Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
PrzyÅ›wiecajÄ…ca Przybosiowi idea zerwania z podziaÅ‚em autor-czytelnik przy dbaÅ‚oÅ›ci o plastyczność przekazu zostaÅ‚a wzmocniona dodatkowo poprzez siÄ™gniecie po personifikacje oraz animizacje: „bÅ‚ysk wielosiecznych kolorami mieczy odciÄ…Å‚ wnÄ™trze od murów”, „blask wzruszyÅ‚ do gÅ‚Ä™bi gÅ‚azy”.
Kolejnym Å›rodkiem, używanym czÄ™sto także przez innych awangardzistów, jest odwrócenie kolejnoÅ›ci wyrazów, czyli inwersja: „BÅ‚ysk wielosiecznych kolorami mieczy (…)blask cynobrowo-zÅ‚oty filary otoczyÅ‚”. Choć zabieg ten uważany jest przez wielu za utrudniajÄ…cy recepcjÄ™ wiersza oraz zniechÄ™cajÄ…cy do zagÅ‚Ä™biania siÄ™ w jego treść, to ma też swoich gorÄ…cych zwolenników, uważajÄ…cych go za zwiÄ™kszajÄ…cy różnorodność interpretacji.
Podobne odczucia towarzyszą analizie kolejnego zabiegu Przybosia, a mianowicie użyciu zaprzeczenia na początku każdej zwrotki:
„To nie katedra
(…)
Nie ma raju
(…)
Nie ma mocy z granitu”.
Skoro czytamy o nie-katedrze, nieistnieniu raju oraz o braku mocy w granicie, zaczynamy siÄ™ zastanawiać nad piÄ™knem i niezwykÅ‚oÅ›ciÄ… zabytku w Chartes. JeÅ›li na poczÄ…tku mamy informacjÄ™, że coÅ› „nie jest”, podsyca to naszÄ… ciekawość dotyczÄ…cÄ… odkrycia, „co jest”.
strona: 1 2
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Autor: Karolina MarlêgaPrzyÅ›wiecajÄ…ca Przybosiowi idea zerwania z podziaÅ‚em autor-czytelnik przy dbaÅ‚oÅ›ci o plastyczność przekazu zostaÅ‚a wzmocniona dodatkowo poprzez siÄ™gniecie po personifikacje oraz animizacje: „bÅ‚ysk wielosiecznych kolorami mieczy odciÄ…Å‚ wnÄ™trze od murów”, „blask wzruszyÅ‚ do gÅ‚Ä™bi gÅ‚azy”.
Kolejnym Å›rodkiem, używanym czÄ™sto także przez innych awangardzistów, jest odwrócenie kolejnoÅ›ci wyrazów, czyli inwersja: „BÅ‚ysk wielosiecznych kolorami mieczy (…)blask cynobrowo-zÅ‚oty filary otoczyÅ‚”. Choć zabieg ten uważany jest przez wielu za utrudniajÄ…cy recepcjÄ™ wiersza oraz zniechÄ™cajÄ…cy do zagÅ‚Ä™biania siÄ™ w jego treść, to ma też swoich gorÄ…cych zwolenników, uważajÄ…cych go za zwiÄ™kszajÄ…cy różnorodność interpretacji.
Podobne odczucia towarzyszą analizie kolejnego zabiegu Przybosia, a mianowicie użyciu zaprzeczenia na początku każdej zwrotki:
„To nie katedra
(…)
Nie ma raju
(…)
Nie ma mocy z granitu”.
Skoro czytamy o nie-katedrze, nieistnieniu raju oraz o braku mocy w granicie, zaczynamy siÄ™ zastanawiać nad piÄ™knem i niezwykÅ‚oÅ›ciÄ… zabytku w Chartes. JeÅ›li na poczÄ…tku mamy informacjÄ™, że coÅ› „nie jest”, podsyca to naszÄ… ciekawość dotyczÄ…cÄ… odkrycia, „co jest”.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies