å›wiatowej zginęło kilkadziesiÄ…t milionów ludzi.

Już od pierwszy wersów podmiot liryczny nakreśla nieskomplikowaną sytuację.

W zaplombowanych wagonach przez kraj jadÄ… ludzie, okreÅ›leni mianem „imion”. PrzyglÄ…dajÄ…cy siÄ™ temu opowiadacz nie zna celu ich podróży:
„a dokÄ…d tak jechać bÄ™dÄ…,
a czy kiedy wysiędą,
nie pytajcie, nie powiem, nie wiem”.

Żydzi próbują uwolnić się z ciasnych wagonów, przebić się pięścią przez grubą ścianę i wpuścić trochę świeżego powietrza lub promień światła. Sytuacja w transporcie jest dramatyczna:
„ImiÄ™ Natan bije pięściÄ… w Å›cianÄ™,
imię Izaak śpiewa obłąkane,
imię Sara wody woła dla imienia
Aaron, które umiera z pragnienia”.

W trzeciej zwrotce wystraszony podmiot zwraca siÄ™ z bezpoÅ›rednimi sÅ‚owami do Dawida, próbujÄ…cego wyskoczyć z sunÄ…cego po szynach pociÄ…gu. Jego misja jest samobójcza nie tylko z powodu pÄ™du Å›rodka lokomocji, lecz – jak donosi podmiot – jest z góry skazana na niepowodzenie. ImiÄ™ Dawid wpÅ‚ywa na caÅ‚e życie jego nosiciela:
„Nie skacz w biegu, imiÄ™ Dawida.
Tyś jest imię skazujące na klęskę,
nie dawane nikomu, bez domu,
do noszenia w tym kraju zbyt ciężkie”.

Kolejna zwrotka wyjaśnia, jakie imiona powinni w przyszłości nadawać potomstwu Żydzi, aby nie podzielili losu swoich przodków:
„Syn niech imiÄ™ sÅ‚owiaÅ„skie ma,
bo tu liczą włosy na głowie,
bo tu dzielą dobro od zła
wedle imion i kroju powiek”.

Od zagazowania w komorze czy śmierci wskutek wycieńczenia organizmu syna próbującego wciąż wyskoczyć Dawida, uratuje nadanie słowiańskiego imienia Lech:
„Nie skacz w biegu. Syn bÄ™dzie Lech.
Nie skacz w biegu. Jeszcze nie pora.
Nie skacz. Noc się rozlega jak śmiech
i przedrzeźnia kół stukanie na torach”.
Przedostatnia oraz ostatnia strofa są poetyckim opisem skutków przyjazdu pociągu w wyznaczone miejsce. Żydzi zostali zagazowani, została po nich jedynie unosząca się nad krajem chmura:
„Chmura z ludźmi nad krajem szÅ‚a,
z dużej chmury mały deszcze, jedna łza,
mały deszcze, jedna łza, suchy czas.
Tory wiodÄ… czarny las.
Tak to, tak, stuka koło. Las bez polan.
Tak to, tak. Lasem jedzie transport wołań.
Tak to, tak. Obudzona w nocy słyszę
tak to, tak, Å‚omotanie ciszy w ciszÄ™”.

Utwór jest opisem odczÅ‚owieczenia ludzi w czasie II wojny Å›wiatowej. Wizja przewożenia Å»ydów w ciasnych, pozbawionych wentylacji czy Å›wiatÅ‚a wagonach jest niezwykle sugestywna. Tragizm bohaterów Szymborskiej zostaÅ‚ wzmocniony poprzez użycie do ich opisów okreÅ›lenia „imiÄ™”, którym każda postać zostaÅ‚a wprowadzona. To nie Natan bije pięściÄ… w Å›cianÄ™, lecz „imiÄ™ Natan”, nie Izaak Å›piewa obÅ‚Ä…kanie, lecz „imiÄ™ Izaak”, nie Sara woÅ‚a o wodÄ™, lecz „imiÄ™ Sara”, nie Aaron umiera z pragnienia, lecz jego „imiÄ™”. Zabieg ten miaÅ‚ na celu ukazanie postÄ™pujÄ…cej dehumanizacji oraz odczÅ‚owieczenia, jakim poddawani byli ludzie w czasie II wojny Å›wiatowej. Można go także interpretować jeszcze jako dowód „winy”, skazujÄ…cy na Å›mierć. Poetka zwraca uwagÄ™, iż o losie czÅ‚owieka w tamtych czasach decydowaÅ‚o wÅ‚aÅ›nie imiÄ™ oraz wyglÄ…d zewnÄ™trzny.

Zbiorowy portret Å»ydów, nakreÅ›lony w „Jeszcze”, jest jednym z najsmutniejszych w polskiej poezji współczesnej. Obraz masowej zagÅ‚ady doskonale pokazuje tragediÄ™ tamtych czasów, gdy o życiu i Å›mierci decydowaÅ‚o imiÄ™ i wyglÄ…d, a Å›wiadectwo istnienia ograniczaÅ‚o siÄ™ do unoszÄ…cej siÄ™ po spaleniu w krematoryjnym piecu chmurze dymu. Wiersz jest także kolejnym dowodem na ogromnÄ… wrażliwość i empatiÄ™, cechujÄ…cÄ… poezjÄ™ naszej Noblistki.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies