Sto pociech - interpretacja - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Sto pociech - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

„A jest - zawziÄ™ty.
Zawzięty, trzeba przyznać, bardzo.
Z tym kółkiem w nosie, w tej todze, w tym swetrze.
Sto pociech, bądź co bądź.
Niebożę.
Istny czÅ‚owiek”.

Ten rys na charakterze można interpretować dwojako. Z jednej strony jako nieustÄ™pliwość, a z drugiej – upartość. Bez wzglÄ™du na odczytanie, ta wÅ‚aÅ›ciwość przynależy ludziom od poczÄ…tku wszechÅ›wiata, zawsze i wszÄ™dzie, nieważne, czy czÅ‚owiek jest „z kółkiem na nosie, w tej todze, w tym swetrze”. TezÄ™ tÄ™ w swoim opracowaniu popiera Bogdan Zeler.
„CzÅ‚owiek zostaje okreÅ›lony jako zawziÄ™ty. ZawziÄ™ty, czyli zdecydowany, nieustÄ™pliwy, lecz także skÅ‚onny do uporu. Ta zawziÄ™tość, która może być źródÅ‚em odkryć, ale również przyczynÄ… bÅ‚Ä™dów, jest wspólna caÅ‚emu ludzkiemu gatunkowi – czy bÄ™dzie to czÅ‚owiek pierwotny, czy współczesny naukowiec” (B. Zeler, „O kondycji ludzkiej”, [w:] „O poezji WisÅ‚awy Szymborskiej (opracowanie szkolne)”, Katowice 1996, s. 37-47).

Obraz czÅ‚owieka stworzony przez SzymborskÄ… jest portretem maÅ‚o przychylnym. Nieustanne roszczenie sobie praw do zdobyczy na gruncie materialnym i duchowym, brak pokory i skromnoÅ›ci wobec nieodwracalnych prawd eschatologicznych wynikajÄ…ca ze zdobyczy na drodze ewolucji wydajÄ… siÄ™ Å›mieszne w kontekÅ›cie tytuÅ‚owych „stu pociech”, wypeÅ‚niajÄ…cych jego wnÄ™trze i jestestwo. „Niebożę. / Istny czÅ‚owiek” okazuje siÄ™ maÅ‚y i Å›mieszny niczym dziecko w porównaniu do wszechÅ›wiata, mimo iż postrzegany jest czÄ™sto jako istota zawziÄ™ta i uparta, to jednak budzi sympatiÄ™.
„Oto caÅ‚a prawda o naszym gatunku, o usiÅ‚owaniach okreÅ›lenia, kim jesteÅ›my i dokÄ…d zmierzamy, próba dostrzeżenia zarozumiaÅ‚oÅ›ci czÅ‚owieka i ograniczonoÅ›ci jego poznania. WiÄ™kszość tych usiÅ‚owaÅ„ i ludzkich osiÄ…gnięć rysowana jest z ironicznym dystansem. CzÅ‚owiek zaÅ› jawi siÄ™ jako dziecko wchodzÄ…ce dopiero w Å›wiat, nieco zarozumiaÅ‚e, wciąż popeÅ‚niajÄ…ce bÅ‚Ä™dy, lecz równoczeÅ›nie niebożątko budzÄ…ce sympatiÄ™ i zasÅ‚ugujÄ…ce na miÅ‚ość”
(B. Zeler, dz. cyt.).




strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies