Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
„Tren Fortynbrasa” jest monologiem, ale pojawiajÄ… siÄ™ w nim elementy polifonicznoÅ›ci (wielogÅ‚osowoÅ›ci). Podmiot liryczny kilkakrotnie przytacza bowiem kwestie Hamleta, toczÄ…c z nim w ten sposób swoisty dialog. W wierszu nie pojawiajÄ… siÄ™ żadne znaki przystankowe ani rymy. Można przypuszczać, iż ten zabieg artystyczny miaÅ‚ jeszcze bardziej podkreÅ›lić surowość, twardość i przyziemność podmiotu lirycznego, czyli Fortynbrasa.
Herbert ukazując bezwzględną siłę i niezaprzeczalną przewagę Fortynbrasa, mimo wszystko zdaje się sympatyzować z Hamletem. Chyba każdemu artyście bliżej byłoby do marzyciela niż satrapy i tyrana.
O postawie poety pisze miÄ™dzy innymi Urszula Lamentowicz: „Hamletyzm u Herberta to sen o innej ludzkoÅ›ci, sen, bez którego staje siÄ™ ona mrowiskiem »bez tragedii«, czyli bez poczucia transcendencji. Inaczej mówiÄ…c Herbert powraca tu do swojej wizji nieosiÄ…galnego ideaÅ‚u, którego nieosiÄ…galność wÅ‚aÅ›nie stanowi o wymiarach moralnych czÅ‚owieka” (U. Lamentowicz, „Poezje Zbigniewa Herberta”, Lublin 2000, str. 15).
strona: 1 2
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Autor: Karolina Marlêga„Tren Fortynbrasa” jest monologiem, ale pojawiajÄ… siÄ™ w nim elementy polifonicznoÅ›ci (wielogÅ‚osowoÅ›ci). Podmiot liryczny kilkakrotnie przytacza bowiem kwestie Hamleta, toczÄ…c z nim w ten sposób swoisty dialog. W wierszu nie pojawiajÄ… siÄ™ żadne znaki przystankowe ani rymy. Można przypuszczać, iż ten zabieg artystyczny miaÅ‚ jeszcze bardziej podkreÅ›lić surowość, twardość i przyziemność podmiotu lirycznego, czyli Fortynbrasa.
Herbert ukazując bezwzględną siłę i niezaprzeczalną przewagę Fortynbrasa, mimo wszystko zdaje się sympatyzować z Hamletem. Chyba każdemu artyście bliżej byłoby do marzyciela niż satrapy i tyrana.
O postawie poety pisze miÄ™dzy innymi Urszula Lamentowicz: „Hamletyzm u Herberta to sen o innej ludzkoÅ›ci, sen, bez którego staje siÄ™ ona mrowiskiem »bez tragedii«, czyli bez poczucia transcendencji. Inaczej mówiÄ…c Herbert powraca tu do swojej wizji nieosiÄ…galnego ideaÅ‚u, którego nieosiÄ…galność wÅ‚aÅ›nie stanowi o wymiarach moralnych czÅ‚owieka” (U. Lamentowicz, „Poezje Zbigniewa Herberta”, Lublin 2000, str. 15).
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies