Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
„odszedÅ‚ Dawid (…) i schroniÅ‚ siÄ™ w jaskini Adullam. (…) I zgromadzili siÄ™ wokół niego wszyscy ludzie uciÅ›nieni i wszyscy zadÅ‚użeni oraz wszyscy rozgoryczeni”.
Najbardziej znanÄ… jaskiniÄ… w historii jest oczywiÅ›cie ta z „Republiki” Platona, bÄ™dÄ…ca symbolem „znikomoÅ›ci wiedzy ludzkiej, mizernych perspektyw poznania”, znakiem odbicia i cienia „idei”, które bÅ‚Ä™dnie postrzegamy zmysÅ‚ami jako rzeczywistość. Filozof opisaÅ‚ to miejsce uniemożliwiajÄ…ce poznanie Å›wiata przez czÅ‚owieka sÅ‚owami: „Wyobrażam sobie ludzi żyjÄ…cych w (…) jaskini (…) od dzieciÅ„stwa przykutych do miejsca (…) nie mogÄ…cych obejrzeć siÄ™ za siebie (…) daleko za nimi pÅ‚onie ogieÅ„, na którego tle poruszajÄ… siÄ™ postacie (…) więźniowie widzÄ… tylko ich cienie na Å›cianie przed sobÄ…”.
Stworzona przez SzymborskÄ… jaskinia przynosi – odwrotnie niż w przywoÅ‚anych przypadkach – „sens”. IdÄ…c za spostrzeżeniem Zelera, takie odczytanie jaskini rysuje przed czytelnikiem dwie drogi: „albo ów sens bÄ™dziemy rozumieli jako istotÄ™ rzeczy i wówczas mamy do czynienia z odrzuceniem tradycji Platona, albo sens odnajdziemy w jego myÅ›li, że wszystko jest jedynie niepewnym odbiciem, zÅ‚udzeniem. Wtedy jednak pod znakiem zapytania stanÄ… takie kategorie, o których traktuje wiersz, jak sÅ‚uszność, zrozumienie, oczywistość, pewność niewzruszona” (Bogdan Zeler, „O poezji WisÅ‚awy Szymborskiej (opracowanie szkolne)”, Katowice 1996).
Wracając do przechadzki po wyspie, odkręciwszy głowę w drugą stronę ujrzymy:
„jezioro GÅ‚Ä™bokiego Przekonania.
Z dna odrywa siÄ™ prawda i lekko na wierzch wypÅ‚ywa”.
Nad dolinÄ… góruje „Pewność Niewzruszona”, ze szczytu której roztacza siÄ™ Istota Rzeczy. Choć tak wiele na wyspie jest magicznych miejsc, mimo chwilowej obecnoÅ›ci czÅ‚owieka, pozostaje ona bezludna:
„a widoczne po brzegach drobne Å›lady stóp
bez wyjątku zwrócone są w kierunku morza.
Jak gdyby tylko odchodzono stÄ…d
i bezpowrotnie zanurzano siÄ™ w topieli.
Ludzie nie chcÄ… mieszkać w miejscu, gdzie zyskujÄ… wszechobecnÄ… i niezaprzeczalnÄ… pewnoÅ›ci, gdzie otrzymujÄ… caÅ‚kowite zrozumienie, gdzie spÅ‚ywa na nich niepodważalna wiedza i oczywistość. Åšwiadomość, iż wszystko już wiedzÄ…, że wszystko zostaÅ‚o odkryte i zbadane okazuje siÄ™ nie do zniesieni: „Å»ycie na wyspie, w Å›wiecie, który zdawaÅ‚ siÄ™ rozstrzygać wszelkie ludzkie wÄ…tpliwoÅ›ci, uÅ‚atwiać wybory moralne, nieść odpowiedź na pytania o sens ludzkiej egzystencji, okazaÅ‚o siÄ™ niemożliwe” (B. Zeler, dz. cyt.). Utopia - interpretacja i analiza
Autor: Karolina Marlêga„odszedÅ‚ Dawid (…) i schroniÅ‚ siÄ™ w jaskini Adullam. (…) I zgromadzili siÄ™ wokół niego wszyscy ludzie uciÅ›nieni i wszyscy zadÅ‚użeni oraz wszyscy rozgoryczeni”.
Najbardziej znanÄ… jaskiniÄ… w historii jest oczywiÅ›cie ta z „Republiki” Platona, bÄ™dÄ…ca symbolem „znikomoÅ›ci wiedzy ludzkiej, mizernych perspektyw poznania”, znakiem odbicia i cienia „idei”, które bÅ‚Ä™dnie postrzegamy zmysÅ‚ami jako rzeczywistość. Filozof opisaÅ‚ to miejsce uniemożliwiajÄ…ce poznanie Å›wiata przez czÅ‚owieka sÅ‚owami: „Wyobrażam sobie ludzi żyjÄ…cych w (…) jaskini (…) od dzieciÅ„stwa przykutych do miejsca (…) nie mogÄ…cych obejrzeć siÄ™ za siebie (…) daleko za nimi pÅ‚onie ogieÅ„, na którego tle poruszajÄ… siÄ™ postacie (…) więźniowie widzÄ… tylko ich cienie na Å›cianie przed sobÄ…”.
Stworzona przez SzymborskÄ… jaskinia przynosi – odwrotnie niż w przywoÅ‚anych przypadkach – „sens”. IdÄ…c za spostrzeżeniem Zelera, takie odczytanie jaskini rysuje przed czytelnikiem dwie drogi: „albo ów sens bÄ™dziemy rozumieli jako istotÄ™ rzeczy i wówczas mamy do czynienia z odrzuceniem tradycji Platona, albo sens odnajdziemy w jego myÅ›li, że wszystko jest jedynie niepewnym odbiciem, zÅ‚udzeniem. Wtedy jednak pod znakiem zapytania stanÄ… takie kategorie, o których traktuje wiersz, jak sÅ‚uszność, zrozumienie, oczywistość, pewność niewzruszona” (Bogdan Zeler, „O poezji WisÅ‚awy Szymborskiej (opracowanie szkolne)”, Katowice 1996).
Wracając do przechadzki po wyspie, odkręciwszy głowę w drugą stronę ujrzymy:
„jezioro GÅ‚Ä™bokiego Przekonania.
Z dna odrywa siÄ™ prawda i lekko na wierzch wypÅ‚ywa”.
Nad dolinÄ… góruje „Pewność Niewzruszona”, ze szczytu której roztacza siÄ™ Istota Rzeczy. Choć tak wiele na wyspie jest magicznych miejsc, mimo chwilowej obecnoÅ›ci czÅ‚owieka, pozostaje ona bezludna:
„a widoczne po brzegach drobne Å›lady stóp
bez wyjątku zwrócone są w kierunku morza.
Jak gdyby tylko odchodzono stÄ…d
i bezpowrotnie zanurzano siÄ™ w topieli.
Ostatni wers dowodzi, iż idealny Å›wiat istnieje tylko w naszych marzeniach, czÅ‚owiek zanurza siÄ™ „w życiu nie do pojÄ™cia”. Rzeczywistość jest skomplikowana, jednostka w rozmaitych ideologiach wciąż poszukuje odpowiedzi na odwieczne pytania o sens Å›wiata. Z drugiej strony ciÄ…gÅ‚e poszukiwanie napÄ™dza go do dziaÅ‚ania, okreÅ›la sens jego istnienia, urozmaica je i sprawia, że doÅ›wiadcza życia i prawdy w caÅ‚ej ich krasie, na drodze prób i bÅ‚Ä™dów.
Prócz warstwy znaczeniowej, ważny w „Utopii” jest także sposób przedstawienia podejmowanych problemów. TytuÅ‚owa wyspa zostaÅ‚a przedstawiona z iÅ›cie topograficznymi szczegółami, godnymi przewodnika turystycznego. Szymborska siÄ™gnęła po wiele okreÅ›leÅ„, precyzujÄ…cy pejzaż wyspy i czyniÄ…cym jej istnienie prawdopodobnym: „krzaki”, „drzewo”, „źródÅ‚o”, „las”, „jaskinia”, „jezioro”, „dolina”, „szczyt”.
OddzielnÄ… grupÄ™ tworzy sÅ‚ownictwo zwiÄ…zane z okreÅ›leniem „wszystko siÄ™ wyjaÅ›nia” i odnoszÄ…ce siÄ™ – zdaniem Bogdana Zelera, autora opracowania „O poezji WisÅ‚awy Szymborskiej (opracowanie szkolne)” (Katowice 1996), do sfery ludzkiego poznania . SkÅ‚adajÄ… siÄ™ na niÄ… wszystkie wyrazy wyróżnione dużymi literami: „drzewo SÅ‚usznego DomysÅ‚u”, „drzewo Zrozumienia”, „Ach WiÄ™c To Tak”, „Dolina OczywistoÅ›ci”, „jezioro GÅ‚Ä™bokiego Przekonania”, „Pewność Niewzruszona”, „Istota Rzeczy”.
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies