Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Ta niezwykÅ‚a metafora jest także poÅ›rednim nawiÄ…zaniem do modlitwy Jezusa w Ogrójcu, w czasie której Syn Boży, zwracajÄ…c siÄ™ do swego Ojca sÅ‚owami „Ojcze mój, jeÅ›li to możliwe, niech Mnie ominie ten kielich!”(Mt. 26, 39), zaczÄ…Å‚ pocić siÄ™ wÅ‚asnÄ… krwiÄ…. ProÅ›ba ta jest dowodem na obecność ludzkich odruchów i uczuć w Chrystusie, który – tak jak każdy inny czÅ‚owiek w jego sytuacji – baÅ‚ siÄ™ czekajÄ…cego go cierpienia, bólu i Å›mierci.
WracajÄ…c do wiersza, zastÄ…pienie przez podmiot odpowiednich w tej sytuacji „kropli” przez „drzazgi”, podkreÅ›la wÅ‚aÅ›ciwego bohatera liryku – misternie wyrzeźbionÄ… w drewnie figurkÄ™. Porównanie widocznych na niej drzazg do kropli krwi jest niezwykle oryginalne i zapada w pamięć nawet po zakoÅ„czeniu lektury. Widmo przecinajÄ…cych delikatne ciaÅ‚o Jezusa drewnianych, ostrych i Å‚amliwych drzazg wzmacnia wrażenie bólu, doznawanego w czasie drogi cierniowej przez Zbawiciela.
Kolejny trzywers jest porównaniem konającego Chrystusa do psa:
„w cierniowej obroży
z opuszczoną głową
zbitego psa”.
Ta ekspresyjna i kontrowersyjna zarazem metafora odziera Jezusa z jego boskoÅ›ci ukazujÄ…c, że cierpi, czuje siÄ™ poniżony, jest smutny. Umieszczona na jego gÅ‚owie cierniowa korona przywodzi na myÅ›l charakterystycznÄ… dla wyprowadzanych na spacer psów obrożę (czÄ™sto wysadzanÄ… metalowymi kolcami). Pod jej ciężarem, zmagajÄ…c siÄ™ z ogromnym bólem wbijajÄ…cych siÄ™ w gÅ‚owÄ™ igieÅ‚ cierniowych, Syn Boży posuwa siÄ™ powoli do przodu, ze zwieszonÄ… gÅ‚owÄ…, niczym „zbity” czworonóg. Podmiot przedstawiÅ‚ go nie jako „pana” i duchowego przywódcÄ™ czÅ‚owieka, lecz jako jego wÅ‚asność, jako udomowione zwierzÄ™, które wyprowadza siÄ™ na smyczy. Wybór psa na obiekt porównania jest celowy. Å»adne inne zwierze nie jest tak bardzo przywiÄ…zane do czÅ‚owieka, żadne inne nie zniesie tyle razów czy kopniaków, jak wÅ‚aÅ›nie pies. Nie bez przyczyny wÅ›ród zwierzÄ…t to wÅ‚aÅ›nie on jest symbolem bezbronnoÅ›ci, Å‚atwowiernoÅ›ci.
Interpretując te wersy należy jeszcze wspomnieć, iż gest opuszczonej głowy przywodzi na myśl wiele wizerunków ukrzyżowanego lub pochylającego się pod ciężarem krzyża Chrystusa:Drewno - interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaTa niezwykÅ‚a metafora jest także poÅ›rednim nawiÄ…zaniem do modlitwy Jezusa w Ogrójcu, w czasie której Syn Boży, zwracajÄ…c siÄ™ do swego Ojca sÅ‚owami „Ojcze mój, jeÅ›li to możliwe, niech Mnie ominie ten kielich!”(Mt. 26, 39), zaczÄ…Å‚ pocić siÄ™ wÅ‚asnÄ… krwiÄ…. ProÅ›ba ta jest dowodem na obecność ludzkich odruchów i uczuć w Chrystusie, który – tak jak każdy inny czÅ‚owiek w jego sytuacji – baÅ‚ siÄ™ czekajÄ…cego go cierpienia, bólu i Å›mierci.
WracajÄ…c do wiersza, zastÄ…pienie przez podmiot odpowiednich w tej sytuacji „kropli” przez „drzazgi”, podkreÅ›la wÅ‚aÅ›ciwego bohatera liryku – misternie wyrzeźbionÄ… w drewnie figurkÄ™. Porównanie widocznych na niej drzazg do kropli krwi jest niezwykle oryginalne i zapada w pamięć nawet po zakoÅ„czeniu lektury. Widmo przecinajÄ…cych delikatne ciaÅ‚o Jezusa drewnianych, ostrych i Å‚amliwych drzazg wzmacnia wrażenie bólu, doznawanego w czasie drogi cierniowej przez Zbawiciela.
Kolejny trzywers jest porównaniem konającego Chrystusa do psa:
„w cierniowej obroży
z opuszczoną głową
zbitego psa”.
Ta ekspresyjna i kontrowersyjna zarazem metafora odziera Jezusa z jego boskoÅ›ci ukazujÄ…c, że cierpi, czuje siÄ™ poniżony, jest smutny. Umieszczona na jego gÅ‚owie cierniowa korona przywodzi na myÅ›l charakterystycznÄ… dla wyprowadzanych na spacer psów obrożę (czÄ™sto wysadzanÄ… metalowymi kolcami). Pod jej ciężarem, zmagajÄ…c siÄ™ z ogromnym bólem wbijajÄ…cych siÄ™ w gÅ‚owÄ™ igieÅ‚ cierniowych, Syn Boży posuwa siÄ™ powoli do przodu, ze zwieszonÄ… gÅ‚owÄ…, niczym „zbity” czworonóg. Podmiot przedstawiÅ‚ go nie jako „pana” i duchowego przywódcÄ™ czÅ‚owieka, lecz jako jego wÅ‚asność, jako udomowione zwierzÄ™, które wyprowadza siÄ™ na smyczy. Wybór psa na obiekt porównania jest celowy. Å»adne inne zwierze nie jest tak bardzo przywiÄ…zane do czÅ‚owieka, żadne inne nie zniesie tyle razów czy kopniaków, jak wÅ‚aÅ›nie pies. Nie bez przyczyny wÅ›ród zwierzÄ…t to wÅ‚aÅ›nie on jest symbolem bezbronnoÅ›ci, Å‚atwowiernoÅ›ci.
- obrazy „Ukrzyżowanie” Masaccia, „ZdjÄ™cie z krzyża” Caravaggia;
rzeźba „Pietá” MichaÅ‚a AnioÅ‚a; - obrazy Janiny Blicharskiej-Linar, skupiajÄ…ce siÄ™ na oddaniu cierpienia Chrystusa za pomocÄ… przyrody;
- ikony autorstwa zafascynowanego kulturą prawosławia księdza Stanisława Drąga;
- rzeźby ludowe WÅ‚adysÅ‚awa GruszczyÅ„skiego, uwieczniajÄ…cego nieskomplikowane i naiwne sceny „Å›wiÄ…tków”;
- obrazy wykonane w 1905 roku przez słynnego artystę Feliksa Nałęcz Cichockiego;
- skÅ‚adajÄ…ca siÄ™ z czternastu rysunków obrazujÄ…cych poszczególne stacje „Droga krzyżowa” wg Norberta Hansa.
Ostatnia linijka tekstu pozornie informuje o defekcie, jakie z upływem czasu narusza misterne drewniane nitki, wklęśnięcia i wypukłości. Poddana zbyt licznym zmianom termicznym czy niekorzystnym warunkom oświetleniowym, drewniana rzeźba wysycha.
Inna interpretacja odnosi się do głównego tematu, określonego przez sam tytuł:
„jak to drewno Å‚aknie”.
Wers jest dowodem, iż bohaterem wiersza jest figurka Chrystusa, a nie sam Zbawiciel. Z drugiej strony odsłania także emocje, targające podmiotem w czasie oglądania drewnianej miniaturki cierpiącego Pana. Widok rzeźby wywołuje w nim współczucie i żal.
W odczytaniu znaczenia koÅ„cowego wersu ważne jest także użyte w nim sÅ‚ownictwo. Obecność należącego do stylu wysokiego (literackiego) bezokolicznika „Å‚aknąć” zamiast „pragnąć” nasuwa kolejne już w „Drewnie” skojarzenie z biblijnÄ… scenÄ… - konajÄ…cy na krzyżu Jezus wyjawia: „PragnÄ™” (J. 9, 28). Wybór czasownika „Å‚aknie”, należącego do tej samej rodziny wyrazów, co „Å‚aknienie”, wnosi także konotacje natury biologicznej. OdczytujÄ…c je jako wyjawienie potrzeby jedzenia, wypowiedziane przez martwe drewno, ujawnia niekonsekwencjÄ™ podmiotu lirycznego: „Martwe drewno, używane jako materiaÅ‚ rzeźbiarski, zostaÅ‚o wiÄ™c ożywione przez owo „Å‚aknienie”, przez domaganie siÄ™ wody” (T. Farent, dz. cyt.).
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies