Ocalony - interpretacja - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Ocalony - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

„Wierszem Różewicz przeksztaÅ‚ciÅ‚ swój życiorys w biografiÄ™ symbolicznÄ… – przemówiÅ‚ tak, że mogÅ‚a z nim utożsamić siÄ™ caÅ‚a generacja, chociaż mówiÅ‚ wyÅ‚Ä…cznie za siebie, w pierwszej osobie” (Z. Majchrowski, „Różewicz”, WrocÅ‚aw 2002, s.110)

W kolejnej, liczÄ…cej pięć wersów części mamy przywoÅ‚anie „pustych i jednoznacznych nazw”:
„CzÅ‚owiek i zwierzÄ™
Miłość i nienawiść
Wróg i przyjaciel
Ciemność i Å›wiatÅ‚o”.

Zwrotka ta, pozostajÄ…ca pozornie bez bliskiego zwiÄ…zku z pierwszÄ…, jest powÅ›ciÄ…gliwym opisem powojennej rzeczywistoÅ›ci i ujawnieniem zmian, jakie w niej zaszÅ‚y. Podmiot nie skupia siÄ™ na wyglÄ…dzie zrujnowanych ulic i parków czy kalekich ludzi. Bardziej interesujÄ… go zmiany, jakie zaszÅ‚y w Å›wiatopoglÄ…dzie „ocalonych”. SÅ‚owa byÅ‚y „puste” niczym naczynia, byÅ‚y zaledwie formÄ… bez żadnej treÅ›ci, co widać dziÄ™ki opozycyjnym parom nazw, które stawia obok siebie Różewicz.

Z powodu zatarcia znaczeń i różnic, wszystkie pojęcia zostały ponownie zdefiniowane w konfrontacji z dramatem wojny, podobnie stało się z zasadami i poglądami. Po bolesnym przewartościowaniu i dewaluacji zostały sformułowane od nowa.

PoprzedzajÄ…ca te wyliczenia informacja o ich znaczeniowej pustce i jednoznacznoÅ›ci jest swoistym wprowadzeniem do zestawienia czÅ‚owieka ze zwierzÄ™ciem (zabijano ich w taki sam sposób – oba gatunki byÅ‚y cennym „produktem”, o czym w swoich „Medalionach” pisaÅ‚a Zofia NaÅ‚kowska, a autobiograficznych „opowiadaniach” – Tadeusz Borowski) czy wroga z przyjacielem. W czasie wojny wszelkie granice zostaÅ‚y zatarte, różnice w odczuwaniu miÅ‚oÅ›ci i nienawiÅ›ci przestaÅ‚y istnieć, nie ma już widocznej zmiany w przechodzeniu Å›wiatÅ‚a w ciemność czy odwrotnie:
„(…) odwrócony zostaÅ‚ porzÄ…dek Å›wiata wprowadzony przez Boga w dziele stworzenia” (T. Farent, dz. cyt.).

Poczucie braku różnicy między sprzecznymi pojęciami zostało dodatkowo podkreślone konstrukcjami gramatycznymi, o czym pisze Teodor Farent:
„Wyliczone pojÄ™cia zostaÅ‚y zestawione w pary wyrażeÅ„ przeciwstawnych (antonimów) poÅ‚Ä…czonych spójnikiem i. Podmiot odwoÅ‚uje siÄ™ wiÄ™c do przykÅ‚adów i odpowiedniej formy, by wyrazić, że nie można już odróżnić przeciwstawnych pojęć – nieoczekiwanie staÅ‚y siÄ™ jednoznaczne, a przez to puste, bezsensowne” (T. Farent, dz. cyt.).
Szczegółowo zestawione pary analizuje w swoim opracowaniu BogusÅ‚aw Szpytma: „CzÅ‚owiek i zwierzÄ™ - czÅ‚owiek tutaj jest przeciwstawiony, czy raczej postawiony obok zwierzÄ™cia. CzÅ‚owiek to rozum, etyka, kultura, konwencja, cywilizacja, moralność. ZwierzÄ™ to natura, brutalność, bezwzglÄ™dność, dzikość, siÅ‚a. Wojna wymieszaÅ‚a te pojÄ™cia, czÅ‚owiek stawaÅ‚ siÄ™ bestiÄ…, zwierzÄ™ciem, istotÄ… zdolnÄ… do zabijania.
MiÅ‚ość i nienawiść - uczucia te w warunkach ekstremalnych tracÄ… ostrość znaczeniowÄ…, stajÄ… siÄ™ wzglÄ™dne, relatywne. MiÅ‚ość do ojczyzny, nienawiść do wroga; uczucia te zmieniajÄ… zupeÅ‚nie swoje pierwotne znaczenia; miÅ‚ość do ojczyzny każe zabijać, nienawiść do wroga wyzwala heroiczne zachowania godne naÅ›ladowania. Nazwy wiÄ™c nie oddajÄ… prawdy o rzeczywistoÅ›ci, wrÄ™cz przeciwnie, faÅ‚szujÄ… jÄ…, zakÅ‚amujÄ…. (…)
Dobro miesza siÄ™ ze zÅ‚em, prawda z kÅ‚amstwem, rzeczywistość nie da siÄ™ ocenić w sposób jednoznaczny” (B. Szpytma, „Poezja współczesna”, Warszawa 1995, s.23-26).

W kolejne zwrotce podmiot dzieli siÄ™ z czytelnikiem swoim wspomnieniami. Ich autentycznoÅ›ci dowodzi czasownik „widziaÅ‚em”, predestynujÄ…cy podmiot do postawienia siÄ™ w roli niekwestionowanego Å›wiadka:
„CzÅ‚owieka tak siÄ™ zabija jak zwierzÄ™
Widziałem:
Furgony porÄ…banych ludzi
Którzy nie zostanÄ… zbawieni”.

Ponownie mamy dowód dehumanizacji i postrzegania czÅ‚owieka na równi ze zwierzÄ™ciem czy przedmiotem. ReifikacjÄ™ widać w czasowniku „porÄ…banych”, używanym w odniesieniu do drewna, a nie ludzi, których wrzuca siÄ™ do ciężarówki niczym opaÅ‚ na zimÄ™. „Furgony porÄ…banych ludzi” to drastyczne przypomnienie polityki „utylizacji” ludzi, propagowanej w czasie II wojny Å›wiatowej w obozach masowej zagÅ‚ady. Liczba mnoga wskazuje wÅ‚aÅ›nie na liczebność takich sytuacji.

strona:    1    2    3    4    5  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies