Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza

Autor: Karolina Marlêga

„Tej opozycji: jasny-ciemny – podporzÄ…dkowane sÄ… wszystkie tropy stylistyczne wykorzystane przez poetÄ™, z których najważniejsze to metafory (haftowali ci, syneczku, smutne oczy rudÄ… krwiÄ…) i epitety (żelazne Å‚zy). Kontrast opisany przez matkÄ™ upoważnia jÄ… do wyrażenia przy­puszczenia, iż przyczynÄ… Å›mierci jej dziecka nie byÅ‚a kula wroga, lecz – okrucieÅ„stwo losu, przerastajÄ…ce wytrzymaÅ‚ość psychicznÄ… wrażliwego chÅ‚opca” (Irena Nowacka, „Poezje Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego”, Lublin 2003).

Zakończenie strzałem krótkiego życia bohatera wiersza jest zabiegiem urastającym do rangi uniwersalnego symbolu:
„Czy to byÅ‚a kula, synku, czy to serce pÄ™kÅ‚o?”.

Los wojennego pokolenia zostaÅ‚ przypieczÄ™towany strzaÅ‚em – walczÄ…cy zostali potÄ™pieni, stracili życie, przegrali. Kobieta stale zastanawia siÄ™ na prawdziwym powodem Å›mierci jej dziecka – czy byÅ‚a nim kula, czy raczej – choć to raczej wyjaÅ›nienie maÅ‚o prawdopodobne, bardziej metaforyczne – „pÄ™kniÄ™te serce”, symbolizujÄ…ce olbrzymi strach chÅ‚opca, żal za bezpowrotnie utraconÄ… mÅ‚odoÅ›ciÄ…, tÄ™sknota za matkÄ…...

Utwór jest zbudowany regularnie. Choć skÅ‚ada siÄ™ z trzech czterowersowych zwrotek o różnej dÅ‚ugoÅ›ci poszczególnych par wersów (15-, 14- i 13­-sylabowe), to powtarzajÄ…cy siÄ™ zestrój akcentowy (trochej) nadaje mu metodyczny rytm.

Wśród środków poetyckiego obrazowania można wyróżnić:

  • Powtórzenie i apostrofÄ™ „syneczku”,

  • epitety: na przykÅ‚ad „smutne oczy”, „ruda krew”, „żółte Å›ciegi”, „żelazne Å‚zy”,

  • metafory: na przykÅ‚ad „wyszywali wisielcami”, „Å›cieżki powycinaÅ‚ żelaznymi Å‚zami”,

  • zdrobnienia: „synku”, „syneczku”,

  • porównanie: „sny, co jak motyl drżą”,

  • pytanie retoryczne: „Zanim padÅ‚eÅ›, jeszcze ziemiÄ™ przeżegnaÅ‚eÅ› rÄ™kÄ… / Czy to byÅ‚a kula, synku, czy to serce pÄ™kÅ‚o?”.


Wersy sÄ… scalone rymami parzystymi, zamiennie mÄ™skimi („…drżą - …krwiÄ…”) i żeÅ„skimi (czÄ™sto niedokÅ‚adnymi: „…pamięć - …Å‚zami”).




strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies