Drewno - interpretacja - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Drewno - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Ta niezwykÅ‚a metafora jest także poÅ›rednim nawiÄ…zaniem do modlitwy Jezusa w Ogrójcu, w czasie której Syn Boży, zwracajÄ…c siÄ™ do swego Ojca sÅ‚owami „Ojcze mój, jeÅ›li to możliwe, niech Mnie ominie ten kielich!”(Mt. 26, 39), zaczÄ…Å‚ pocić siÄ™ wÅ‚asnÄ… krwiÄ…. ProÅ›ba ta jest dowodem na obecność ludzkich odruchów i uczuć w Chrystusie, który – tak jak każdy inny czÅ‚owiek w jego sytuacji – baÅ‚ siÄ™ czekajÄ…cego go cierpienia, bólu i Å›mierci.

WracajÄ…c do wiersza, zastÄ…pienie przez podmiot odpowiednich w tej sytuacji „kropli” przez „drzazgi”, podkreÅ›la wÅ‚aÅ›ciwego bohatera liryku – misternie wyrzeźbionÄ… w drewnie figurkÄ™. Porównanie widocznych na niej drzazg do kropli krwi jest niezwykle oryginalne i zapada w pamięć nawet po zakoÅ„czeniu lektury. Widmo przecinajÄ…cych delikatne ciaÅ‚o Jezusa drewnianych, ostrych i Å‚amliwych drzazg wzmacnia wrażenie bólu, doznawanego w czasie drogi cierniowej przez Zbawiciela.

Kolejny trzywers jest porównaniem konającego Chrystusa do psa:
„w cierniowej obroży
z opuszczoną głową
zbitego psa”.

Ta ekspresyjna i kontrowersyjna zarazem metafora odziera Jezusa z jego boskoÅ›ci ukazujÄ…c, że cierpi, czuje siÄ™ poniżony, jest smutny. Umieszczona na jego gÅ‚owie cierniowa korona przywodzi na myÅ›l charakterystycznÄ… dla wyprowadzanych na spacer psów obrożę (czÄ™sto wysadzanÄ… metalowymi kolcami). Pod jej ciężarem, zmagajÄ…c siÄ™ z ogromnym bólem wbijajÄ…cych siÄ™ w gÅ‚owÄ™ igieÅ‚ cierniowych, Syn Boży posuwa siÄ™ powoli do przodu, ze zwieszonÄ… gÅ‚owÄ…, niczym „zbity” czworonóg. Podmiot przedstawiÅ‚ go nie jako „pana” i duchowego przywódcÄ™ czÅ‚owieka, lecz jako jego wÅ‚asność, jako udomowione zwierzÄ™, które wyprowadza siÄ™ na smyczy. Wybór psa na obiekt porównania jest celowy. Å»adne inne zwierze nie jest tak bardzo przywiÄ…zane do czÅ‚owieka, żadne inne nie zniesie tyle razów czy kopniaków, jak wÅ‚aÅ›nie pies. Nie bez przyczyny wÅ›ród zwierzÄ…t to wÅ‚aÅ›nie on jest symbolem bezbronnoÅ›ci, Å‚atwowiernoÅ›ci.
Interpretując te wersy należy jeszcze wspomnieć, iż gest opuszczonej głowy przywodzi na myśl wiele wizerunków ukrzyżowanego lub pochylającego się pod ciężarem krzyża Chrystusa:

  • obrazy „Ukrzyżowanie” Masaccia, „ZdjÄ™cie z krzyża” Caravaggia;
    rzeźba „Pietá” MichaÅ‚a AnioÅ‚a;

  • obrazy Janiny Blicharskiej-Linar, skupiajÄ…ce siÄ™ na oddaniu cierpienia Chrystusa za pomocÄ… przyrody;

  • ikony autorstwa zafascynowanego kulturÄ… prawosÅ‚awia ksiÄ™dza StanisÅ‚awa DrÄ…ga;

  • rzeźby ludowe WÅ‚adysÅ‚awa GruszczyÅ„skiego, uwieczniajÄ…cego nieskomplikowane i naiwne sceny „Å›wiÄ…tków”;

  • obrazy wykonane w 1905 roku przez sÅ‚ynnego artystÄ™ Feliksa NaÅ‚Ä™cz Cichockiego;

  • skÅ‚adajÄ…ca siÄ™ z czternastu rysunków obrazujÄ…cych poszczególne stacje „Droga krzyżowa” wg Norberta Hansa.


Ostatnia linijka tekstu pozornie informuje o defekcie, jakie z upływem czasu narusza misterne drewniane nitki, wklęśnięcia i wypukłości. Poddana zbyt licznym zmianom termicznym czy niekorzystnym warunkom oświetleniowym, drewniana rzeźba wysycha.

Inna interpretacja odnosi się do głównego tematu, określonego przez sam tytuł:
„jak to drewno Å‚aknie”.

Wers jest dowodem, iż bohaterem wiersza jest figurka Chrystusa, a nie sam Zbawiciel. Z drugiej strony odsłania także emocje, targające podmiotem w czasie oglądania drewnianej miniaturki cierpiącego Pana. Widok rzeźby wywołuje w nim współczucie i żal.

W odczytaniu znaczenia koÅ„cowego wersu ważne jest także użyte w nim sÅ‚ownictwo. Obecność należącego do stylu wysokiego (literackiego) bezokolicznika „Å‚aknąć” zamiast „pragnąć” nasuwa kolejne już w „Drewnie” skojarzenie z biblijnÄ… scenÄ… - konajÄ…cy na krzyżu Jezus wyjawia: „PragnÄ™” (J. 9, 28). Wybór czasownika „Å‚aknie”, należącego do tej samej rodziny wyrazów, co „Å‚aknienie”, wnosi także konotacje natury biologicznej. OdczytujÄ…c je jako wyjawienie potrzeby jedzenia, wypowiedziane przez martwe drewno, ujawnia niekonsekwencjÄ™ podmiotu lirycznego: „Martwe drewno, używane jako materiaÅ‚ rzeźbiarski, zostaÅ‚o wiÄ™c ożywione przez owo „Å‚aknienie”, przez domaganie siÄ™ wody” (T. Farent, dz. cyt.).

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies