Campo di Fiori - analiza ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Campo di Fiori - analiza

Autor: Karolina Marlêga

Wiersz CzesÅ‚awa MiÅ‚osza „Campo di Fiori” jest tekstem dynamicznym, ze stale zmieniajÄ…cymi siÄ™ obrazami, przypominajÄ…cymi filmowe ujÄ™cia. Opisane przez podmiot, rozgrywajÄ…ce siÄ™ w różnych planach czaso­wych sceny: targu na tytuÅ‚owym rzymskim placu, egzekucji Giordana Bruna oraz likwidacji warszawskiego getta, sÄ… niezwykle plastyczne i sugestywne.

Pierwszy obraz dotyczy opisu wyglÄ…du placu Campo di Fiori, który posÅ‚użyÅ‚ CzesÅ‚awowi MiÅ‚oszowi za tytuÅ‚ oraz staÅ‚ siÄ™ – zdaniem Marka Skwarnickiego, autora książki „Mój MiÅ‚osz” – „symbolem antytotalitarnego protestu”. Co ciekawe – jest to miejsce autentyczne, obszerny plac (wÅ‚. piazza) z pomnikiem, otoczony targiem owocowym, rybnym i straganami peÅ‚nymi kwiatów mieÅ›ci siÄ™ w rzymskim miasteczku w pobliżu Placu Navona, na pograniczu rejonów Rzymu Parione i Regola. Nazwa „Campo de' Fiori” wzięła siÄ™ od okreÅ›lenia pola kwiatów, które przez wiele wieków caÅ‚kowicie pokrywaÅ‚y plac – wówczas jeszcze zielonÄ… i niezabudowanÄ… Å‚Ä…kÄ™.

Wracając do opisu wyglądu placu, podmiot maluje przez czytelnikiem obraz, zamykający w słowach piękno i idylliczność rzymskiego Campo di Fiori:
„W Rzymie na Campo di Fiori
Kosze oliwek i cytryn,
Bruk opryskany winem
I odłamkami kwiatów.
Różowe owoce morza
Sypią na stoły przekupnie,
Naręcza ciemnych winogron
PadajÄ… na puch brzoskwini”.

Opis placu jest bardzo dynamiczny, każda linijka stanowi uzupełnienie poprzedniej, przy jednoczesnych zachowaniu odrębności.

Pierwsze wers jest wprowadzeniem na rzymskie Campo di Fiori, gdzie ulice zapeÅ‚niajÄ… „Kosze oliwek i cytryn”. Po podrażnieniu zmysłów zapachu, smaku oraz wzroku, czytelnik zaczyna czuć w powietrzu kwaÅ›nÄ… woÅ„ dodawanego do herbaty cytrusa czy dostrzegać w wyobraźni zielonkawÄ… barwÄ™ nieodÅ‚Ä…cznego skÅ‚adnika wiosennych saÅ‚atek.

„Bruk opryskany winem” – wers ten dowodzi szczegółowego przemyÅ›lenia doboru słów przez MiÅ‚osza. SiÄ™gniecie po nacechowany negatywnie „bruk” (wyrażenia – „znaleźć siÄ™ na bruku”, „zbrukać”, „brukowiec”, „szlifować bruki”, „siÄ™gnąć bruku”), który – jakby tego byÅ‚o maÅ‚o – zostaÅ‚ „opryskany winem” (niespodziewanie oblany kojarzÄ…cym siÄ™ z krwiÄ… trunkiem przywodzi na myÅ›l spryskany krwiÄ… plac) byÅ‚o zabiegiem celowym.
Stopniowemu wprowadzaniu atmosfery niepokoju sÅ‚uży uzupeÅ‚nienie wyglÄ…du placu o „odÅ‚amki kwiatów”. SugerujÄ…c rozerwanie, rozszarpanie delikatnych i subtelnych kwiatów podmiot w metaforyczny sposób nawiÄ…zuje do tego, co dzieje siÄ™ z ludzki ciaÅ‚em po bombowym nalocie czy eksplozji Å‚adunku wybuchowego.

Przekupnie sypiÄ… na stoÅ‚y „narÄ™cza ciemnych winogron”, padajÄ…ce na „puch brzoskwini”. Ciemna barwa soczystych owoców jest poetyckim wprowadzeniem do utworu odwiecznego koloru zÅ‚a i strachu, „padajÄ…cego” na posiadajÄ…ce na swojej powierzchni delikatne wÅ‚oski brzoskwinie – aluzja do niewinnoÅ›ci oraz Å‚agodnoÅ›ci, symbolizowanej tutaj wÅ‚aÅ›nie przez prawie niedostrzegalny „puch”. Skupienie uwagi czytelnika na przykryciu brzoskwiÅ„ przez winogrona jest zabiegiem celowym – zÅ‚o pokryÅ‚o dobro, nadchodzi nieszczęście, miÄ™dzy wersami czuć niepokój.

Choć podobne aluzje oraz metafory sÄ… widoczne w caÅ‚ym wierszu, to jednak podstawowym tropem poetyckim użytym przez MiÅ‚osza jest – zdanie autorki opracowania wiersza „Campo di Fiori” Ireny Nowackiej - epi­tet.

„Bogate, malarsko potraktowane obrazy skomponowane zostaÅ‚y na zasadzie paraleli: plac rzymski – plac warszawski, pÅ‚onÄ…cy na stosie Giordano – pÅ‚onÄ…cy w getcie Å»ydzi, ogieÅ„ ogarniajÄ…cy stos – ogieÅ„ widoczny w oknach palÄ…cych siÄ™ domów, haÅ‚as przekupniów targujÄ…cych siÄ™ z kupujÄ…cymi – haÅ‚as jarmarcznej muzyki i bawiÄ…cych siÄ™ ludzi, tÅ‚um rzymski – tÅ‚um warszawski (jednakowo obojÄ™tne i nie­czuÅ‚e na rozgrywajÄ…ce siÄ™ wydarzenia). Za pomocÄ… tak uporzÄ…dkowanych obrazów poeta dowodzi, że tragedia umierajÄ…cego czÅ‚owieka jest zawsze taka sama, niezależnie od tego, czy Å›mierć dotyczy jedno­stki, czy zbiorowoÅ›ci” (I. Nowacka, „Poezje CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”, Lublin 2006).

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies