Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
„BiegajÄ…c u Å›cian domów i u bram przedsieni,
Kotów gromada swawolna,
Z uchem na czatach, albo na kształt drogich cieni
TowarzyszyÅ‚a nam z wolna” - Charles Baudelaire, „Wyznanie”;
„A kiedy siÄ™ bezbożnÄ… tÄ… znudzÄ™ zabawÄ…,
Położę na nim dłoń swą mocną, choć bezsilną,
I harpią swych paznokci bezlitośnie krwawą
Do serca jego drogÄ™ znajdÄ™ nieomylnÄ….
I jak omdlałe ptaszę, co drżąc się szamota,
WydrÄ™ mu z Å‚ona serce jeszcze krwiÄ… bijÄ…ce,
I, ażeby nakarmić miłego mi kota,
Z pogardÄ… mu i Å›miechem na ziemiÄ™ je strÄ…cÄ™” - Charles Baudelaire, „BÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwo”;
„Co dzieÅ„ rodziÅ‚y na Å›wiat dzieci jej potworne,
Chciałbym u stóp olbrzymki pięknej, białośnieżnej,
Å»yć jak u stóp królewny mÅ‚ody kot lubieżny” - Charles Baudelaire, „Olbrzymka”;
„Mój kot szuka barÅ‚ogu na ziemi kamiennej,
DygoczÄ…c chudym ciaÅ‚em, które Å›wierzba drÄ™czy” - Charles Baudelaire, „Spleen”;
Prócz motywu kota, Szymborska siÄ™gnęła po temat samotnoÅ›ci – jeden z najczęściej eksploatowanych w literaturze polskiej (Stefan Å»eromski „Ludzie bezdomni”, Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka”, Jan Kochanowski „Treny’; Juliusz SÅ‚owacki „Hymn”; Cyprian Kamil Norwid „Moja piosnka (II)”; BolesÅ‚aw Prus „Lalka”; Gustaw Herling-GrudziÅ„ski „Wieża”; Anna ÅšwirszczyÅ„ska „Samotność ludzi wysokich”) i Å›wiatowej (Gabriel Garcia Márquez „Sto lat samotnoÅ›ci”, Daniel Defoe „Przypadki Robinsona Crusoe” czy Johann Wolfgang Goethe i jego „Faust”).
Wiersz „Kot w pustym mieszkaniu” zostaÅ‚ opublikowany w tomie „Koniec i poczÄ…tek” z 1993 roku.
strona: 1 2 3
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Autor: Karolina Marlêga„BiegajÄ…c u Å›cian domów i u bram przedsieni,
Kotów gromada swawolna,
Z uchem na czatach, albo na kształt drogich cieni
TowarzyszyÅ‚a nam z wolna” - Charles Baudelaire, „Wyznanie”;
„A kiedy siÄ™ bezbożnÄ… tÄ… znudzÄ™ zabawÄ…,
Położę na nim dłoń swą mocną, choć bezsilną,
I harpią swych paznokci bezlitośnie krwawą
Do serca jego drogÄ™ znajdÄ™ nieomylnÄ….
I jak omdlałe ptaszę, co drżąc się szamota,
WydrÄ™ mu z Å‚ona serce jeszcze krwiÄ… bijÄ…ce,
I, ażeby nakarmić miłego mi kota,
Z pogardÄ… mu i Å›miechem na ziemiÄ™ je strÄ…cÄ™” - Charles Baudelaire, „BÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwo”;
„Co dzieÅ„ rodziÅ‚y na Å›wiat dzieci jej potworne,
Chciałbym u stóp olbrzymki pięknej, białośnieżnej,
Å»yć jak u stóp królewny mÅ‚ody kot lubieżny” - Charles Baudelaire, „Olbrzymka”;
„Mój kot szuka barÅ‚ogu na ziemi kamiennej,
DygoczÄ…c chudym ciaÅ‚em, które Å›wierzba drÄ™czy” - Charles Baudelaire, „Spleen”;
Prócz motywu kota, Szymborska siÄ™gnęła po temat samotnoÅ›ci – jeden z najczęściej eksploatowanych w literaturze polskiej (Stefan Å»eromski „Ludzie bezdomni”, Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka”, Jan Kochanowski „Treny’; Juliusz SÅ‚owacki „Hymn”; Cyprian Kamil Norwid „Moja piosnka (II)”; BolesÅ‚aw Prus „Lalka”; Gustaw Herling-GrudziÅ„ski „Wieża”; Anna ÅšwirszczyÅ„ska „Samotność ludzi wysokich”) i Å›wiatowej (Gabriel Garcia Márquez „Sto lat samotnoÅ›ci”, Daniel Defoe „Przypadki Robinsona Crusoe” czy Johann Wolfgang Goethe i jego „Faust”).
Wiersz „Kot w pustym mieszkaniu” zostaÅ‚ opublikowany w tomie „Koniec i poczÄ…tek” z 1993 roku.
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies