Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Historia - analiza i interpretacja



Zamykający utwór, dodatkowo wyodrębniony wers jest kwintesencją wiersza Baczyńskiego - nad współczesną historią cały czas unosi się duch dawnych czasów, zwycięstw i bohaterów:
„Jeszcze słychać śpiew i rżenie koni”.

W wierszu współgrają ze sobą dwa główne wątki: motyw romantycznych powstań („Arkebuzy dymiące jeszcze widzę, (...) ach, pułki kolorowe, (...) pożegnania wiotkie jak motyl świtu i rzęs trzepot, śpiew ptaka”) oraz aluzja do działań podejmowanych podczas trwającej w czasie pisania liryku II wojny światowej („To krew ta sama spod kity czy hełmu / Czas tylko warczy jak lew / przeciągając obłoków wełną”).

Przenikanie się obu światów – tego z XVII-, XVIII- i XIX-wiecznych rewolucji wolnościowych oraz XX-wiecznego największego konfliktu zbrojnego w dziejach świata - podkreśla użyte przez Baczyńskiego przywodzące na myśl wojny prowadzone przed wiekami słownictwo (arkebuzy, czyli XVI-wieczne karabiny, lonty armatnie, rapier, kanonier, kity rycerskich hełmów) czy wplecione aluzje do romantycznych, powstańczych tradycji („sadzenie róż”):
„obrazy dawnych bitew przenikają się wzajemnie, przepływają jeden po drugim i nakładają się niczym na taśmie filmowej – taki „wizjonerski”, niemal surrealistyczny sposób prezentowania rzeczywistości jest jednym z najczęściej spotykanych chwytów poetyckich u Baczyńskiego” (I. Nowacka, dz. cyt.).

Wszystko to ma na celu ukazać, iż choć historia zatacza koło, to jednak nic nie argumentuje wybuchania coraz to nowych konfliktów, a żadna idea nie będzie dostatecznym wytłumaczeniem dla mordowania:
„Historia sprowadza się do zabijania, niszczenia, ślepej nienawiści. Przypisywanie słuszności którejkolwiek że stron nie ma sensu, „nie anioł prowadzi” – przyznaje gorzko poeta. Najszlachetniejsze intencje nie zmażą faktu, że wojna jest krzywdą, cierpieniem, zabijaniem – stąd poczucie klęski, ciężar odpowiedzialności ponad siły” (I. Nowacka, dz. cyt.). Prócz tezy o powtarzalności, o cyklicznym porządku dziejów i przenikaniu się historii, wiersz Baczyńskiego jest także ważnym tekstem o zmianach zachodzących w psychice człowieka po wstąpieniu do wojska i udziale w bitwach. Poeta doskonale pokazał proces zatracania się jednostki na rzecz zbiorowości:
„Żołnierz wpisany jest w machnę wojenną, nie jest już osobą, indywidualnością, został wcielony w ogromny organizm i jest zaledwie jedną, niewielką cząstką monumentalnej armii. Ta wspólnota, która unifikuje, równa wszystkich, ma jednak też i dobre strony: żołnierz czuje pełną tożsamość z towarzyszami broni, ten sam los sprawia, że w niepewnych wojennych warunkach ma punkt odniesienia, którym jest armia” (B. Szpytma, dz. cyt.).

Analizując kompozycję dzieła „Historia”, w oczy rzuca się zastosowanie wielu czasów. Baczyński nie jest konsekwentny w prowadzeniu swojej opowieści:
„Arkebuzy dymiące jeszcze widzę,
jakby to wczoraj u głowic lont spłonął
i kanonier jeszcze rękę trzymał,
gdzie dziś wyrasta liść zielony”.

Celowości niedookreślenia czasu i przestrzeni poszukuje w swoim opracowaniu cytowana już kilkukrotnie Nowacka: „poeta dokonuje (…) umyślnego zatarcia granic pomiędzy „dziś” i „kiedyś”, podobnie jak zaciera kontury pejzażu, aby „tutaj” mogło znaczyć „wszędzie”. Przewalające się przed oczami podmiotu lirycznego masy ludzi splątanych w bojowych zapasach, pochody żołnierzy niestrudzenie nawzajem na siebie nacierających – tworzą apokaliptyczną wizję dziejów ludzkości” (I. Nowacka, dz. cyt.).

Mimo dosyć skomplikowanej, utrudniającej interpretację składni, archaizacji wypowiedzi czy rozbudowanych metaforach, wiersz Baczyńskiego jest raczej ubogi w środki stylistyczne. Wśród zastosowanych przez poetę – prócz przenośni – odnajdujemy między innymi porównania (na przykład: „róże sadzić jak głos na grobach”, „dzbany wrzące jak usta”) oraz epitety (na przykład: „arkebuzy dymiące”, „płyty płaskie”).

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „Romantycznością” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja

Przyboś Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
Głos w sprawie pornografii - analiza
Głos w sprawie pornografii - intepretacja
Głos w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i początek - analiza
Koniec i początek - interpretacja
Koniec i początek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Śpieszmy się - interpretacja
Śpieszmy się - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies