Przesłanie Pana Cogito - interpretacja - strona 4
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Przesłanie Pana Cogito - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

- To jest niemożliwe. (…)
- Powinien pan był zostać w swoim pokoju! Czy Franciszek panu tego nie powiedział?
- Ale czego pan chce ode mnie, u licha? - rzekł K., wodząc oczami od nowego nieznajomego do tego, którego nazwano Franciszkiem, a który został w drzwiach. Przez otwarte okno znowu widać było w przeciwległej kamienicy starą kobietę, która z prawdziwie starczą ciekawością podeszła do okna, aby w dalszym ciągu wszystkiemu się przypatrywać.
- Ależ chcę widzieć panią Grubach - powiedział K., zrobił ruch, jakby się wyrywał obu ludziom, którzy stali przecież daleko od niego, i chciał pójść dalej.
- Nie - rzekł człowiek przy oknie, rzucił książkę na stolik i wstał. - Nie wolno panu
odejść, pan jest przecież aresztowany”.


Herbert propaguje w „PrzesÅ‚aniu” pewnÄ… postawÄ™ wobec życia i Å›wiata. CzÅ‚owiek ma być odważny, iść przed siebie w wysokÄ… podniesionÄ… gÅ‚owÄ… i mieć wyprostowanÄ… sylwetkÄ™, a nie tracić czas na bezskuteczne próby zmiany swego poÅ‚ożenia czy przekupywanie losu. Pan Cogito wychodzi z zaÅ‚ożenia, że „co ma być, to bÄ™dzie”, nie jesteÅ›my w stanie nic zmienić, wiÄ™c pogódźmy siÄ™ z losem i dbajmy o to, by obserwujÄ…ca nas rano w lustrze twarz miaÅ‚a jasne spojrzenie i pewny wzrok.
Oddawanie się marzeniom o wiecznym szczęściu w raju to strata czasu. Lepiej przeznaczyć ten czas na pielęgnowanie w sobie pamięci o prawdziwej wersji przeszłości i nie dać się zmanipulować fałszywym ludziom i ich kłamliwym przekładom.

Podstawowym zadaniem każdego żyjÄ…cego jest – zdaniem Pana Cogito i utożsamianego z nim Herberta – po prostu żyć. Iść przed siebie uczciwie i odważnie. Sensem życia jest samo życie, pozbawione filozoficznego czy religijnego podÅ‚oża. SÄ… to sÅ‚owa ponadczasowe.

„Najbardziej filo­zoficzne utwory o wysokim zaangażowaniu etycznym powstaÅ‚y w ramach cyklu, którego wspólnym elementem jest postać Pana Cogito, przyjmujÄ…ca czÄ™sto rolÄ™ podmiotu mówiÄ…cego lub oponenta wobec okreÅ›lonej postawy. Z tym ujÄ™ciem zwiÄ…zane jest silne „zdialogizowanie” poezji Herberta. Wypowiedź jest tu bardzo czÄ™sto skierowana do kogoÅ› lub czegoÅ›, zróżnicowany jest podmiot mówiÄ…cy, powstajÄ… skomplikowane relacje partnerskie, gÅ‚os pozornie monologowy ujaw­nia swojÄ… wewnÄ™trznÄ… polemiczność. Sytuacja jest stosunkowo prosta i poniekÄ…d klasyczna, kiedy wyodrÄ™bnione sÄ… co najmniej dwie osoby, które nawiÄ…zujÄ… ze sobÄ… kontakt poprzez wypowiedzi bezpoÅ›rednie, oratio recta. Pan Cogito – czÅ‚owiek myÅ›lÄ…cy – jest dziÄ™ki temu istotÄ… zdolnÄ… do refleksji, analizujÄ…cÄ… swoje wÄ…tpliwoÅ›ci i różne aspekty danej sprawy. Jest reprezentantem pokolenia ludzi współczesnych, można powiedzieć: Polaków koÅ„ca XX wieku, którzy może najbardziej narażeni sÄ… na utratÄ™ podstawowych wartoÅ›ci, zagubieni w Å›wiecie blichtru i puÅ‚apek pÅ‚ynÄ…cych z cywilizacyjnych osiÄ…gnięć, poddawani presjom ideologicznym. Tylko powrót do prawdziwych wysokich wartoÅ›ci moralnych może być dla nich źródÅ‚em ocalenia. Pan Cogito wskazuje różne drogi i nie unika ocen. W tym przede wszystkim tkwi podstawowa wartość tych utworów” (U. Lementowicz, „Poezje Zbigniewa Herberta”, Lublin 2003).
Tekst Herberta jest bogatym źródÅ‚em odniesieÅ„ autora do dziedzictwa kulturowego Europy, które zdaniem Pana Cogito nadaje wartość życiu czÅ‚owieka, lecz także wymaga od czytelnika merytorycznego przygotowania: „Dorobek poetycki Zbigniewa Herberta (…) stanowi istotny, niepodważalny wkÅ‚ad do pol­skiej poezji współczesnej. Ów „poeta kultury”, sytuujÄ…cy siÄ™ w nurcie poezji neoklasycznej, zapewne nie jest ulubieÅ„cem szerokich mas czytelniczych. Twórczość Herberta narzuca odbiorcy pewne wyma­gania, zmusza do wysiÅ‚ku intelektualnego i osobistego ponawiania refleksji podjÄ™tych przez autora Pana Cogito” (U. Lementowicz, dz. cyt., Lublin 2003).

Podmiot nawiÄ…zuje do dziedzictwa mitologii greckiej (odniesienie do „zÅ‚otego runa”, oznaczajÄ…cego w mitologii strzeżonÄ… przez smoka, cudownÄ… skórÄ™ baraniÄ… ze zÅ‚otÄ… weÅ‚nÄ…, po którÄ… wyprawiali siÄ™ Argonauci) i Biblii (droga Izraelitów przez pustyniÄ™ po wyjÅ›ciu z Egiptu):

strona:    1    2    3    4    5  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies