Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
AnalizujÄ…c pÅ‚aszczyznÄ™ leksykalnÄ… wiersza, uwagÄ™ przykuwa nazewnictwo jego bohaterów. Choć sÄ… nimi ludzie, na ich okreÅ›lenie podmiot używa terminu „wszyscy”, metafory „caÅ‚e beczÄ…ce stado dwunogów” czy zaimka „oni”. Nie zostali scharakteryzowani poprzez swój wyglÄ…d czy cechy charakteru. O ich czÅ‚owieczeÅ„stwie Å›wiadczÄ… jedynie peÅ‚nione funkcje spoÅ‚eczne, np. matki, dziecka, staruszki, drwala, „chÅ‚opiska”. Zabieg ten miaÅ‚ na celu ukazanie dehumanizacji czÅ‚owieka, do jakiej dochodziÅ‚o w obozach koncentracyjnych. CzÅ‚owiek byÅ‚ traktowany tam jak zwierzÄ™, niczym owce byÅ‚ prowadzony na rzeź, o czym – prócz Tadeusza Borowskiego, pisaÅ‚ także Krzysztof Kamil BaczyÅ„ski.
Podobny brak wprowadzenia z imienia dotyczy postaci Boga. Choć w Biblii jego istnienie potwierdzajÄ… zaimki pisane wielkÄ… literÄ… „On” oraz okreÅ›lenia typu „Król”, to w wierszu „U wrót doliny” nie pojawia siÄ™ ani sÅ‚owo „Bóg”, ani jego synonimy, zupeÅ‚nie jakby opisywana przez Herberta rzeczywistość byÅ‚a go pozbawiona.
strona: 1 2
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
U wrót doliny - analiza
Autor: Karolina MarlêgaAnalizujÄ…c pÅ‚aszczyznÄ™ leksykalnÄ… wiersza, uwagÄ™ przykuwa nazewnictwo jego bohaterów. Choć sÄ… nimi ludzie, na ich okreÅ›lenie podmiot używa terminu „wszyscy”, metafory „caÅ‚e beczÄ…ce stado dwunogów” czy zaimka „oni”. Nie zostali scharakteryzowani poprzez swój wyglÄ…d czy cechy charakteru. O ich czÅ‚owieczeÅ„stwie Å›wiadczÄ… jedynie peÅ‚nione funkcje spoÅ‚eczne, np. matki, dziecka, staruszki, drwala, „chÅ‚opiska”. Zabieg ten miaÅ‚ na celu ukazanie dehumanizacji czÅ‚owieka, do jakiej dochodziÅ‚o w obozach koncentracyjnych. CzÅ‚owiek byÅ‚ traktowany tam jak zwierzÄ™, niczym owce byÅ‚ prowadzony na rzeź, o czym – prócz Tadeusza Borowskiego, pisaÅ‚ także Krzysztof Kamil BaczyÅ„ski.
Podobny brak wprowadzenia z imienia dotyczy postaci Boga. Choć w Biblii jego istnienie potwierdzajÄ… zaimki pisane wielkÄ… literÄ… „On” oraz okreÅ›lenia typu „Król”, to w wierszu „U wrót doliny” nie pojawia siÄ™ ani sÅ‚owo „Bóg”, ani jego synonimy, zupeÅ‚nie jakby opisywana przez Herberta rzeczywistość byÅ‚a go pozbawiona.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies