Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
„A jest - zawziÄ™ty.
Zawzięty, trzeba przyznać, bardzo.
Z tym kółkiem w nosie, w tej todze, w tym swetrze.
Sto pociech, bądź co bądź.
Niebożę.
Istny czÅ‚owiek”.
Ten rys na charakterze można interpretować dwojako. Z jednej strony jako nieustÄ™pliwość, a z drugiej – upartość. Bez wzglÄ™du na odczytanie, ta wÅ‚aÅ›ciwość przynależy ludziom od poczÄ…tku wszechÅ›wiata, zawsze i wszÄ™dzie, nieważne, czy czÅ‚owiek jest „z kółkiem na nosie, w tej todze, w tym swetrze”. TezÄ™ tÄ™ w swoim opracowaniu popiera Bogdan Zeler.
„CzÅ‚owiek zostaje okreÅ›lony jako zawziÄ™ty. ZawziÄ™ty, czyli zdecydowany, nieustÄ™pliwy, lecz także skÅ‚onny do uporu. Ta zawziÄ™tość, która może być źródÅ‚em odkryć, ale również przyczynÄ… bÅ‚Ä™dów, jest wspólna caÅ‚emu ludzkiemu gatunkowi – czy bÄ™dzie to czÅ‚owiek pierwotny, czy współczesny naukowiec” (B. Zeler, „O kondycji ludzkiej”, [w:] „O poezji WisÅ‚awy Szymborskiej (opracowanie szkolne)”, Katowice 1996, s. 37-47).
Obraz czÅ‚owieka stworzony przez SzymborskÄ… jest portretem maÅ‚o przychylnym. Nieustanne roszczenie sobie praw do zdobyczy na gruncie materialnym i duchowym, brak pokory i skromnoÅ›ci wobec nieodwracalnych prawd eschatologicznych wynikajÄ…ca ze zdobyczy na drodze ewolucji wydajÄ… siÄ™ Å›mieszne w kontekÅ›cie tytuÅ‚owych „stu pociech”, wypeÅ‚niajÄ…cych jego wnÄ™trze i jestestwo. „Niebożę. / Istny czÅ‚owiek” okazuje siÄ™ maÅ‚y i Å›mieszny niczym dziecko w porównaniu do wszechÅ›wiata, mimo iż postrzegany jest czÄ™sto jako istota zawziÄ™ta i uparta, to jednak budzi sympatiÄ™.
„Oto caÅ‚a prawda o naszym gatunku, o usiÅ‚owaniach okreÅ›lenia, kim jesteÅ›my i dokÄ…d zmierzamy, próba dostrzeżenia zarozumiaÅ‚oÅ›ci czÅ‚owieka i ograniczonoÅ›ci jego poznania. WiÄ™kszość tych usiÅ‚owaÅ„ i ludzkich osiÄ…gnięć rysowana jest z ironicznym dystansem. CzÅ‚owiek zaÅ› jawi siÄ™ jako dziecko wchodzÄ…ce dopiero w Å›wiat, nieco zarozumiaÅ‚e, wciąż popeÅ‚niajÄ…ce bÅ‚Ä™dy, lecz równoczeÅ›nie niebożątko budzÄ…ce sympatiÄ™ i zasÅ‚ugujÄ…ce na miÅ‚ość”
(B. Zeler, dz. cyt.).
strona: 1 2
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Sto pociech - interpretacja
Autor: Karolina Marlêga„A jest - zawziÄ™ty.
Zawzięty, trzeba przyznać, bardzo.
Z tym kółkiem w nosie, w tej todze, w tym swetrze.
Sto pociech, bądź co bądź.
Niebożę.
Istny czÅ‚owiek”.
Ten rys na charakterze można interpretować dwojako. Z jednej strony jako nieustÄ™pliwość, a z drugiej – upartość. Bez wzglÄ™du na odczytanie, ta wÅ‚aÅ›ciwość przynależy ludziom od poczÄ…tku wszechÅ›wiata, zawsze i wszÄ™dzie, nieważne, czy czÅ‚owiek jest „z kółkiem na nosie, w tej todze, w tym swetrze”. TezÄ™ tÄ™ w swoim opracowaniu popiera Bogdan Zeler.
„CzÅ‚owiek zostaje okreÅ›lony jako zawziÄ™ty. ZawziÄ™ty, czyli zdecydowany, nieustÄ™pliwy, lecz także skÅ‚onny do uporu. Ta zawziÄ™tość, która może być źródÅ‚em odkryć, ale również przyczynÄ… bÅ‚Ä™dów, jest wspólna caÅ‚emu ludzkiemu gatunkowi – czy bÄ™dzie to czÅ‚owiek pierwotny, czy współczesny naukowiec” (B. Zeler, „O kondycji ludzkiej”, [w:] „O poezji WisÅ‚awy Szymborskiej (opracowanie szkolne)”, Katowice 1996, s. 37-47).
Obraz czÅ‚owieka stworzony przez SzymborskÄ… jest portretem maÅ‚o przychylnym. Nieustanne roszczenie sobie praw do zdobyczy na gruncie materialnym i duchowym, brak pokory i skromnoÅ›ci wobec nieodwracalnych prawd eschatologicznych wynikajÄ…ca ze zdobyczy na drodze ewolucji wydajÄ… siÄ™ Å›mieszne w kontekÅ›cie tytuÅ‚owych „stu pociech”, wypeÅ‚niajÄ…cych jego wnÄ™trze i jestestwo. „Niebożę. / Istny czÅ‚owiek” okazuje siÄ™ maÅ‚y i Å›mieszny niczym dziecko w porównaniu do wszechÅ›wiata, mimo iż postrzegany jest czÄ™sto jako istota zawziÄ™ta i uparta, to jednak budzi sympatiÄ™.
„Oto caÅ‚a prawda o naszym gatunku, o usiÅ‚owaniach okreÅ›lenia, kim jesteÅ›my i dokÄ…d zmierzamy, próba dostrzeżenia zarozumiaÅ‚oÅ›ci czÅ‚owieka i ograniczonoÅ›ci jego poznania. WiÄ™kszość tych usiÅ‚owaÅ„ i ludzkich osiÄ…gnięć rysowana jest z ironicznym dystansem. CzÅ‚owiek zaÅ› jawi siÄ™ jako dziecko wchodzÄ…ce dopiero w Å›wiat, nieco zarozumiaÅ‚e, wciąż popeÅ‚niajÄ…ce bÅ‚Ä™dy, lecz równoczeÅ›nie niebożątko budzÄ…ce sympatiÄ™ i zasÅ‚ugujÄ…ce na miÅ‚ość”
(B. Zeler, dz. cyt.).
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies