Samotność - interpretacja i analiza - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Samotność - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Tymczasem: „Nie ma ludzi”. Dawni przyjaciele, rodzinna, znajomi teraz zamienili siÄ™ w pomniki, które powstajÄ… wskutek „krzepniÄ™cia tragicznoÅ›ci”. WyrastajÄ… one bez udziaÅ‚u podmiotu lirycznego: „beze mnie / i poza mnÄ…”.

Ich wzrok jest niczym „zasÅ‚ona”, nie majÄ… ramion, zostaÅ‚y odjÄ™te „za grzech pierworodny”. Podmiot pragnie podzielić los tych martwych pomników, które można interpretować jako zmarÅ‚ych (odniesienie do nagrobków, zdobiÄ…cych groby tych, którzy zmarli przedwczeÅ›nie) lub martwych za życia, obojÄ™tnych na wszystko wskutek wojennej traumy, zatracajÄ…cych swoje czÅ‚owieczeÅ„stwo do momentu, iż stali siÄ™ niczym z kamienia, pozbawieni uczuć, zimni, nastawieni tylko na przeżycie.

Samotny podmiot straciÅ‚ wiarÄ™ w wyższe wartoÅ›ci, zwÄ…tpiÅ‚ nie tylko w istnienie Boga, ale także w szatana. Mimo wszystko zapewnia, iż gdyby ponownie uwierzyÅ‚ w StwórcÄ™, wówczas poprosiÅ‚by o przywrócenie do Å›wiata ludzi tych, których wczeÅ›niej nazwaÅ‚ „pomnikami”. Zwraca siÄ™ do adresata swych słów o pomoc w zrealizowaniu tych marzeÅ„:
„O, daj mi ten grzech poznać. Nikt na mnie nie woÅ‚a.
O, daj mi choć szatana poznać, lub mi daj anioła.
O, wróć mi czyn przedwieczny lub milczenie wróć mi,
abym człowiekiem chodził między tymi ludźmi,
których pamiętam jeszcze i których ujrzałem
w widzeniu ostatecznym (…)”.

Kolejne linijki sÄ… poetyckim obrazem wojennego krajobrazu. „SpoÅ›ród ciemnoÅ›ci” podmiot dostrzega grupÄ™ ludzi, którzy bohatersko postanowili przeciwstawić siÄ™ zÅ‚u:
„(…) tych, co niosÄ…
swoje stopy przez ogień i przechodzą boso
po tych zgliszczach pożogi, którą sami wznieśli
i której na ramionach wątłych [nie] unieśli.
(…) tych (…), co bluźniÄ…,
bo na zmartwychpowstanie przybyli za późno,
i tych, co ściąwszy serce czyjeś jak kwiat ciszy
pÅ‚aczÄ… z ognistej studni, gdzie ich nikt nie sÅ‚yszy”.

Choć stawiali bose stopy na żywy ogień, czyli byli zupełnie nieprzygotowani do walki, zdecydowali się stanąć razem w celu pokonania przeszkody nie do przejścia.
Podmiot czuje na swych oczach „dÅ‚onie potÄ™pione”, które „niewiarÄ™ i ciemność na dzieci wÅ‚ożyÅ‚y”, dostrzega ludzi, którym siÅ‚y starczyÅ‚o „do pół-zbrodni”, a grzech niosÄ… „na ramionach” przez wieczność, czyli stale siÄ™ wahajÄ…, przeżywajÄ… wewnÄ™trzne rozterki, ponieważ nigdy nie byli gotowi psychicznie do walki i zabijania.

Ostatnie cztery wersy sÄ… samookreÅ›leniem siÄ™ podmiot lirycznego, nazwaniem sytuacji, w której siÄ™ znalazÅ‚. OkreÅ›la siÄ™ jako „gÅ‚os boży zbawiony od piekieÅ‚”, któremu „odciÄ™temu od ust wzdÄ™tych nieba - / czynów boskich nie staÅ‚o, a ludzkich nie trzeba”, co można interpretować jako bycie poetÄ….

Wiersz „Samotność” jest poetyckim wyznaniem uczuć podmiotu lirycznego, który wskutek wojennej rzeczywistoÅ›ci czuje siÄ™ wyizolowany, co sprawia pogÅ‚Ä™biajÄ…ca siÄ™ dehumanizacja, zarówno dostrzegana w samym sobie, jak i w caÅ‚ym spoÅ‚eczeÅ„stwie. Wielokrotne powtórzenia „O! nie jestem czÅ‚owiekiem” sÄ… dowodem, iż z wybuchem II wojny Å›wiatowej nastaÅ‚a era odczÅ‚owieczenia, ludzie przestali kierować siÄ™ moralnym dekalogiem, chęć przeżycia zdeterminowaÅ‚a ich do poddania swoich decyzji i wyborów jedynemu celowi – przetrwania.

Przewijające się w wierszu wizje niszczonego miasta, mordowanej ludności, ludzkich tragedii, niezawinionego i niewytłumaczalnego cierpienia potęgują przeświadczenie o braku ludzkich odruchów w społeczeństwie lat 40. XX wieku.

Liryk jest wyrazem dojrzaÅ‚oÅ›ci uksztaÅ‚towanego już stylu BaczyÅ„skiego, zastosowany jÄ™zyk poetycki jest niezwykle bogaty. Niestety, naszpikowanie wiersza rozmaitymi kostiumami i stylizacjami sprawiÅ‚o, iż interpretacja „SamotnoÅ›ci” wymaga poÅ›wiÄ™cenia szczególnej uwagi na każdÄ… linijkÄ™ tekstu. BaczyÅ„ski nie zaskakujÄ…cych przenoÅ›niach czy niecodziennych zabiegach wersyfikacyjnych zakamuflowaÅ‚ swoje przeżycia i refleksje, dotyczÄ…ce zarówno ludzi podczas II wojny Å›wiatowej, jak i dziejów narodu polskiego i Å›wiata w ogóle. Jak trafnie zauważyÅ‚a cytowana już Nowacka:

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja

PrzyboÅ› Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies