Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
„przejeżdżaÅ‚o dużo, dużo luda.
każdy siÄ™ dziwiÅ‚, że goÅ‚a i ruda”.
świadczą o panującej wśród ludzi znieczulicy. Mimo, iż nikt nie zaczepiał ani nie szydził z Ryfki, nikt też nie starał się jej pomóc. Wszyscy tylko spuszczali wzrok na widok biegającej nago trzynastolatki i smutno kiwali głowami, zamiast przygarnąć zagubione i przestraszone dziecko i otoczyć ją opieką. Broniewski połozył odpowiedzialność za los dziewczynki także na barki oglądających ją mieszkańców. To, że nie dokuczali jej nie oznacza, że wykazali się dobrym sercem.
„Ballady i romanse” sÄ… wierszem peÅ‚nym symboli. Niewinność i dzieciÄ™ca wrażliwość sÄ… cechami charakteryzujÄ…cymi zarówno RyfkÄ™, jak i wszystkich, ocalaÅ‚ych z wojennej traumy, a niepotrafiÄ…cych siÄ™ odnaleźć w nowej rzeczywistoÅ›ci. UÅ‚ożenie sobie na nowo życia w Å›wiecie, który pozwoliÅ‚ na zagÅ‚adÄ™ kilku milionów niewinnych ludzi byÅ‚o dla wielu tak bardzo abstrakcyjne, że uciekali czÄ™sto w szaleÅ„stwo i woleli egzystować w swoim wÅ‚asnym Å›wiecie, niż wracać do tego, w którym – wedÅ‚ug pamiÄ™tnych słów Zofii NaÅ‚kowskiej – „Ludzie ludziom zgotowali ten los”.
Obok przynależnej dzieciom wrażliwoÅ›ci i czÄ™stej dla ich delikatnej psychiki umiejÄ™tnoÅ›ci negowania tego, co bolesne i niewygodne, w wierszu symboliczna jest także postać „bolejÄ…cego Jezusa”. Jedyny przyjaciel Ryfki jest tu symbolem niewinnej Å›mierci Å»ydów w czasie II wojny Å›wiatowej, wymordowanych przez Niemców:
”I przejeżdżaÅ‚ bolejÄ…cy Pan Jezus,
SS-mani go wiedli na męki,
postawili ich oboje pod miedzÄ…,
potem wziÄ™li karabiny do rÄ™ki”.
Śmierć przez rozstrzelanie dwójki głównych bohaterów liryku Broniewskiego w przedostatniej zwrotce jest doskonałym podsumowanie całej ideologii antysemityzmu, propagowanej w polityce III Rzeszy. Jak się okazuje, Ryfka i Jezus muszą zginąć za swoje pochodzenie i kolor włosów... Innych powodów nie ma:
"Słuchaj, Jezu, słuchaj, Ryfka, Sie Juden,
za koronę cierniową, za te włosy rude
za to, żeście nadzy, za to, żeśmy winni,
obojeście umrzeć powinni."
Te słowa wypowiedziane przez dokonaniem egzekucji na niewinnych bohaterach przez SS-manów są przyznaniem się Niemców do zbrodni ludobójstwa, będących konsekwencją ideologii hitleryzmu, polityki czystej krwi i białej rasy, nieuwzględniającej religii judaistycznej czy rudego koloru włosów w wizji zgermanizowanej Europy. Końcowy dwuwers cytowanego fragmentu jest doskonałym dowodem na niezwykłą inteligencję Broniewskiego i jego zdolność wyciągania wniosków z historii. Według poety istnienie Żydów stanowiło dla Niemców wyrzut sumienia, przypominało im o dokonanych zbrodniach na wyznawcach nauki Mojżesza, dlatego też chcieli się pozbyć wszystkich przedstawicieli narodu judaistycznego. Ballady i romanse - interpretacja
Autor: Karolina Marlêga„przejeżdżaÅ‚o dużo, dużo luda.
każdy siÄ™ dziwiÅ‚, że goÅ‚a i ruda”.
świadczą o panującej wśród ludzi znieczulicy. Mimo, iż nikt nie zaczepiał ani nie szydził z Ryfki, nikt też nie starał się jej pomóc. Wszyscy tylko spuszczali wzrok na widok biegającej nago trzynastolatki i smutno kiwali głowami, zamiast przygarnąć zagubione i przestraszone dziecko i otoczyć ją opieką. Broniewski połozył odpowiedzialność za los dziewczynki także na barki oglądających ją mieszkańców. To, że nie dokuczali jej nie oznacza, że wykazali się dobrym sercem.
„Ballady i romanse” sÄ… wierszem peÅ‚nym symboli. Niewinność i dzieciÄ™ca wrażliwość sÄ… cechami charakteryzujÄ…cymi zarówno RyfkÄ™, jak i wszystkich, ocalaÅ‚ych z wojennej traumy, a niepotrafiÄ…cych siÄ™ odnaleźć w nowej rzeczywistoÅ›ci. UÅ‚ożenie sobie na nowo życia w Å›wiecie, który pozwoliÅ‚ na zagÅ‚adÄ™ kilku milionów niewinnych ludzi byÅ‚o dla wielu tak bardzo abstrakcyjne, że uciekali czÄ™sto w szaleÅ„stwo i woleli egzystować w swoim wÅ‚asnym Å›wiecie, niż wracać do tego, w którym – wedÅ‚ug pamiÄ™tnych słów Zofii NaÅ‚kowskiej – „Ludzie ludziom zgotowali ten los”.
Obok przynależnej dzieciom wrażliwoÅ›ci i czÄ™stej dla ich delikatnej psychiki umiejÄ™tnoÅ›ci negowania tego, co bolesne i niewygodne, w wierszu symboliczna jest także postać „bolejÄ…cego Jezusa”. Jedyny przyjaciel Ryfki jest tu symbolem niewinnej Å›mierci Å»ydów w czasie II wojny Å›wiatowej, wymordowanych przez Niemców:
”I przejeżdżaÅ‚ bolejÄ…cy Pan Jezus,
SS-mani go wiedli na męki,
postawili ich oboje pod miedzÄ…,
potem wziÄ™li karabiny do rÄ™ki”.
Śmierć przez rozstrzelanie dwójki głównych bohaterów liryku Broniewskiego w przedostatniej zwrotce jest doskonałym podsumowanie całej ideologii antysemityzmu, propagowanej w polityce III Rzeszy. Jak się okazuje, Ryfka i Jezus muszą zginąć za swoje pochodzenie i kolor włosów... Innych powodów nie ma:
"Słuchaj, Jezu, słuchaj, Ryfka, Sie Juden,
za koronę cierniową, za te włosy rude
za to, żeście nadzy, za to, żeśmy winni,
obojeście umrzeć powinni."
„Ballady i romanse” sÄ… zatem Å›wiadectwem zbrodni II wojny Å›wiatowej i ich konsekwencji, opisanych na przykÅ‚adzie trzynastoletniej Ryfki. Tak samo jak inny wiersz Broniewskiego, „Soldat inconnu”, sÄ… swoistym hoÅ‚dem dla wszystkich pomordowanych w czasie najwiÄ™kszej wojny w dziejach ludzkoÅ›ci.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies