Głos w sprawie pornografii - intepretacja - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja

Autor: Karolina Marlêga

„Zakazane drzewo wiadomoÅ›ci” odnosi siÄ™ do dyktatury, w której osoba bÄ…dź instytucja, cechujÄ…ce siÄ™ siÅ‚Ä…, poparciem oraz determinacjÄ…, stawiajÄ… siebie w roli Boga, decydujÄ…cego o prawie do prawdy.
Podmiot liryczny wspomina o zainteresowaniach ludzi, którzy zamiast po ilustrowane czasopisma, siÄ™gajÄ… po książki bez obrazków. Wydawnictwa pozbawione zdjęć i rysunków sÄ… peÅ‚ne ważnych zdaÅ„, „paznokciem zakreÅ›lanych albo kredkÄ…”. Wówczas, gdy takie myÅ›li sÄ… wychwytywane przez kolejnych czytelników, dochodzi do rozprzestrzenienia siÄ™ idei i „zapÅ‚adniania umysÅ‚u przez umysÅ‚”. Pozycji, podczas których udaje siÄ™ tego dokonać, nie ma nawet w Kamasutrze:
„Zgroza, w jakich pozycjach,
z jak wyuzdanÄ… prostotÄ…
umysłowi udaje się zapłodnić umysł!
Nie zna takich pozycji nawet Kamasutra”.

Ostatnia zwrotka jest opisem zebrań, na które przychodzą ludzi pragnący swobody w myśleniu. Ulubioną pozycją intelektualnych rozpustników jest siedzenie na krzesełku z nogą założoną na nogę i popijane herbaty:
„W czasie tych schadzek parzy siÄ™ ledwie herbata.
Ludzie siedzą na krzesłach, poruszają ustami.
Nogę na nogę każdy sam sobie zakłada.
Jedna stopa w ten sposób dotyka podłogi,
druga swobodnie kiwa siÄ™ w powietrzu.
Czasem tylko ktoÅ› wstanie,
zbliży się do okna
i przez szparÄ™ w firankach
podglÄ…da ulicÄ™”.

Rzadko kiedy ktoÅ› wstanie, wyjdzie czy chociażby przejdzie parÄ™ kroków, czasami tylko ktoÅ› podejdzie do okna, aby zerknąć na Å›wiat zza firanki. Może to wskazywać na dwie rzeczy: albo nie interesujÄ… siÄ™ Å›wiatem poza pokojem „schadzek”, albo – interpretacja o wiele bardziej prawdopodobna - muszÄ… siÄ™ ukrywać i prowadzić zebrania w konspiracji: „Swoboda myÅ›li i tego typu spotkania sÄ… dla wÅ‚adzy szczególnie nie­bezpieczne, dlatego trzeba uważać, czy w pobliżu nie ma zagrożenia – stróżów prawa i obroÅ„ców obowiÄ…zujÄ…cej ideologii” (U. Lementowicz, „Poezja WisÅ‚awy Szymborskiej”, Lublin 2003).
Liryk Wisławy Szymborskiej jest jednym z bardziej ironicznych tekstów mistrzyni ciętego słowa i poetyckiej riposty. Zaskakujące przyrównanie wolności słowa i myślenia do pornografii, kojarzonej do tej pory nie jako przejaw swobody obyczajowej, lecz jako seksualna rozpusta, kryje w sobie ukazanie relacji między jednostką a społeczeństwem, między obywatelem a państwem, między słabszym a silniejszym.

Błyskotliwy tekst należy interpretować jako odniesienie do sytuacji politycznej w Polsce lat osiemdziesiątych, gdy cenzura traktowała wolnomyślicielstwo jako coś niepożądanego, gorszącego, zakazanego, niczym pornografię. Ze względu jednak na poruszaną problematykę, wiersz nie traci na aktualności nawet we współczesnych czasach, gdy dziennikarze, pisarze czy blogerzy spotykają się atakami partii politycznych czy grup społecznych. Szymborska stworzyła uniwersalny portret czasów, gdy jednostce zabrania się wolności poglądów i wypowiedzi dotyczących wszelkich idei, systemów i ustrojów.

Postawienie podmiotu lirycznego w roli krytyka wolnego myślenia ukazuje go w negatywnym świetle. Jego pogląd o większym niebezpieczeństwie swobody myślenia, niż rozprzestrzeniania powszechnie potępianej pornografii stawia go w roli obrońcy reżimu.
Kreacja podmiotu jest bardzo oryginalna.
„Jest to jednak szczególny mówca – figura ironiczna, prowokujÄ…ca do reakcji – znowu w postaci niezależnych poglÄ…dów. Programowo krÄ™powane wolne myÅ›lenie w totalitarnym systemie roz­wija siÄ™ jednak proporcjonalnie do ograniczeÅ„ – przecież nikt nie po­trafi go ujarzmić i zniszczyć, ono odróżnia prymitywnych zwolenni­ków pornografii od ludzi przejÄ™tych sprawami narodowymi” (U. Lementowicz, „Poezja WisÅ‚awy Szymborskiej”, Lublin 2003).
ZaskakujÄ…cy sposób, w jaki Szymborska przyrównaÅ‚a myÅ›lenie do potÄ™pianej przez wiÄ™kszość spoÅ‚eczeÅ„stwa pornografii, skÅ‚ania wiÄ™c do nieustannej refleksji nad zaletami wysiÅ‚ku intelektualnego i nad jego wyższoÅ›ciÄ… – lub może podrzÄ™dnoÅ›ciÄ…, wobec bezmyÅ›lnego podporzÄ…dkowania siÄ™. Utwór pokazuje, iż w Å›wiecie zdominowanym przez totalitaryzm lub jakikolwiek podporzÄ…dkowujÄ…cy sobie jednostkÄ™ ustrój polityczny, wolność jest możliwa tylko w myÅ›lach, pozwala zachować niezależność i godność w systemie poniżajÄ…cym czÅ‚owieka. Jak trafnie zauważyÅ‚ Edward Balcerzan: „GÅ‚os w sprawie pornografii to ironiÄ… ocalony przed Å‚atwym patosem hymn na cześć konspiracji w czasie stanu wojennego” (E. Balcerzan, „W szkole Å›wiata”, [w:] „Szymborska. Szkice”, s. 36).

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza

PrzyboÅ› Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies