Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Ballady i romanse - interpretacja



„przejeżdżało dużo, dużo luda.
każdy się dziwił, że goła i ruda”.
świadczą o panującej wśród ludzi znieczulicy. Mimo, iż nikt nie zaczepiał ani nie szydził z Ryfki, nikt też nie starał się jej pomóc. Wszyscy tylko spuszczali wzrok na widok biegającej nago trzynastolatki i smutno kiwali głowami, zamiast przygarnąć zagubione i przestraszone dziecko i otoczyć ją opieką. Broniewski połozył odpowiedzialność za los dziewczynki także na barki oglądających ją mieszkańców. To, że nie dokuczali jej nie oznacza, że wykazali się dobrym sercem.

„Ballady i romanse” są wierszem pełnym symboli. Niewinność i dziecięca wrażliwość są cechami charakteryzującymi zarówno Ryfkę, jak i wszystkich, ocalałych z wojennej traumy, a niepotrafiących się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Ułożenie sobie na nowo życia w świecie, który pozwolił na zagładę kilku milionów niewinnych ludzi było dla wielu tak bardzo abstrakcyjne, że uciekali często w szaleństwo i woleli egzystować w swoim własnym świecie, niż wracać do tego, w którym – według pamiętnych słów Zofii Nałkowskiej – „Ludzie ludziom zgotowali ten los”.

Obok przynależnej dzieciom wrażliwości i częstej dla ich delikatnej psychiki umiejętności negowania tego, co bolesne i niewygodne, w wierszu symboliczna jest także postać „bolejącego Jezusa”. Jedyny przyjaciel Ryfki jest tu symbolem niewinnej śmierci Żydów w czasie II wojny światowej, wymordowanych przez Niemców:

”I przejeżdżał bolejący Pan Jezus,
SS-mani go wiedli na męki,
postawili ich oboje pod miedzą,
potem wzięli karabiny do ręki”.

Śmierć przez rozstrzelanie dwójki głównych bohaterów liryku Broniewskiego w przedostatniej zwrotce jest doskonałym podsumowanie całej ideologii antysemityzmu, propagowanej w polityce III Rzeszy. Jak się okazuje, Ryfka i Jezus muszą zginąć za swoje pochodzenie i kolor włosów... Innych powodów nie ma:

"Słuchaj, Jezu, słuchaj, Ryfka, Sie Juden,
za koronę cierniową, za te włosy rude
za to, żeście nadzy, za to, żeśmy winni,
obojeście umrzeć powinni." Te słowa wypowiedziane przez dokonaniem egzekucji na niewinnych bohaterach przez SS-manów są przyznaniem się Niemców do zbrodni ludobójstwa, będących konsekwencją ideologii hitleryzmu, polityki czystej krwi i białej rasy, nieuwzględniającej religii judaistycznej czy rudego koloru włosów w wizji zgermanizowanej Europy. Końcowy dwuwers cytowanego fragmentu jest doskonałym dowodem na niezwykłą inteligencję Broniewskiego i jego zdolność wyciągania wniosków z historii. Według poety istnienie Żydów stanowiło dla Niemców wyrzut sumienia, przypominało im o dokonanych zbrodniach na wyznawcach nauki Mojżesza, dlatego też chcieli się pozbyć wszystkich przedstawicieli narodu judaistycznego.

„Ballady i romanse” są zatem świadectwem zbrodni II wojny światowej i ich konsekwencji, opisanych na przykładzie trzynastoletniej Ryfki. Tak samo jak inny wiersz Broniewskiego, „Soldat inconnu”, są swoistym hołdem dla wszystkich pomordowanych w czasie największej wojny w dziejach ludzkości.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „Romantycznością” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja

Przyboś Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
Głos w sprawie pornografii - analiza
Głos w sprawie pornografii - intepretacja
Głos w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i początek - analiza
Koniec i początek - interpretacja
Koniec i początek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Śpieszmy się - interpretacja
Śpieszmy się - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies