Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Z doÅ›wiadczenia podmiotu wynika, iż faktycznie twórczość rodzi siÄ™ wskutek zawierzenia wewnÄ™trznemu gÅ‚osowi, który czasami budzi siÄ™ i zaczyna dominować. O ile ta teza jest sÅ‚uszna, o tyle przekonanie, iż wena i natchnienie sÄ… darem i przejawem ukrywajÄ…cego siÄ™ w naszej duszy anioÅ‚a – jest dowodem „przesady”.
„Trudno pojąć skÄ…d siÄ™ bierze ta duma poetów / jeżeli wstyd im nieraz, że widać ich sÅ‚abość” – poeci sÄ… rozdarci miÄ™dzy zÅ‚em a dobrem, dlatego podmiot dziwi ich „duma”, skoro nigdy nie mogÄ… mieć pewnoÅ›ci, w czyim sÄ… akurat wÅ‚adaniu:
„Miotany sprzecznymi namiÄ™tnoÅ›ciami poeta jest wÅ‚aÅ›ciwie ubezwÅ‚asnowolniony, zdany na Å‚askÄ™ lub szyderstwo ciemnych siÅ‚, tkwiÄ…cych w jego podÅ›wiadomoÅ›ci (lub wrÄ™cz – istniejÄ…cych poza nim)” (I. Nowacka, dz. cyt.).
W kolejnej strofie podmiot zastanawia siÄ™ nad powodami godzenia siÄ™ poetów na bycie „paÅ„stwem demonów”:
„Jaki rozumny czÅ‚owiek zechce być paÅ„stwem demonów,
które rządzą się w nim jak u siebie, przemawiają mnóstwem
/ języków,
a jakby nie dosyć im było skraść jego usta i rękę
próbujÄ… dla swojej wygody zmieniać jego los?”.
A jednak sytuacja przyzwolenia na dominacjÄ™ zÅ‚ych siÅ‚ jest niezwykle czÄ™sta w Å›rodowisku artystów. Poeci uginajÄ… siÄ™ po siÅ‚Ä… „demonów”, a te wykorzystujÄ… ich ciaÅ‚a dla przekazania propagowanych przez siebie poglÄ…dów. Podmiot jest w peÅ‚ni Å›wiadomy, iż poeta jest jedynie „paÅ„stwem demonów”.
Kolejna zwrotka dostarcza odpowiedzi na postawione przed chwilÄ… pytanie – poeci chÄ™tnie piszÄ… o zÅ‚ych sprawach w prowokacyjny i kontrowersyjny sposób, ponieważ: „(…) co chorobliwe jest dzisiaj cenione”. Ludzie nie chcÄ… czytać optymistycznych wierszy o sielankowych krainach. W wyniku traumy II wojny Å›wiatowej ich rozumy przyzwyczaiÅ‚y siÄ™ do ciÄ…gÅ‚ego epatowania bólem, strachem, nienawiÅ›ciÄ…, cierpieniem. MiÅ‚osz wplata zatem motyw poety szalonego, opÄ™tanego, któremu nie zależy na nawiÄ…zaniu kontaktu z czytelnikiem.
Mimo iż niektórzy podejrzewajÄ… podmiot o żarty czy wynalezienie jeszcze „jednego sposobu” na „wychwalanie Sztuki z pomocÄ… ironii”, gorzka analiza współczesnego mu spoÅ‚eczeÅ„stwa jest napisana szczerze i wynika z potrzeby serca. Ars poetica? - interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaZ doÅ›wiadczenia podmiotu wynika, iż faktycznie twórczość rodzi siÄ™ wskutek zawierzenia wewnÄ™trznemu gÅ‚osowi, który czasami budzi siÄ™ i zaczyna dominować. O ile ta teza jest sÅ‚uszna, o tyle przekonanie, iż wena i natchnienie sÄ… darem i przejawem ukrywajÄ…cego siÄ™ w naszej duszy anioÅ‚a – jest dowodem „przesady”.
„Trudno pojąć skÄ…d siÄ™ bierze ta duma poetów / jeżeli wstyd im nieraz, że widać ich sÅ‚abość” – poeci sÄ… rozdarci miÄ™dzy zÅ‚em a dobrem, dlatego podmiot dziwi ich „duma”, skoro nigdy nie mogÄ… mieć pewnoÅ›ci, w czyim sÄ… akurat wÅ‚adaniu:
„Miotany sprzecznymi namiÄ™tnoÅ›ciami poeta jest wÅ‚aÅ›ciwie ubezwÅ‚asnowolniony, zdany na Å‚askÄ™ lub szyderstwo ciemnych siÅ‚, tkwiÄ…cych w jego podÅ›wiadomoÅ›ci (lub wrÄ™cz – istniejÄ…cych poza nim)” (I. Nowacka, dz. cyt.).
W kolejnej strofie podmiot zastanawia siÄ™ nad powodami godzenia siÄ™ poetów na bycie „paÅ„stwem demonów”:
„Jaki rozumny czÅ‚owiek zechce być paÅ„stwem demonów,
które rządzą się w nim jak u siebie, przemawiają mnóstwem
/ języków,
a jakby nie dosyć im było skraść jego usta i rękę
próbujÄ… dla swojej wygody zmieniać jego los?”.
A jednak sytuacja przyzwolenia na dominacjÄ™ zÅ‚ych siÅ‚ jest niezwykle czÄ™sta w Å›rodowisku artystów. Poeci uginajÄ… siÄ™ po siÅ‚Ä… „demonów”, a te wykorzystujÄ… ich ciaÅ‚a dla przekazania propagowanych przez siebie poglÄ…dów. Podmiot jest w peÅ‚ni Å›wiadomy, iż poeta jest jedynie „paÅ„stwem demonów”.
Kolejna zwrotka dostarcza odpowiedzi na postawione przed chwilÄ… pytanie – poeci chÄ™tnie piszÄ… o zÅ‚ych sprawach w prowokacyjny i kontrowersyjny sposób, ponieważ: „(…) co chorobliwe jest dzisiaj cenione”. Ludzie nie chcÄ… czytać optymistycznych wierszy o sielankowych krainach. W wyniku traumy II wojny Å›wiatowej ich rozumy przyzwyczaiÅ‚y siÄ™ do ciÄ…gÅ‚ego epatowania bólem, strachem, nienawiÅ›ciÄ…, cierpieniem. MiÅ‚osz wplata zatem motyw poety szalonego, opÄ™tanego, któremu nie zależy na nawiÄ…zaniu kontaktu z czytelnikiem.
Co prawda w przeszłości:
„ByÅ‚ czas, kiedy czytano tylko mÄ…dre książki
pomagajÄ…ce znosić ból oraz nieszczęście”.
Jak trafnie zauważa jednak podmiot, były to mądre książki, poszukujące sensu w spotykających ludzi bólu oraz nieszczęściach, a nie niepotrzebnie epatujące tragedią czy dramatem:
„To jednak nie to samo co zaglÄ…dać w tysiÄ…c
dzieÅ‚ pochodzÄ…cych prosto z psychiatrycznej kliniki”.
PrzeciwieÅ„stwem poezji jest „milczÄ…ca uczciwość”, pozwalajÄ…ca uchować szacunek krewnych i sÄ…siadów:
„A przecie Å›wiat jest inny niż siÄ™ nam wydaje
i my jesteśmy inni niż w naszym bredzeniu.
Ludzie więc zachowują milczącą uczciwość,
tak zyskujÄ…c szacunek krewnych i sÄ…siadów”.
Poeta nie może jednak porzucić pisania, ponieważ wewnętrzny przymus będzie zawsze silniejszy niż racjonalne argumenty rozumu. W ostatniej zwrotce podmiot ujawnia kierującą nim autoironię. Jasno przyznaje, iż tworzy wbrew klasycznym normom:
„Co tutaj opowiadam, poezjÄ…, zgoda, nie jest.
Bo wiersze wolno pisać rzadko i niechętnie,
pod nieznośnym przymusem i tylko z nadzieją,
że dobre, nie zÅ‚e duchy, majÄ… w nas instrument”.
Zaklasyfikowanie wiersza „Ars poetica?” CzesÅ‚awa MiÅ‚osza do grona tekstów programowych naszego Noblisty wynika z poruszanej w utworze problematyki, oscylujÄ…cej wokół roli poezji oraz poety.
SiÄ™gniÄ™cie po tytuÅ‚ nawiÄ…zujÄ…cy do czoÅ‚owych dzieÅ‚ kanonu tworzenia tzw. sztuk poetyckich („artes poeticae”), na który skÅ‚adajÄ… siÄ™ filozoficzno-literackie teksty opisujÄ…ce sposób, w jaki powinno siÄ™ tworzyć wartoÅ›ciowÄ… literaturÄ™ jest aluzjÄ… do powstaÅ‚ej w starożytnej Grecji „Poetyki” Arystotelesa oraz „Listu do Pizonów” Horacego. Użyty znak zapytania – „Ars poetica?” – może być odczytywany jako poddawanie pod wÄ…tpliwość tezy o możliwoÅ›ci stworzenia dzieÅ‚a zawierajÄ…cego reguÅ‚y tworzenia sztuki poetyckiej.
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies