Campo di Fiori - interpretacja - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Campo di Fiori - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

„MoraÅ‚ ktoÅ› może wyczyta,
Że lud warszawski czy rzymski
Handluje, bawi siÄ™, kocha
Mijając męczeńskie stosy.
Inny ktoś morał wyczyta
O rzeczy ludzkich mijaniu,
O zapomnieniu, co rośnie,
Nim jeszcze pÅ‚omieÅ„ przygasnÄ…Å‚”.

Jak trafnie zauważa cytowany wcześniej Szpytma:
„MiÅ‚osz nie dokonuje (…) Å‚atwych podsumowaÅ„. Nie wyciÄ…ga aż nazbyt Å‚atwo nasuwajÄ…cych siÄ™ wniosków. Nie zamierza oceniać postawy bawiÄ…cej siÄ™ gawiedzi; życie i Å›mierć, radość i rozpacz nie mieszajÄ… siÄ™ ze sobÄ…, nie majÄ… miejsc wspólnych. Poeta nie ocenia moralnoÅ›ci czy też niemoralnoÅ›ci gapiów” (B. Szpytma, dz. cyt.).

W przeciwieÅ„stwie do ludzi odczytujÄ…cych w przytoczonych historiach dowodów bezdusznoÅ›ci czy okrucieÅ„stwa przyglÄ…dajÄ…cych siÄ™ „mÄ™czeÅ„skim stosom” mieszkaÅ„ców lub w odróżnieniu do tych, który interpretujÄ… je jako przypowieÅ›ci o nieuchronnoÅ›ci ludzkiego przemijania, podmiot skupia siÄ™ na „samotnoÅ›ci ginÄ…cych”. W obliczu cierpienia i Å›mierci każdy pozostaje sam:
„Ja jednak wtedy myÅ›laÅ‚em
O samotności ginących.
O tym, że kiedy Giordano
Wstępował na rusztowanie,
Nie znalazł w ludzkim języku
Ani jednego wyrazu,
Aby nim ludzkość pożegnać,
TÄ™ ludzkość, która zostaje”.

Na chwilÄ™ przed podpaleniem stosu, Giordano nie odnalazÅ‚ w ludzkim jÄ™zyku słów, którymi mógÅ‚by odpowiednio pożegnać siÄ™ ze Å›wiatem, z ludzkoÅ›ciÄ…, „która zostaje”. PogÅ‚Ä™bia to różnice w postrzeganiu ludzi i Å›wiata miÄ™dzy Brunem a tÅ‚umem, którego:
„JedynÄ… siÅ‚Ä… napÄ™dowÄ… jest siÅ‚a życia. SiÅ‚a ta jest bezwzglÄ™dna, Å›lepa, nastawiona na samÄ… siebie, bezrefleksyjna, zwierzÄ™ca. Cechuje jÄ… obfitość, biologiczna dojrzaÅ‚ość, pragnienie, wino, zabawa, ruch. Nie liczy siÄ™ z nikim ani z niczym. JednoczeÅ›nie nie zdaje sobie sprawy z tragicznego wymiaru swojego istnienia. To, że nie ginie teraz z Giordano, czy z Å»ydami w getcie, to tylko kwestia czasu i okolicznoÅ›ci. Ludzkość nie zdaje sobie również sprawy z tego, że zostaje. Å»e czas jest jej jeszcze dany, że ponosi odpowiedzialność za istnienie, zarówno swoje jak i tych, którzy w tej chwili ginÄ…. Nic nie zwolni ludzi z tej odpowiedzialnoÅ›ci. Poprzez sam fizyczny wymiar istnienia trzeba wzbudzić w sobie refleksje nad wÅ‚asnym miejscem we wszechÅ›wiecie. W innym razie ludzkość stanie siÄ™ bezrozumnÄ… masÄ…, piÄ™knÄ… i obfitÄ… jak owce morza, ale jednoczeÅ›nie okrutnÄ… i Å›lepÄ… jak pierwotne, zwierzÄ™ce instynkty” (B. Szpytma, dz. cyt.).
W nieco innym tonie jest utrzymana wypowiedź Ireny Nowackiej, autorki opracowania „Poezje CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”. PrzyglÄ…dajÄ…c siÄ™ fragmentowi dotyczÄ…cemu braku porozumienia miÄ™dzy zmierzajÄ…cym na stos a przyglÄ…dajÄ…cym siÄ™ temu zbiorowiskiem, autorka skupiÅ‚a siÄ™ na poszukiwaniu przyczyny braku współodczuwania:
„(…) jest po prostu ludzka niedoskonaÅ‚ość – skÅ‚onność do spychania w podÅ›wiadomość, zapominania (celowego wypierania z pamiÄ™ci), odrzucania od siebie cudzego cierpienia. (…) Nie potrafimy przekazać nikomu swojego bólu i cierpienia, ale też nie posiadamy zdolnoÅ›ci do współodczuwania z innym, choćby najbliższym czÅ‚owiekiem – tak wiÄ™c każdy z nas w zetkniÄ™ciu z tragediÄ… (wÅ‚asnÄ… bÄ…dź cudzÄ…) natyka siÄ™ na barierÄ™ braku porozumienia” (I. Nowacka, „Poezje CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”, Lublin 2006).

Widok nieodrywających się od swoich codziennych obowiązków Włochów, spoglądających na Bruna niczym na serwowaną im rozrywkę mrozi swoją surowością i brakiem emocji:
„Już biegli wychylać wino,
Sprzedawać białe rozgwiazdy,
Kosze oliwek i cytryn
Nieśli w wesołym gwarze.
I był już od nich odległy,
Jakby minęły wieki,
A oni chwilÄ™ czekali
Na jego odlot w pożarze”.

Choć Bruno zostaÅ‚ odrzucony przez ludzi i uznany za heretyka, sedno tragizmu tej postaci tkwi w tym, iż nie potrafiÅ‚ nawiÄ…zać z nikim porozumienia, odgradzajÄ…ca go od ludzi przepaść okazaÅ‚a siÄ™ nie do pokonania (widać to w opozycji dÅ‚ugoÅ›ci „wieków” i krótkoÅ›ci „chwili”). O ważnoÅ›ci tego fragmentu rozwodzi siÄ™ Szpytma:

strona:    1    2    3    4  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies