Niektórzy lubią poezję - interpretacja - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Niektórzy lubią poezję - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Użyte w tej części sÅ‚owo „lubiÄ™” nie pasuje – zdaniem podmiotu lirycznego – do poezji, ponieważ odnosi siÄ™ raczej do prozaicznych czynnoÅ›ci (gÅ‚askanie psa) lub ulubionych potraw (rosół z makaronem).

„(…) poezjÄ™”

Szymborska kończy swój wiersz słowami:
„PoezjÄ™ –
Tylko co to takiego poezja.
Niejedna chwiejna odpowiedź
Na to pytanie już padła.
A ja nie wiem i nie wiem i trzymam siÄ™ tego
Jak zbawiennej porÄ™czy”.

Z kolei Doroszewski wyjaÅ›nia znaczenie terminu „poezja”: „Poezja – sztuka poetycka. Jako pierwszy z przykÅ‚adów użycia pojawia siÄ™ wiersz Broniewskiego:
Nie wiem, co to poezja
Nie wiem po co i na co
Wiem, że czasami ludzie
CzytajÄ… wiersze i pÅ‚aczÄ…”.

Okazuje siÄ™, iż wytÅ‚umaczenie znaczenia sÅ‚owa „poezja” nie jest wcale takie Å‚atwe. Podmiot przypomina o czynionych już w przeszÅ‚oÅ›ci wielokrotnych próbach zdefiniowania czy sprecyzowania. Wszystkie okazaÅ‚y siÄ™ niewystarczajÄ…ce i „chwiejne”. Nawet on nie jest w stanie w peÅ‚ni okreÅ›lić, czym jest poezja, mimo iż zajmuje siÄ™ tym od dawna (Å›wiadczy o tym powtórzenie „nie wiem i nie wiem”). Niemożność znalezienia odpowiedzi okazuje siÄ™ być swego rodzaju „zbawiennÄ… porÄ™czÄ…”, czyli punktem oparcia i chwilÄ… dajÄ…cÄ… wytchnienie, podczas której nie musi snuć teoretycznych dywagacji, lecz może poÅ›wiÄ™cić siÄ™ przeżywaniu poezji.

„To, że jest owiana nutÄ… tajemnicy, niezwykÅ‚oÅ›ci, niepo­wtarzalna, jedyna w każdej konkretnej realizacji (wierszu), stanowi jej najwiÄ™kszÄ… wartość (…)Owa niedefiniowalność poezji sprawia, że jest ona zawsze atrakcyjna, za każdym razem frapujÄ…ca, nowa (…) Nazywanie, okreÅ›lanie, ujmowanie w Å›cisÅ‚Ä… terminologiÄ™ to dziaÅ‚a­nia nie przystajÄ…ce do liryki. Nie sÄ… potrzebne ani wÅ‚aÅ›ciwe. Czytelni­cy poezji, chociaż nieliczni, a także jej twórcy, nie przestanÄ… czytać i pisać wierszy z powodu braku definicji. Wystarczy, że jedni i drudzy po prostu sÄ… – to uzasadnia istnienie takiej dziedziny twórczoÅ›ci” (U. Lementowicz, dz. cyt.).
OdwoÅ‚anie do znaczeÅ„, ukrytych w „SÅ‚owniku jÄ™zyka polskiego” ma – zdaniem Zelera - poważne konsekwencje:

„Oto poczÄ…tkowa hipoteza interpretacyjna musi ulec zasadniczej zmianie. Zdanie niektórzy lubiÄ… poezjÄ™ nie rysuje siÄ™ już optymistycznie. Definicje sÅ‚ownikowe wprowadziÅ‚y tu wiele przewartoÅ›ciowaÅ„. Po pierwsze niektórzy oznacza grupÄ™ niewielkÄ… (u Szymborskiej 2 promile populacji), lubić można praktycznie wszystko, przy czym znaczenie tego sÅ‚owa jest bardzo szerokie (u Szymborskiej: makaron, szalik – może przez kogoÅ› podarowany i dlatego ulubiony, psa). Wreszcie pojÄ™cie poezja umyka wszelkiej próbie definiowania (w wierszu powtórzenie: nie wiem i nie wiem). Ów brak możliwoÅ›ci bliższego okreÅ›lenia, czym jest poezja, to czynnik dla Szymborskiej najważniejszy. WÅ‚aÅ›nie nieokreÅ›loność materii poetyckiej decyduje o jej wartoÅ›ci. Ale wówczas sÄ…d niektórych, iż lubiÄ… poezjÄ™, staje siÄ™ sÄ…dem wyrażonym przez profana, który nie rozumie istoty problemu. Tylko poeta, nie wiedzÄ…c nic konkretnego o poezji, może powiedzieć: trzymam siÄ™ tego jak zbawiennej porÄ™czy, gdyż owa niewiedza pozwala zachować trzeźwość sÄ…dów” (B. Zeler, dz. cyt., s. 21).

PodkreÅ›lanÄ… przez Zelera niemożność zdefiniowania poezji, bÄ™dÄ…cÄ… jego zdaniem najważniejszym przesÅ‚aniem wiersza, popiera inna badaczka twórczoÅ›ci Szymborskiej. Urszula Lementowicz nazywa analizowany tekst „antymanifestem poetyckim”: „Ów swoisty, prosty manifest – czy raczej antymanifest poetycki – nie propaguje żadnego programu, nie okreÅ›la zadaÅ„ liryki ani charak­teru powoÅ‚ania artystycznego twórcy. Autorka wyraźnie sugeruje, że nie o to chodzi. Wystarczy, że wiersze powstajÄ… i znajdujÄ… czytelników. To, że stanowiÄ… oni zaledwie maÅ‚Ä… czÄ…stkÄ™ wÅ›ród innych, nie umniej­sza sensu pisania ani rangi poezji” (Urszula Lementowicz, „Poezje WisÅ‚awy Szymborskiej”, Lublin 2003).

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza

PrzyboÅ› Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies