Ars poetica? - interpretacja - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Ars poetica? - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Z doÅ›wiadczenia podmiotu wynika, iż faktycznie twórczość rodzi siÄ™ wskutek zawierzenia wewnÄ™trznemu gÅ‚osowi, który czasami budzi siÄ™ i zaczyna dominować. O ile ta teza jest sÅ‚uszna, o tyle przekonanie, iż wena i natchnienie sÄ… darem i przejawem ukrywajÄ…cego siÄ™ w naszej duszy anioÅ‚a – jest dowodem „przesady”.

„Trudno pojąć skÄ…d siÄ™ bierze ta duma poetów / jeżeli wstyd im nieraz, że widać ich sÅ‚abość” – poeci sÄ… rozdarci miÄ™dzy zÅ‚em a dobrem, dlatego podmiot dziwi ich „duma”, skoro nigdy nie mogÄ… mieć pewnoÅ›ci, w czyim sÄ… akurat wÅ‚adaniu:
„Miotany sprzecznymi namiÄ™tnoÅ›ciami poeta jest wÅ‚aÅ›ciwie ubez­wÅ‚asnowolniony, zdany na Å‚askÄ™ lub szyderstwo ciemnych siÅ‚, tkwiÄ…­cych w jego podÅ›wiadomoÅ›ci (lub wrÄ™cz – istniejÄ…cych poza nim)” (I. Nowacka, dz. cyt.).

W kolejnej strofie podmiot zastanawia siÄ™ nad powodami godzenia siÄ™ poetów na bycie „paÅ„stwem demonów”:
„Jaki rozumny czÅ‚owiek zechce być paÅ„stwem demonów,
które rządzą się w nim jak u siebie, przemawiają mnóstwem
/ języków,
a jakby nie dosyć im było skraść jego usta i rękę
próbujÄ… dla swojej wygody zmieniać jego los?”.

A jednak sytuacja przyzwolenia na dominacjÄ™ zÅ‚ych siÅ‚ jest niezwykle czÄ™sta w Å›rodowisku artystów. Poeci uginajÄ… siÄ™ po siÅ‚Ä… „demonów”, a te wykorzystujÄ… ich ciaÅ‚a dla przekazania propagowanych przez siebie poglÄ…dów. Podmiot jest w peÅ‚ni Å›wiadomy, iż poeta jest jedynie „paÅ„stwem demonów”.

Kolejna zwrotka dostarcza odpowiedzi na postawione przed chwilÄ… pytanie – poeci chÄ™tnie piszÄ… o zÅ‚ych sprawach w prowokacyjny i kontrowersyjny sposób, ponieważ: „(…) co chorobliwe jest dzisiaj cenione”. Ludzie nie chcÄ… czytać optymistycznych wierszy o sielankowych krainach. W wyniku traumy II wojny Å›wiatowej ich rozumy przyzwyczaiÅ‚y siÄ™ do ciÄ…gÅ‚ego epatowania bólem, strachem, nienawiÅ›ciÄ…, cierpieniem. MiÅ‚osz wplata zatem motyw poety szalonego, opÄ™tanego, któremu nie zależy na nawiÄ…zaniu kontaktu z czytelnikiem.
Mimo iż niektórzy podejrzewajÄ… podmiot o żarty czy wynalezienie jeszcze „jednego sposobu” na „wychwalanie Sztuki z pomocÄ… ironii”, gorzka analiza współczesnego mu spoÅ‚eczeÅ„stwa jest napisana szczerze i wynika z potrzeby serca.

Co prawda w przeszłości:
„ByÅ‚ czas, kiedy czytano tylko mÄ…dre książki
pomagajÄ…ce znosić ból oraz nieszczęście”.
Jak trafnie zauważa jednak podmiot, były to mądre książki, poszukujące sensu w spotykających ludzi bólu oraz nieszczęściach, a nie niepotrzebnie epatujące tragedią czy dramatem:
„To jednak nie to samo co zaglÄ…dać w tysiÄ…c
dzieÅ‚ pochodzÄ…cych prosto z psychiatrycznej kliniki”.

PrzeciwieÅ„stwem poezji jest „milczÄ…ca uczciwość”, pozwalajÄ…ca uchować szacunek krewnych i sÄ…siadów:
„A przecie Å›wiat jest inny niż siÄ™ nam wydaje
i my jesteśmy inni niż w naszym bredzeniu.
Ludzie więc zachowują milczącą uczciwość,
tak zyskujÄ…c szacunek krewnych i sÄ…siadów”.

Poeta nie może jednak porzucić pisania, ponieważ wewnÄ™trzny przymus bÄ™dzie zawsze silniejszy niż racjonalne argumenty rozu­mu. W ostatniej zwrotce podmiot ujawnia kierujÄ…cÄ… nim autoironiÄ™. Jasno przyznaje, iż tworzy wbrew klasycznym normom:
„Co tutaj opowiadam, poezjÄ…, zgoda, nie jest.
Bo wiersze wolno pisać rzadko i niechętnie,
pod nieznośnym przymusem i tylko z nadzieją,
że dobre, nie zÅ‚e duchy, majÄ… w nas instrument”.

Zaklasyfikowanie wiersza „Ars poetica?” CzesÅ‚awa MiÅ‚osza do grona tekstów programowych naszego Noblisty wynika z poruszanej w utworze problematyki, oscylujÄ…cej wokół roli poezji oraz poety.
SiÄ™gniÄ™cie po tytuÅ‚ nawiÄ…zujÄ…cy do czoÅ‚owych dzieÅ‚ kanonu tworzenia tzw. sztuk poetyckich („artes poeticae”), na który skÅ‚adajÄ… siÄ™ filozoficzno-literackie teksty opisujÄ…ce sposób, w jaki powinno siÄ™ tworzyć wartoÅ›ciowÄ… literaturÄ™ jest aluzjÄ… do powstaÅ‚ej w starożytnej Grecji „Poetyki” Arystotelesa oraz „Listu do Pizonów” Horacego. Użyty znak zapytania – „Ars poetica?” – może być odczytywany jako poddawanie pod wÄ…tpliwość tezy o możliwoÅ›ci stworzenia dzieÅ‚a zawierajÄ…cego reguÅ‚y tworzenia sztuki poetyckiej.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies