Romantyczność - analiza i interpretacja - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Romantyczność - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Przemiana w suchy nastąpi nawet wtedy, gdy nie będą śnili. Sen przestał być już potrzebny:
„Nie trzeba Å›nić, aby ujrzeć pÅ‚omieÅ„ w obÅ‚oku,
a gdy zobaczysz dÅ‚onie bez ramion - też nie sen”.

To, co kiedyś było właściwe jedynie sennemu koszmarowi, po 1 września 1939 roku stało się gorzką codziennością. Rzeczywistość stała się bardzo chaotyczna i zmienna:
„Krążenie jak poczynanie i Å‚uny pÄ™d
i widać tak wyraźnie jak twarz w potoku.

Takie już prawo nam rosnąć czy ginąć,
sok wprowadzać w spalone łodyżki ciał,
gdy przy nas duch (…)”.

Podmiot widziaÅ‚ na wÅ‚asne oczy takiego ducha (analogia z pierwszoosobowym wyznaniem z dzieÅ‚a Mickiewicza: „widziaÅ‚em”). StaÅ‚:
„nad nieobeschÅ‚Ä… ksztaÅ‚tu glinÄ….

Bo w rośnięcie naoczne uwierzyć czym jest,
gdy się tak pręży i zorza wstaje nad nimi?
Oto twa głowa na piersi i czuję serca łez,
w każdej z nich anioÅ‚ ukryty - nim spadnie”.

Choć tytuÅ‚ wiersza BaczyÅ„skiego kojarzy siÄ™ z czymÅ› miÅ‚ym i subtelnym, na co wskazujÄ… synonimy sÅ‚owa „romantyczność” – „nuta”, „nastrojowość”, „poetyczność”, „romantyzm”, „romantyk”, „nastrój”, to jednak tematyka utworu ujawnia ironiczne podejÅ›cie autora do zabawy sÅ‚owem.

PrzerażajÄ…cy krajobraz wojennych zniszczeÅ„, w którym nikt nie odnajdzie tak dobrze znanego z Mickiewiczowskiego dzieÅ‚a „miasteczka” i „biaÅ‚ego dnia” jest milczÄ…cym pomnikiem zagÅ‚ady caÅ‚ego pokolenia, które w dorosÅ‚e życie weszÅ‚o w latach 40. XX wieku.
Podobnie jak Karusia po stracie JasieÅ„ska, tak samo podmiot i jego ukochana z dzieÅ‚a BaczyÅ„skiego, jedynÄ… ucieczkÄ™ przed bolesnÄ… rzeczywistoÅ›ciÄ… widzÄ… w marzeniach, najlepszym leku na tragediÄ™ i dramat najwiÄ™kszego konfliktu zbrojnego w dziejach Å›wiata. Podmiot nie odbiera caÅ‚ej nadziei na odrodzenie siÄ™ Å›wiata po zakoÅ„czeniu wojny, mówi prawie „wyrastania z popiołów”, czyli powrocie do w miarÄ™ normalnego życia.
Pod wzglÄ™dem gatunkowym analizowany wiersz należy zaliczyć do grona liryki bezpoÅ›redniej (pierwszoosobowy podmiot liryczny – „a jak widziaÅ‚em”). Ze wzglÄ™du na tematykÄ™ tekst jest po części przykÅ‚adem wiersza miÅ‚osnego (adresatkÄ… jest ukochana podmiotu, do której zwraca siÄ™ emocjonalnymi sÅ‚owami „Wiesz, miÅ‚a” lub „Podaj rÄ™ce, kochana”), a po części traktujÄ…cego o okrucieÅ„stwie wojny („a gdy zobaczysz dÅ‚onie bez ramion - też nie sen”).

Wiersz jest tekstem nieregularnym pod wzglÄ™dem wersyfikacji (w pierwszej strofie wystÄ™puje nieregularna liczba sylab - 13, 11, 13, 8, w drugiej jest podobnie - 13, 12, 12, 7) pozbawionym rymów dokÅ‚adnych (niedokÅ‚adne rymy mÄ™skie: „…szept – …gniew”, „…sen – …pÄ™d”). BaczyÅ„ski siÄ™gnÄ…Å‚ po wiele Å›rodków stylistycznego obrazowania:
  • epitety: na przykÅ‚ad „kwiaty przejrzyste”, „lasy niewidzialne”; „wypalone Å‚odyżki”;

  • personifikacje, na przykÅ‚ad „O lasy niewidzialne, knieje, co siÄ™ chylÄ…, / i oddech ich na ustach, i u powiek szept”, „gruzach, co przerosÅ‚y gniew”;

  • porównania, na przykÅ‚ad „kwiaty przejrzyste jak szkÅ‚o”, „Podaj rÄ™ce, kochana, które ku temu sÄ…,/ by siÄ™ zamykać jak koÅ‚o”, „Krążenie jak poczynanie i Å‚uny pÄ™d / i widać tak wyraźnie jak twarz w potoku”;

  • przenoÅ›nie, na przykÅ‚ad „wypalone Å‚odyżki ciaÅ‚”; „Oto twa gÅ‚owa na piersi i czujÄ™ serca Å‚ez, / w każdej z nich anioÅ‚ ukryty - nim spadnie”;

  • onomatopeje: na przykÅ‚ad „wiatr rozrzuca kwiaty przejrzyste jak szkÅ‚o”;

  • apostrofy: „Podaj rÄ™ce, kochana”, „O lasy niewidzialne”, „Wiesz, miÅ‚a - po tych gruzach, co przerosÅ‚y gniew, / bÄ™dziemy duchów chwilÄ…”.


strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies