Ikar - analiza i interpretacja - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Ikar - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

ZupeÅ‚nie inaczej jest z praczkÄ…, która wydaje siÄ™ być w absolutnej harmonii z naturÄ…, jest jej elementem, ponieważ robi to, co do niej należy. W części tej podmiot liryczny usiÅ‚uje nawiÄ…zać kontakt z malarzem – Breughlem – podpowiadajÄ…c mistrzowi, jak uczynić jego obraz jeszcze bardziej realistycznym: „Tu zbliż siÄ™ z pÄ™dzelkiem do jaskuÅ‚czenia brwi, / Tu proszÄ™, spróbuj ptaszka uwiesić na promieniu...”.

Trzeci fragment to kontynuacja rozważań nad istotą piękna. Podmiot liryczny kontestuje obraz nieba, które od wieków uchodziło za symbol piękna. On z kolei uważa, że z perspektywy praczki, nie jest to w cale takie oczywiste. Dlaczego miałaby ona się zachwycać wyglądem chmur, skoro te nie uniosłyby nawet balii? W ten sposób dowiadujemy się, że dla podmiotu lirycznego, w tym momencie będącego reprezentantem turpistów, piękne jest to, co użyteczne i prawdziwe, jak chociażby krzesło czy stół, które umożliwiają człowiekowi odpoczynek.

W czwartej części widzimy upadek mitycznego bohatera, który przez swoją głupotę zbliżył się nadto do słońca. Jednak tragedia Ikara nie wysuwa się na pierwszy plan utworu. Podobnie jak na obrazie Breughla wydarzenie to jest drugoplanowe. Podmiot liryczny zbagatelizował je nawet, przyrównując mitycznego bohatera do muchy. Z drugiej strony widzimy praczkę, która pracuje ciężko niczym wół.

Pierwsza strofa wiersza skÅ‚ada siÄ™ z siedmiu wersów, a kolejne z czterech (z wyjÄ…tkiem szóstej, ostatniej, która skÅ‚ada siÄ™ z szeÅ›ciu). Nieregularność ta wynika z buntu turpistów wobec ograniczeÅ„ klasycznej poezji, opiewajÄ…cej tradycyjnie pojmowane piÄ™kno. Również w warstwie stylistycznej wiersza przejawia siÄ™ turpistyczna myÅ›l oddawania rzeczywistoÅ›ci jako sumy trudów i cierpieÅ„. Dlatego też w „Ikarze” napotykamy siÄ™ na pytania retoryczne („Co nas bowiem przeklina?”), porównania („bezradni jak na lodowisku taÅ„czÄ…ce koszule”, „ziarnista jak stal”, „krÄ™gosÅ‚up jak Å‚una”, „twarz kobiety jak pole”, „Ikar jak mucha”) i wykrzyknienia („Stół do odpoczynku Å‚okci-krzesÅ‚o do straży przy chorym!”, „CukrzanÄ… chmurkÄ… na lepkim patyku!”).
Stosunkowo dużo w wierszu jest także epitetów („porcelanowe nozdrza”, „różowe Å›wiatÅ‚a”, „taÅ„czÄ…ce koszule”, „napowietrzne pokoje”), pojawiajÄ… siÄ™ także metafory („By jÄ™zyk niegdyÅ› wilgotny przestaÅ‚ być rzeźbÄ… w soli, Oczy dwojgiem różowych Å›wiateÅ‚, skrzydÅ‚a z ptasich pÄ™cherzy, rozpiÄ™tych na promykach”) oraz ożywienia („By zapach szumiaÅ‚ w porcelanowych nozdrzach, jaka chmura udźwignie nam baliÄ™”) i powtórzenia („Oto Ikar wzlatuje, Oto Ikar upada, Oto Ikar wzlatuje, Oto Ikar upada”).

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies