Historia - analiza i interpretacja - strona 3
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Historia - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Zamykający utwór, dodatkowo wyodrębniony wers jest kwintesencją wiersza Baczyńskiego - nad współczesną historią cały czas unosi się duch dawnych czasów, zwycięstw i bohaterów:
„Jeszcze sÅ‚ychać Å›piew i rżenie koni”.

W wierszu współgrajÄ… ze sobÄ… dwa główne wÄ…tki: motyw romantycznych powstaÅ„ („Arkebuzy dymiÄ…ce jeszcze widzÄ™, (...) ach, puÅ‚ki kolorowe, (...) pożegnania wiotkie jak motyl Å›witu i rzÄ™s trzepot, Å›piew ptaka”) oraz aluzja do dziaÅ‚aÅ„ podejmowanych podczas trwajÄ…cej w czasie pisania liryku II wojny Å›wiatowej („To krew ta sama spod kity czy heÅ‚mu / Czas tylko warczy jak lew / przeciÄ…gajÄ…c obÅ‚oków weÅ‚nÄ…”).

Przenikanie siÄ™ obu Å›wiatów – tego z XVII-, XVIII- i XIX-wiecznych rewolucji wolnoÅ›ciowych oraz XX-wiecznego najwiÄ™kszego konfliktu zbrojnego w dziejach Å›wiata - podkreÅ›la użyte przez BaczyÅ„skiego przywodzÄ…ce na myÅ›l wojny prowa­dzone przed wiekami sÅ‚ownictwo (arkebuzy, czyli XVI-wieczne karabiny, lonty ar­matnie, rapier, kanonier, kity rycerskich heÅ‚mów) czy wplecione aluzje do romantycznych, powstaÅ„czych tradycji („sadzenie róż”):
„obrazy dawnych bitew przenikajÄ… siÄ™ wzajemnie, przepÅ‚y­wajÄ… jeden po drugim i nakÅ‚adajÄ… siÄ™ niczym na taÅ›mie filmowej – taki „wizjonerski”, niemal surrealistyczny sposób prezentowania rzeczywistoÅ›ci jest jednym z najczęściej spotykanych chwytów poe­tyckich u BaczyÅ„skiego” (I. Nowacka, dz. cyt.).

Wszystko to ma na celu ukazać, iż choć historia zatacza koło, to jednak nic nie argumentuje wybuchania coraz to nowych konfliktów, a żadna idea nie będzie dostatecznym wytłumaczeniem dla mordowania:
„Historia sprowadza siÄ™ do zabijania, niszczenia, Å›lepej nienawiÅ›ci. Przypisywanie sÅ‚usznoÅ›ci którejkolwiek że stron nie ma sensu, „nie anioÅ‚ prowadzi” – przyznaje gorzko poeta. Najszlachetniejsze intenc­je nie zmażą faktu, że wojna jest krzywdÄ…, cierpieniem, zabijaniem – stÄ…d poczucie klÄ™ski, ciężar odpowiedzialnoÅ›ci ponad siÅ‚y” (I. Nowacka, dz. cyt.).
Prócz tezy o powtarzalności, o cyklicznym porządku dziejów i przenikaniu się historii, wiersz Baczyńskiego jest także ważnym tekstem o zmianach zachodzących w psychice człowieka po wstąpieniu do wojska i udziale w bitwach. Poeta doskonale pokazał proces zatracania się jednostki na rzecz zbiorowości:
„Å»oÅ‚nierz wpisany jest w machnÄ™ wojennÄ…, nie jest już osobÄ…, indywidualnoÅ›ciÄ…, zostaÅ‚ wcielony w ogromny organizm i jest zaledwie jednÄ…, niewielkÄ… czÄ…stkÄ… monumentalnej armii. Ta wspólnota, która unifikuje, równa wszystkich, ma jednak też i dobre strony: żoÅ‚nierz czuje peÅ‚nÄ… tożsamość z towarzyszami broni, ten sam los sprawia, że w niepewnych wojennych warunkach ma punkt odniesienia, którym jest armia” (B. Szpytma, dz. cyt.).

AnalizujÄ…c kompozycjÄ™ dzieÅ‚a „Historia”, w oczy rzuca siÄ™ zastosowanie wielu czasów. BaczyÅ„ski nie jest konsekwentny w prowadzeniu swojej opowieÅ›ci:
„Arkebuzy dymiÄ…ce jeszcze widzÄ™,
jakby to wczoraj u głowic lont spłonął
i kanonier jeszcze rękę trzymał,
gdzie dziÅ› wyrasta liść zielony”.

CelowoÅ›ci niedookreÅ›lenia czasu i przestrzeni poszukuje w swoim opracowaniu cytowana już kilkukrotnie Nowacka: „poeta dokonuje (…) umyÅ›lnego zatarcia granic pomiÄ™dzy „dziÅ›” i „kiedyÅ›”, podobnie jak zaciera kontury pejzażu, aby „tutaj” mogÅ‚o znaczyć „wszÄ™dzie”. PrzewalajÄ…ce siÄ™ przed oczami podmiotu lirycznego masy ludzi splÄ…tanych w bojowych zapasach, pochody żoÅ‚nierzy niestrudzenie nawzajem na siebie nacierajÄ…cych – tworzÄ… apokaliptycznÄ… wizjÄ™ dziejów ludzkoÅ›ci” (I. Nowacka, dz. cyt.).

Mimo dosyć skomplikowanej, utrudniajÄ…cej interpretacjÄ™ skÅ‚adni, archaizacji wypowiedzi czy rozbudowanych metaforach, wiersz BaczyÅ„skiego jest raczej ubogi w Å›rodki stylistyczne. WÅ›ród zastosowanych przez poetÄ™ – prócz przenoÅ›ni – odnajdujemy miÄ™dzy innymi porównania (na przykÅ‚ad: „róże sadzić jak gÅ‚os na grobach”, „dzbany wrzÄ…ce jak usta”) oraz epitety (na przykÅ‚ad: „arkebuzy dymiÄ…ce”, „pÅ‚yty pÅ‚askie”).

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies