Sto pociech - geneza - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Sto pociech - geneza

Autor: Karolina Marlêga

„Szymborska opowiada najczęściej o szczególnych przypadkach, wyjÄ…tkach, bardziej o pojedynczym i osobnym czÅ‚owieku, uwikÅ‚anym w paradoksy współczesnoÅ›ci. ZwykÅ‚a rzecz, przypadek, zbieg okolicznoÅ›ci mogÄ… nieść szereg informacji, poszerzajÄ…cych i tÅ‚umaczÄ…cych je refleksji. CechÄ… drugÄ…, rozpoznawalnÄ… w stylu, jest klarowność frazy i czÄ™sto jej retoryczne zorganizowanie. PrzeważajÄ… jednak konstrukcje nie tyle ozdobne, emocjonalnie nacechowane, ile przepojone czymÅ›, co można by nazwać nieustannÄ… wÄ…tpliwoÅ›ciÄ…, niepewnoÅ›ciÄ… poznania” - S. Burkot, „Literatura polska w latach 1939 – 1989” (Warszawa 1993, s. 125 – 126).

„Dla mnie Szymborska jest przede wszystkim poetkÄ… Å›wiadomoÅ›ci. To znaczy, że przemawia do nas, równoczeÅ›nie z niÄ… żyjÄ…cych, jak ktoÅ› z nas, chowajÄ…c swoje prywatne sprawy dla siebie, poruszajÄ…c siÄ™ w pewnej od nas odlegÅ‚oÅ›ci, ale zarazem odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do tego, co każdy (każda) zna z wÅ‚asnego życia. (…) Wiersze Szymborskiej sÄ… zbudowane z żonglowania, niby kulami, skÅ‚adnikami naszej pospolitej wiedzy, co raz nas zaskakujÄ… paradoksem i pokazujÄ… nasz ludzki Å›wiat jako tragikomiczny” - Cz. MiÅ‚osz, „A nie mówiÅ‚em”, („Tygodnik Powszechny” nr 41. z 13.10.1996).

„Czy żyje gdziekolwiek w dzisiejszym Å›wiecie (…) druga taka poetka? Poetka, której każdy wiersz publikowany w prasie staje siÄ™ wydarzeniem, a każdy tomik – Å›wiÄ™tem dla miÅ‚oÅ›ników poezji? Poetka, która opiera siÄ™ kolejnym modom i pozostaje sobÄ…, a jednak coraz to wyprzedza filozofów, antropologów, psychologów, socjologów, historyków, politologów i innych poetów w wychwytywaniu i nazywaniu istoty tego, co nas niepokoi i boli w naszym ludzkim Å›wiecie i w naszej ludzkiej naturze? Poetka, której wiersze – mÄ…dre, ale wyzbyte chÅ‚odu, wnikliwe i zarazem zdolne do dystansu, dotykajÄ…ce spraw najważniejszych, lecz nigdy nie koturnowe, krytyczne wobec szaleÅ„stw ludzkoÅ›ci, a jednak solidarne z jej losem, o tragediach i sytuacjach bez wyjÅ›cia mówiÄ…ce z humorem i heroicznÄ… pogodÄ… – caÅ‚kiem po prostu pomagajÄ… nam żyć?” - S. BaraÅ„czak, „Bierze nas na serio” („Tygodnik Powszechny” nr 41 z 13.10.1996).
„To jakiÅ› wspaniaÅ‚y paradoks, że poezja Szymborskiej jest jakby szeroko otwarta w warstwie retoryki, dostÄ™pnej wszystkim, a duch tej poezji pozostaje niepowtarzalnie indywidualny. Å»e jej poezja jest poÅ‚Ä…czeniem otwartoÅ›ci i prywatnoÅ›ci. Å»e potrafi w swych wierszach Å‚Ä…czyć podróż przez epoki historii z najdelikatniejszymi detalami prywatnoÅ›ci” - S. Heaney, „GÅ‚os Sybilli” („Tygodnik Powszechny” nr 41 z 13.10.1996).

„Poetycki dorobek WisÅ‚awy Szymborskiej jest objÄ™toÅ›ciowo niewielki, ale bardzo ważny. Wysoko ceniÄ™ odrÄ™bność jej poezji, która jest bardzo intelektualna, czÄ™sto bardziej niż poezja pisana przez mężczyzn. Szymborska ma do otoczenia ironiczny stosunek, który jest nie do podrobienia” - K. Dedecius, wypowiedź dla „Rzeczypospolitej” (nr 232 z 4.10.1996).

„WisÅ‚awa Szymborska jest poetkÄ… wielkich spraw i zarazem mistrzyniÄ… specyficznie poetyckiego humoru, Å›wiadczÄ…cego o dystansie wobec rzeczy tego Å›wiata i peÅ‚nym nad nimi panowaniu. Jest to humor dyskretny, wyrażajÄ…cy siÄ™ w igraniu jÄ™zykiem. A to stanowi jeden z głównych wyróżników poetyki WisÅ‚awy Szymborskiej” - M. GÅ‚owiÅ„ski, „Opinia o twórczoÅ›ci poetyckiej Pani WisÅ‚awy Szymborskiej” („PoznaÅ„skie Studia Polonistyczne”, Seria Literacka II (XXII), PoznaÅ„ 1995, s. 13).

„WisÅ‚awa Szymborska jest wielkim poetÄ…. Takim, którego można po­stawić obok najwybitniejszych poetów polskich II polowy XX wieku: CzesÅ‚awa MiÅ‚osza, Zbigniewa BieÅ„kowskiego, Tadeusza Różewicza, Mirona BiaÅ‚oszewskiego, a może – kto wie – po prostu najwiÄ™kszym” – M. GÅ‚owiÅ„ski, sÅ‚owa wygÅ‚oszone z okazji nadania tytuÅ‚u doktora honoris causa Szymborskiej przez Uniwersytet im. A. Mic­kiewicza w Poznaniu, zamieszczona w pozycji „Opinia o twórczoÅ›ci poetyckiej Pani WisÅ‚awy Szymborskiej” ([w:] „Wokół Szymborskiej”).

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies