Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja



Nikt nie brał pod uwagę, że oto na wojnę zostaje wysłany młody chłopak, który jeszcze niedawno bawił się w wojnę z kolegami na podwórku, a teraz dano mu prawdziwy karabin i kazano zabijać wrogów. Wojenne ścieżki „syneczek” „powycinał żelaznymi łzami” – często zdarzało mu się zapłakać ze strachu czy tęsknoty za domem.

Chłopakowi zaserwowano przyspieszony kurs dorastania („Odchowali cię w ciemności, odkarmili bochnem trwóg”), po którym po omacku przemierzył drogi zbrodni:
„najwstydliwsze z ludzkich dróg”.

Poeta ukazał, iż zabijanie na wojnie jest czymś tak normalnym, jak opalanie się na plaży czy przyspieszanie kroku gdy widzimy, że oto z przystanku odjeżdża nasz autobus. Mimo iż zabijanie jest czynnością naturalną podczas walki, nie zmienia to faktu, iż zbrodnia zawsze pozostaje zbrodnią. Nie ważne, jak go niej doszło, zawsze jej wspomnienie będzie zepchnięte w najbardziej wstydliwe zakamarki duszy jej autora. Myśl ta dowodzi zaprzeczenia przez Baczyńskiego idei relatywizmu – poeta nie tłumaczy wojennych zbrodni „potrzebą” chwili i czasu.
Gdy w końcu nadeszła godzina próby, bohater – niewinny, dziecinny „jasny synek” – wyszedł „z czarną bronią w noc” i poczuł, że oto zbliża się chwili jego śmierci („się jeży w dźwięku minut – zło).

Wiersz jest zakończony wstrząsającym pytaniem retorycznym, jakie ciągle zadaje sobie matka walczącego być może w Szarych Szeregach bohatera:
„Zanim padłeś, jeszcze ziemię przeżegnałeś ręką.
Czy to była kula, synku, czy to serce pękło?”.

Kobieta stale zastanawia się na prawdziwym powodem śmierci jej dziecka – czy była nim kula, czy raczej – choć to raczej wyjaśnienie mało prawdopodobne, bardziej metaforyczne – „pęknięte serce”, symbolizujące olbrzymi strach chłopca, żal za bezpowrotnie utraconą młodością, tęsknota za matką...

Baczyńskiemu udało się w „Elegii…(o chłopcu polskim)” nawiązać do dramatu całego wojennego pokolenia, z którego sam wyrósł. Jednostronna rozmowa – w sumie można ją nazwać monologiem bez odpowiedzi – bohaterki, która kieruje swoje czułe słowa do zmarłego syna wzrusza po dziś dzień. Dając poetyckie świadectwo dramatu całego pokolenia, Baczyński ukazał, że w czasach wojny nie ma miejsca na młodość i charakterystyczne dla niej beztroskie postępowanie, zatracanie się w zabawie, uciechę z powodu nastania wiosny. Zamiast tego wszystko pochłania „ciemna noc”, która obejmuje losy wszystkich walczących i poległych. Wiersz ukazuje także, że każda wojna – bez względu na wiek biorących w niej udział – jest złem. Zabijanie zawsze będzie zabijaniem, śmierć nigdy nie przestanie być końcem wszystkiego, zawsze będzie przynosiła ból i żal za straconym życiem.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „Romantycznością” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza

Przyboś Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
Głos w sprawie pornografii - analiza
Głos w sprawie pornografii - intepretacja
Głos w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i początek - analiza
Koniec i początek - interpretacja
Koniec i początek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Śpieszmy się - interpretacja
Śpieszmy się - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies