Historia - analiza i interpretacja - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Historia - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Lot trzepoczÄ…cego skrzydeÅ‚kami motyla o Å›wicie czy pożegnalny Å›piew ptaka przestajÄ… być jedynie tÅ‚em do emocjonalnej sceny pożegnania, stajÄ…c siÄ™ Å›wiadectwem nadchodzÄ…cego smutku i Å›mierci. „Pożegnania wiotkie jak motyl Å›witu” – wiotkość wskazuje na lekkość i miÄ™kkość uÅ›cisku, kojarzy siÄ™ z osobÄ… sÅ‚abÄ…, być może omdlewajÄ…cÄ… wskutek przeczucia o ostatniej szansie na objÄ™cie odchodzÄ…cego na wojnÄ™ bliskiego, z kolei „RzÄ™s trzepot” przywodzi na myÅ›l chaotyczne zachowanie motyla, który schwytany w klatkÄ™ – za wszelkÄ… cenÄ™ próbuje siÄ™ wyswobodzić lub – i to jest inna interpretacja – jest poetyckim zapisem czynnoÅ›ciÄ…, jakÄ… wykonujemy, gdy próbujemy zatrzymać napÅ‚ywajÄ…ce do oczu Å‚zy.

Kolejne linijki są obnażeniem prawdy i potwierdzeniem płynącej z wiersza tezy - ciągłe rozpamiętywanie historycznych mitów nie zamieni wojennego pogorzeliska w miejsce romantycznego uniesienia. Przelana krew zawsze będzie fizyczną oznaką zbliżającego się końca:
„Nie to, że marzyć, bo marzyć krew,
to krew ta sama spod kity czy heÅ‚mu”.

Podmiot koÅ„czy z idealizowaniem wojny i żoÅ‚nierzy. Dochodzi do wniosku, iż zmienia siÄ™ jedynie czas – reszta pozostaje niezmienna. Historia zatacza koÅ‚o, w którym spotyka siÄ™ przeszÅ‚ość z przyszÅ‚oÅ›ciÄ…. Kluczowe wydarzenia z każdej epoki cyklicznie siÄ™ powtarzajÄ…. Pewnikiem okazuje siÄ™ być zatem naznaczenie czasu piÄ™tnem wojny. Jest ono niczym groźny lew, którego nie można powstrzymać i przed którym nie można uciec.

„Pesymistyczna koncepcja historii ludzkoÅ›ci oraz postrzeganie do­konaÅ„ jednostki (pokolenia) jako czÄ…stki wyższego porzÄ…dku dziejów – to zapewne echo historiozoficznej myÅ›li SÅ‚owackiego. BaczyÅ„ski, podobnie jak autor Króla-Ducha, pojmuje swoje czyny jako kontynu­acjÄ™ dzieÅ‚a ojców, czujÄ…c siÄ™ spadkobiercÄ… – w zÅ‚ym i dobrym ­przyszÅ‚ych pokoleÅ„” (I. Nowacka, dz. cyt.).

W trzeciej zwrotce pojawiajÄ… siÄ™ te, których cierpienie w czasie wojny jest zawsze najwiÄ™ksze: kobiety. Matki, narzeczone, kochanki, żony, siostry sÄ… adresatkami ostatnich próśb ginÄ…cych – proszÄ… o przebaczenie, ponieważ zdajÄ… sobie sprawÄ™, że nie ginÄ… w sÅ‚usznej idei, nic nie usprawiedliwia wojny:
„PÅ‚acz, matko, kochanko, przebacz,
bo nie anioÅ‚, nie anioÅ‚ prowadzi”.
Mimo iż patronem człowieka jest Anioł Stróż, nie prowadzi on walczących, ponieważ biorą udział w zakłócaniu boskiego porządku świata.Jeszcze niedawno były matkami i kochankami, a teraz ich jedyną rolą jest dbanie o cmentarne pomniki bliskich:
„Wy te same drżące u nieba,
wy te same róże sadzić jak głos
na grobach przyjdziecie i dłonią
odgarniecie wspomnienia i liście, jak włos
siwiejÄ…cy na pÅ‚ytach pÅ‚askich”.

Ostatnie wersy sÄ… apokaliptycznÄ… wizjÄ… marszu ku zatraceniu. Opis „pochodów” zmarÅ‚ych, zÅ‚ożony zarówno z romantycznych powstaÅ„ców, jak i współczesnych BaczyÅ„skiemu mÅ‚odych wojennych bohaterów, jego rówieÅ›ników, przyjaciół, szkolnych kolegów, nie ma sprecyzowanego celu:
„IdÄ…, idÄ… pochody, dokÄ…d idÄ…,
których prowadzi jak wygnańców laski
ląd krążący po niebie. A może
niebo po lÄ…dzie dmÄ…ce piaskiem
tak kształt ich zasypuje. Jak noże
giną w chleb pogrążone - tak oni
z wolna spÅ‚ywajÄ…. Piach ich pokrywa”.

Uczestnicy pochodu swoimi decyzjami zaprzepaÅ›cili szansÄ™ na raj i Eden („WygnaÅ„cy Å‚aski”). Ich losy zostaÅ‚y zapisane w gwiazdach, które teraz powoli gasnÄ…, symbolizowane przez „dmÄ…cy piasek” (gwiazdy, pyÅ‚ gwiezdny, mleczne drogi). IdÄ…c za chrzeÅ›cijaÅ„skim poglÄ…dem o poÅ‚Ä…czeniu ludzi i gwiazd – gdy czÅ‚owiek rodzi siÄ™, wraz z nim rodzi siÄ™ gwiazda, gdy zaÅ› umiera, swój żywot koÅ„czy także ona – teraz „pochody” sÄ… zasypywane gwiezdnym piachem. „Jak noże / ginÄ… w chleb pogrążone” – żoÅ‚nierze ginÄ… w chlebie niczym noże, choć powinno być odwrotnie, to chleb (znak życia, Boga) powinien ulec pod siÅ‚Ä… ostrza. W koÅ„cu „Piach ich pokrywa”, czyli ich trumny zostajÄ… przysypane warstwÄ… ziemi lub – interpretacja wynikajÄ…ca z wczeÅ›niejszego przekonania o odczytaniu w „piachu” ludzkiego losu – zostaje wypeÅ‚nione przeznaczenie.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies