Ocalony - analiza - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Ocalony - analiza

Autor: Karolina Marlêga

„obiektywizacja rzeczywistoÅ›ci przez podmiot mówiÄ…cy w trzeciej osobie narzuca fragmentom wypowiadanym w pierwszej osobie podobny dystans, beznamiÄ™tność i równowagÄ™ znaczeniowÄ…” (BogusÅ‚aw Szpytma, „Poezja współczesna”, Warszawa 1995, s.23-26).

Osobny punkt w analizie „Ocalonego” należy poÅ›wiÄ™cić formie wypowiedzi, cechujÄ…cej siÄ™ w tym przypadku prostotÄ…, ascetycznoÅ›ciÄ…, surowoÅ›ciÄ…, bezpoÅ›rednioÅ›ciÄ…, brakiem egzaltacji, koloryzowania, rezygnacjÄ… ze zbÄ™dnych porównaÅ„, wartoÅ›ciowania, oceniania, stylistycznej ornamentyki: „(…) on pierwszy, i na tÄ™ skalÄ™ jedyny, wyciÄ…gnÄ…Å‚ wnioski z wojny, okupacji i zagÅ‚ady nie w stylu katastroficznym, ale nowym i wÅ‚asnym. Ta groza wyraziÅ‚a siÄ™ w stylu, w najskrajniejszej powadze, w odrzuceniu wszelkich ozdób. W rzeczowoÅ›ci, wobec której wszelkie upiÄ™kszenia zaczęły wyglÄ…dać na mizdrzenie siÄ™. Sprostać niebywaÅ‚ej w historii skali wydarzeÅ„ mogÅ‚a tylko powÅ›ciÄ…gliwość przeciwstawiajÄ…ca skrajnemu rozpasaniu skrajnÄ… surowość. Paradoksem myÅ›lenia o cudzej zagÅ‚adzie jest z reguÅ‚y oskarżanie siebie samego: za to, że siÄ™ przeżyÅ‚o, za to, że siÄ™ nie mogÅ‚o przeszkodzić, za to wreszcie, że jest siÄ™ takim samym czÅ‚owiekiem jak mordercy i zamordowani” (P. Kuncewicz, „Tadeusz Różewicz” [w:] tenże, „Agonia i nadzieja”, t. 2: „Literatura polska od 1939”, Warszawa 1993, s. 156).

JÄ™zyk „Ocalonego” przypomina ten usÅ‚yszany przypadkiem w tramwaju czy przeczytany w gazecie, jest bardziej „prozaiczny” niż „poetycki”. Upadek przedwojennego Å›wiata, brutalność rzeczywistoÅ›ci powojennej i dewaluacjÄ™ wyznawanych dotÄ…d wartoÅ›ci obnażajÄ… druga i czwarta strofa. Tak nieodwracalne i tragiczne w skutkach zmiany zostaÅ‚y opisane niezwykle prostymi Å›rodkami, poprzez zestawienie pojęć o przeciwstawnych znaczeniach (pojÄ™cia abstrakcyjne oraz konkretne), poÅ‚Ä…czonych spójnikiem „i”, mimo iż czytelnik spodziewa siÄ™ w tym kontekÅ›cie „a”, „lub”, „albo”:

„To sÄ… nazwy puste i jednoznaczne:
człowiek i zwierzę
miłość i nienawiść
wróg i przyjaciel
ciemność i światło.
(…)
Pojęcia są tylko wyrazami:
cnota i występek
prawda i kłamstwo
piękno i brzydota
mÄ™stwo i tchórzostwo”.
Na uwagÄ™ zasÅ‚uguje także fakt, iż pierwsze wyrazy z zestawionych par sÄ… reprezentantem Å›wiata przedwojennego, drugie – negatywnym symbolem zmian, zaistniaÅ‚ych po 1 wrzeÅ›nia 1939 roku.

Nikt, tak jak Tadeusz Różewicz, nie potrafi we współczesnej polskiej poezji zawrzeć tak wiele znaczeń w taki prosty sposób. Całą jego poezję cechuje zwięzłość wypowiedzi.

„Ów normalny tok jÄ™zyka to również wykorzystanie walorów mowy potocznej oderwanej od patosu, skÅ‚adniowej precyzji, elokwentnej egzaltacji. Taki sposób pisania chroni wiersze Różewicza przed faÅ‚szem i wszelkimi semantycznymi zakłóceniami, pozwala opanować wzruszenie, zmusza do dosÅ‚ownoÅ›ci, a nawet dosadnoÅ›ci, czÄ™sto ocierajÄ…cej siÄ™ o turpizm (obrazy brzydoty). Poeta stosuje wyliczenia, metonimie, unika metafory, porównaÅ„. Wielki nacisk kÅ‚adzie na sÅ‚owo i jego sens – w poetyckich frazach wyodrÄ™bnia graficznie wyrazy o szczególnym znaczeniu. Stosuje również technikÄ™ collage'u, mechaniczne sklejanki sÅ‚owne, oddajÄ…ce charakter stechnicyzowanej, poddanej wpÅ‚ywowi reklamy i kultury masowej, współczesnej epoki. (…) Ograniczone do potrzebnego minimum sÅ‚ownictwo, dobrane celnie i starannie, odrzucenie wszelkich nadmiarów artystycznych i iloÅ›ciowych – pozwala skupić uwagÄ™ na myÅ›li lub uczuciach przekazywanych przez podmiot liryczny” (T. Farent, „Poezje Tadeusza Różewicza”, Lublin 2007).

W podobnym tonie jest utrzymana opinia Jana BÅ‚oÅ„skiego, wyrażona w „Szkicu portretu poety współczesnego”:
„Mowa dąży bowiem nie do ozdobnoÅ›ci, a do skutecznoÅ›ci; i Różewicz pragnie, aby jego liryka byÅ‚a przede wszystkim skuteczna: aby trafiaÅ‚a wprost w serca. Jego starania poetyckie wydajÄ… siÄ™ dziwnie proste, nawet – „prymitywne”. PozostawiajÄ…c na boku dowolnÄ… retorykÄ™ tradycji, siÄ™gajÄ… wprost do naturalnej retoryki mowy (J. BÅ‚oÅ„ski, „Szkic portretu poety współczesnego”, [w:] tenże, „Poeci i inni”, Kraków 1956, s. 235).

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies