Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Wiersz Zbigniewa Herberta „Apollo i Marsjasz” ukazuje wiele różnorodnych treÅ›ci, poczÄ…wszy od problemu cierpienia fizycznego i psychicznego, poprzez kwestiÄ™ nieÅ›miertelnoÅ›ci artysty, okrucieÅ„stwa wojny, symbolizowane poprzez opis cierpienia ofiary i obojÄ™tność oraz bezwzglÄ™dność kata, a skoÅ„czywszy na ukazaniu dwóch odmiennych koncepcji postrzegania i przekazywania rzeczywistoÅ›ci.
Mimo iż ostateczna wymowa wiersza jest jednoznaczna i ukazuje wyższość emocjonalnego widzenia Å›wiata nad percepcjÄ… racjonalnÄ…, chÅ‚odnÄ…, uporzÄ…dkowanÄ…, to zdaniem wielu Herbert unika wyraźnego opowiedzenia siÄ™ po którejÅ› ze stron. Jednak, jak podsumowuje Lementowicz: „skupienie uwagi na osobie Marsjasza, skondensowanie elementów wyznaczajÄ…cych powody krzyku, anatomiczne wyszczególnienie konkretów obolaÅ‚ego ciaÅ‚a prowadzi do wrażenia, że prawda, choćby bolesna, dobro i godność w podjÄ™ciu cierpienia, odwoÅ‚ywanie siÄ™ do ludzkich doÅ›wiadczeÅ„ i przeżyć – to pole penetracji dla sztuki. Chociaż nie potrafi ona w peÅ‚ni oddać najbardziej drastycznych i gÅ‚Ä™bokich treÅ›ci egzystencji czÅ‚owieka, powinna siÄ™ do nich zbliżać” (U. Lementowicz, dz. cyt., Lublin 2003).
strona: 1 2 3
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaWiersz Zbigniewa Herberta „Apollo i Marsjasz” ukazuje wiele różnorodnych treÅ›ci, poczÄ…wszy od problemu cierpienia fizycznego i psychicznego, poprzez kwestiÄ™ nieÅ›miertelnoÅ›ci artysty, okrucieÅ„stwa wojny, symbolizowane poprzez opis cierpienia ofiary i obojÄ™tność oraz bezwzglÄ™dność kata, a skoÅ„czywszy na ukazaniu dwóch odmiennych koncepcji postrzegania i przekazywania rzeczywistoÅ›ci.
Mimo iż ostateczna wymowa wiersza jest jednoznaczna i ukazuje wyższość emocjonalnego widzenia Å›wiata nad percepcjÄ… racjonalnÄ…, chÅ‚odnÄ…, uporzÄ…dkowanÄ…, to zdaniem wielu Herbert unika wyraźnego opowiedzenia siÄ™ po którejÅ› ze stron. Jednak, jak podsumowuje Lementowicz: „skupienie uwagi na osobie Marsjasza, skondensowanie elementów wyznaczajÄ…cych powody krzyku, anatomiczne wyszczególnienie konkretów obolaÅ‚ego ciaÅ‚a prowadzi do wrażenia, że prawda, choćby bolesna, dobro i godność w podjÄ™ciu cierpienia, odwoÅ‚ywanie siÄ™ do ludzkich doÅ›wiadczeÅ„ i przeżyć – to pole penetracji dla sztuki. Chociaż nie potrafi ona w peÅ‚ni oddać najbardziej drastycznych i gÅ‚Ä™bokich treÅ›ci egzystencji czÅ‚owieka, powinna siÄ™ do nich zbliżać” (U. Lementowicz, dz. cyt., Lublin 2003).
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies