Utopia - interpretacja i analiza - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Utopia - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

„odszedÅ‚ Dawid (…) i schroniÅ‚ siÄ™ w jaskini Adullam. (…) I zgromadzili siÄ™ wokół niego wszyscy ludzie uciÅ›nieni i wszyscy zadÅ‚użeni oraz wszyscy rozgoryczeni”.

Najbardziej znanÄ… jaskiniÄ… w historii jest oczywiÅ›cie ta z „Republiki” Platona, bÄ™dÄ…ca symbolem „znikomoÅ›ci wiedzy ludzkiej, mizernych perspektyw poznania”, znakiem odbicia i cienia „idei”, które bÅ‚Ä™dnie postrzegamy zmysÅ‚ami jako rzeczywistość. Filozof opisaÅ‚ to miejsce uniemożliwiajÄ…ce poznanie Å›wiata przez czÅ‚owieka sÅ‚owami: „Wyobrażam sobie ludzi żyjÄ…cych w (…) jaskini (…) od dzieciÅ„stwa przykutych do miejsca (…) nie mogÄ…cych obejrzeć siÄ™ za siebie (…) daleko za nimi pÅ‚onie ogieÅ„, na którego tle poruszajÄ… siÄ™ postacie (…) więźniowie widzÄ… tylko ich cienie na Å›cianie przed sobÄ…”.

Stworzona przez SzymborskÄ… jaskinia przynosi – odwrotnie niż w przywoÅ‚anych przypadkach – „sens”. IdÄ…c za spostrzeżeniem Zelera, takie odczytanie jaskini rysuje przed czytelnikiem dwie drogi: „albo ów sens bÄ™dziemy rozumieli jako istotÄ™ rzeczy i wówczas mamy do czynienia z odrzuceniem tradycji Platona, albo sens odnajdziemy w jego myÅ›li, że wszystko jest jedynie niepewnym odbiciem, zÅ‚udzeniem. Wtedy jednak pod znakiem zapytania stanÄ… takie kategorie, o których traktuje wiersz, jak sÅ‚uszność, zrozumienie, oczywistość, pewność niewzruszona” (Bogdan Zeler, „O poezji WisÅ‚awy Szymborskiej (opracowanie szkolne)”, Katowice 1996).

Wracając do przechadzki po wyspie, odkręciwszy głowę w drugą stronę ujrzymy:
„jezioro GÅ‚Ä™bokiego Przekonania.
Z dna odrywa siÄ™ prawda i lekko na wierzch wypÅ‚ywa”.

Nad dolinÄ… góruje „Pewność Niewzruszona”, ze szczytu której roztacza siÄ™ Istota Rzeczy. Choć tak wiele na wyspie jest magicznych miejsc, mimo chwilowej obecnoÅ›ci czÅ‚owieka, pozostaje ona bezludna:
„a widoczne po brzegach drobne Å›lady stóp
bez wyjątku zwrócone są w kierunku morza.
Jak gdyby tylko odchodzono stÄ…d
i bezpowrotnie zanurzano siÄ™ w topieli.
Ludzie nie chcÄ… mieszkać w miejscu, gdzie zyskujÄ… wszechobecnÄ… i niezaprzeczalnÄ… pewnoÅ›ci, gdzie otrzymujÄ… caÅ‚kowite zrozumienie, gdzie spÅ‚ywa na nich niepodważalna wiedza i oczywistość. Åšwiadomość, iż wszystko już wiedzÄ…, że wszystko zostaÅ‚o odkryte i zbadane okazuje siÄ™ nie do zniesieni: „Å»ycie na wyspie, w Å›wiecie, który zdawaÅ‚ siÄ™ rozstrzygać wszelkie ludzkie wÄ…tpliwoÅ›ci, uÅ‚atwiać wybory moralne, nieść odpowiedź na pytania o sens ludzkiej egzystencji, okazaÅ‚o siÄ™ niemożliwe” (B. Zeler, dz. cyt.).
Ostatni wers dowodzi, iż idealny Å›wiat istnieje tylko w naszych marzeniach, czÅ‚owiek zanurza siÄ™ „w życiu nie do pojÄ™cia”. Rzeczywistość jest skomplikowana, jednostka w rozmaitych ideologiach wciąż poszukuje odpowiedzi na odwieczne pytania o sens Å›wiata. Z drugiej strony ciÄ…gÅ‚e poszukiwanie napÄ™dza go do dziaÅ‚ania, okreÅ›la sens jego istnienia, urozmaica je i sprawia, że doÅ›wiadcza życia i prawdy w caÅ‚ej ich krasie, na drodze prób i bÅ‚Ä™dów.

Prócz warstwy znaczeniowej, ważny w „Utopii” jest także sposób przedstawienia podejmowanych problemów. TytuÅ‚owa wyspa zostaÅ‚a przedstawiona z iÅ›cie topograficznymi szczegółami, godnymi przewodnika turystycznego. Szymborska siÄ™gnęła po wiele okreÅ›leÅ„, precyzujÄ…cy pejzaż wyspy i czyniÄ…cym jej istnienie prawdopodobnym: „krzaki”, „drzewo”, „źródÅ‚o”, „las”, „jaskinia”, „jezioro”, „dolina”, „szczyt”.

OddzielnÄ… grupÄ™ tworzy sÅ‚ownictwo zwiÄ…zane z okreÅ›leniem „wszystko siÄ™ wyjaÅ›nia” i odnoszÄ…ce siÄ™ – zdaniem Bogdana Zelera, autora opracowania „O poezji WisÅ‚awy Szymborskiej (opracowanie szkolne)” (Katowice 1996), do sfery ludzkiego poznania . SkÅ‚adajÄ… siÄ™ na niÄ… wszystkie wyrazy wyróżnione dużymi literami: „drzewo SÅ‚usznego DomysÅ‚u”, „drzewo Zrozumienia”, „Ach WiÄ™c To Tak”, „Dolina OczywistoÅ›ci”, „jezioro GÅ‚Ä™bokiego Przekonania”, „Pewność Niewzruszona”, „Istota Rzeczy”.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza

PrzyboÅ› Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies