Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Ocalony - interpretacja

Autor: Karolina Marl�ga

„Wierszem Różewicz przekształcił swój życiorys w biografię symboliczną – przemówił tak, że mogła z nim utożsamić się cała generacja, chociaż mówił wyłącznie za siebie, w pierwszej osobie” (Z. Majchrowski, „Różewicz”, Wrocław 2002, s.110)

W kolejnej, liczącej pięć wersów części mamy przywołanie „pustych i jednoznacznych nazw”:
„Człowiek i zwierzę
Miłość i nienawiść
Wróg i przyjaciel
Ciemność i światło”.

Zwrotka ta, pozostająca pozornie bez bliskiego związku z pierwszą, jest powściągliwym opisem powojennej rzeczywistości i ujawnieniem zmian, jakie w niej zaszły. Podmiot nie skupia się na wyglądzie zrujnowanych ulic i parków czy kalekich ludzi. Bardziej interesują go zmiany, jakie zaszły w światopoglądzie „ocalonych”. Słowa były „puste” niczym naczynia, były zaledwie formą bez żadnej treści, co widać dzięki opozycyjnym parom nazw, które stawia obok siebie Różewicz.

Z powodu zatarcia znaczeń i różnic, wszystkie pojęcia zostały ponownie zdefiniowane w konfrontacji z dramatem wojny, podobnie stało się z zasadami i poglądami. Po bolesnym przewartościowaniu i dewaluacji zostały sformułowane od nowa.

Poprzedzająca te wyliczenia informacja o ich znaczeniowej pustce i jednoznaczności jest swoistym wprowadzeniem do zestawienia człowieka ze zwierzęciem (zabijano ich w taki sam sposób – oba gatunki były cennym „produktem”, o czym w swoich „Medalionach” pisała Zofia Nałkowska, a autobiograficznych „opowiadaniach” – Tadeusz Borowski) czy wroga z przyjacielem. W czasie wojny wszelkie granice zostały zatarte, różnice w odczuwaniu miłości i nienawiści przestały istnieć, nie ma już widocznej zmiany w przechodzeniu światła w ciemność czy odwrotnie:
„(…) odwrócony został porządek świata wprowadzony przez Boga w dziele stworzenia” (T. Farent, dz. cyt.).

Poczucie braku różnicy między sprzecznymi pojęciami zostało dodatkowo podkreślone konstrukcjami gramatycznymi, o czym pisze Teodor Farent:
„Wyliczone pojęcia zostały zestawione w pary wyrażeń przeciwstawnych (antonimów) połączonych spójnikiem i. Podmiot odwołuje się więc do przykładów i odpowiedniej formy, by wyrazić, że nie można już odróżnić przeciwstawnych pojęć – nieoczekiwanie stały się jednoznaczne, a przez to puste, bezsensowne” (T. Farent, dz. cyt.).
Szczegółowo zestawione pary analizuje w swoim opracowaniu Bogusław Szpytma: „Człowiek i zwierzę - człowiek tutaj jest przeciwstawiony, czy raczej postawiony obok zwierzęcia. Człowiek to rozum, etyka, kultura, konwencja, cywilizacja, moralność. Zwierzę to natura, brutalność, bezwzględność, dzikość, siła. Wojna wymieszała te pojęcia, człowiek stawał się bestią, zwierzęciem, istotą zdolną do zabijania.
Miłość i nienawiść - uczucia te w warunkach ekstremalnych tracą ostrość znaczeniową, stają się względne, relatywne. Miłość do ojczyzny, nienawiść do wroga; uczucia te zmieniają zupełnie swoje pierwotne znaczenia; miłość do ojczyzny każe zabijać, nienawiść do wroga wyzwala heroiczne zachowania godne naśladowania. Nazwy więc nie oddają prawdy o rzeczywistości, wręcz przeciwnie, fałszują ją, zakłamują. (…)
Dobro miesza się ze złem, prawda z kłamstwem, rzeczywistość nie da się ocenić w sposób jednoznaczny” (B. Szpytma, „Poezja współczesna”, Warszawa 1995, s.23-26).

W kolejne zwrotce podmiot dzieli się z czytelnikiem swoim wspomnieniami. Ich autentyczności dowodzi czasownik „widziałem”, predestynujący podmiot do postawienia się w roli niekwestionowanego świadka:
„Człowieka tak się zabija jak zwierzę
Widziałem:
Furgony porąbanych ludzi
Którzy nie zostaną zbawieni”.

Ponownie mamy dowód dehumanizacji i postrzegania człowieka na równi ze zwierzęciem czy przedmiotem. Reifikację widać w czasowniku „porąbanych”, używanym w odniesieniu do drewna, a nie ludzi, których wrzuca się do ciężarówki niczym opał na zimę. „Furgony porąbanych ludzi” to drastyczne przypomnienie polityki „utylizacji” ludzi, propagowanej w czasie II wojny światowej w obozach masowej zagłady. Liczba mnoga wskazuje właśnie na liczebność takich sytuacji.

strona:    1    2    3    4    5  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „Romantycznością” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja

Przyboś Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
Głos w sprawie pornografii - analiza
Głos w sprawie pornografii - intepretacja
Głos w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i początek - analiza
Koniec i początek - interpretacja
Koniec i początek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Śpieszmy się - interpretacja
Śpieszmy się - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies