Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
„Problem jest o wiele bardziej zÅ‚ożony, gÅ‚Ä™boki, i być może, bardziej przerażajÄ…cy. Bo jeżeli czÅ‚owiek ginÄ…cy w imiÄ™ jakiejÅ› idei nie znajduje słów, którymi mógÅ‚by nadać jej ostateczny ksztaÅ‚t, potwierdzić jÄ… poprzez porozumienie ze współczesnymi, to albo idea ta jest nikomu niepotrzebna, albo ci, którzy zostajÄ…, nie sÄ… jej warci. W tej sytuacji czyn ginÄ…cego traci w chwili speÅ‚nienia siÄ™ na znaczeniu. Ulega caÅ‚kowitemu unicestwieniu, zmienia siÄ™ w czyn nihilisty. Samotność umierajÄ…cego jest nadaremna, jak nadaremny jest jego czyn”.
„I ci ginÄ…cy, samotni,
Już zapomniani od świata,
Język nasz stał się im obcy
Jak język dawnej planety.
Aż wszystko będzie legendą
I wtedy po wielu latach
Na nowym Campo di Fiori
Bunt wznieci sÅ‚owo poety”.
Przytoczona powyżej ostatnia zwrotka wiersza jest podsumowaniem poruszanych przez MiÅ‚osza problemów oraz podkreÅ›leniem znaku równoÅ›ci miÄ™dzy losem Å»ydów a historiÄ… Bruna (funkcja spójnika „i”). WypÅ‚ywa z niej ciekawa puenta – poezja ma w sobie wystarczajÄ…co dużo siÅ‚y, aby przeciwstawić siÄ™ aktom przemocy, wymierzonym przeciw niewinnym ludziom. Powinna stać siÄ™ jÄ™zykiem porozumienia.
DotyczÄ…cy dwóch przenikajÄ…cych siÄ™ obrazów - rzymskiego placu Campo di Fiori, na którym za kontrowersyjne poglÄ…dy spalono na stosie znanego renesansowego myÅ›liciela Giordana Bruna oraz karuzeli przy pÅ‚onÄ…cym warszawskim getcie – wiersz CzesÅ‚awa MiÅ‚osza porusza filozoficzne i uniwersalne kwestie, dyskutowane podczas wojny i dÅ‚ugo po jej zakoÅ„czeniu przez najwybitniejszych europejskich intelektualistów, którzy doÅ›wiadczyli okupacji niemieckiej.
Samotność niewinnie ginÄ…cych, Å‚atwość zapominania o trudnej przeszÅ‚oÅ›ci pozostajÄ…cych przy życiu, obojÄ™tność i znieczulenie wynikajÄ…ce z egoizmu czÅ‚owieka, kwestia współodpowiedzialnoÅ›ci Å›wiadków za zbrodnie, zatracanie poczucia prawdy z upÅ‚ywem czasu – wszystkie te problemy stanowiÄ… czoÅ‚owe etyczne zagadnienia ludzkoÅ›ci, podejmowane także w wierszu. Poza tym utwór porusza również motyw funkcji poety oraz poezji w powojennej rzeczywistoÅ›ci.
Zdaniem naszego Noblisty - Å›wiadka lat okupacji i koszmaru wojennego, poezja powinna poszukiwać analogii miÄ™dzy wydarzeniami z przeszÅ‚oÅ›ci a tymi znanymi z codziennego życia. Poprzez przytoczenie historii z Campo di Fiori oraz z warszawskiego getta, poeta powinien „wzniecać bunt” i uzmysÅ‚owić ludziom, że historia niestety lubi siÄ™ powtarzać – muszÄ… być czujni i postÄ™pować zgodnie z moralnymi imperatywami, aby uchronić siÄ™ przez kolejnym Campo di Fiori. RolÄ™ poezji wedÅ‚ug MiÅ‚osza doskonale oddaje fragment rozdziaÅ‚u „Literatura współczesna”, autorstwa Bernadetty Å»ynis:Campo di Fiori - interpretacja
Autor: Karolina Marlêga„Problem jest o wiele bardziej zÅ‚ożony, gÅ‚Ä™boki, i być może, bardziej przerażajÄ…cy. Bo jeżeli czÅ‚owiek ginÄ…cy w imiÄ™ jakiejÅ› idei nie znajduje słów, którymi mógÅ‚by nadać jej ostateczny ksztaÅ‚t, potwierdzić jÄ… poprzez porozumienie ze współczesnymi, to albo idea ta jest nikomu niepotrzebna, albo ci, którzy zostajÄ…, nie sÄ… jej warci. W tej sytuacji czyn ginÄ…cego traci w chwili speÅ‚nienia siÄ™ na znaczeniu. Ulega caÅ‚kowitemu unicestwieniu, zmienia siÄ™ w czyn nihilisty. Samotność umierajÄ…cego jest nadaremna, jak nadaremny jest jego czyn”.
„I ci ginÄ…cy, samotni,
Już zapomniani od świata,
Język nasz stał się im obcy
Jak język dawnej planety.
Aż wszystko będzie legendą
I wtedy po wielu latach
Na nowym Campo di Fiori
Bunt wznieci sÅ‚owo poety”.
Przytoczona powyżej ostatnia zwrotka wiersza jest podsumowaniem poruszanych przez MiÅ‚osza problemów oraz podkreÅ›leniem znaku równoÅ›ci miÄ™dzy losem Å»ydów a historiÄ… Bruna (funkcja spójnika „i”). WypÅ‚ywa z niej ciekawa puenta – poezja ma w sobie wystarczajÄ…co dużo siÅ‚y, aby przeciwstawić siÄ™ aktom przemocy, wymierzonym przeciw niewinnym ludziom. Powinna stać siÄ™ jÄ™zykiem porozumienia.
DotyczÄ…cy dwóch przenikajÄ…cych siÄ™ obrazów - rzymskiego placu Campo di Fiori, na którym za kontrowersyjne poglÄ…dy spalono na stosie znanego renesansowego myÅ›liciela Giordana Bruna oraz karuzeli przy pÅ‚onÄ…cym warszawskim getcie – wiersz CzesÅ‚awa MiÅ‚osza porusza filozoficzne i uniwersalne kwestie, dyskutowane podczas wojny i dÅ‚ugo po jej zakoÅ„czeniu przez najwybitniejszych europejskich intelektualistów, którzy doÅ›wiadczyli okupacji niemieckiej.
Samotność niewinnie ginÄ…cych, Å‚atwość zapominania o trudnej przeszÅ‚oÅ›ci pozostajÄ…cych przy życiu, obojÄ™tność i znieczulenie wynikajÄ…ce z egoizmu czÅ‚owieka, kwestia współodpowiedzialnoÅ›ci Å›wiadków za zbrodnie, zatracanie poczucia prawdy z upÅ‚ywem czasu – wszystkie te problemy stanowiÄ… czoÅ‚owe etyczne zagadnienia ludzkoÅ›ci, podejmowane także w wierszu. Poza tym utwór porusza również motyw funkcji poety oraz poezji w powojennej rzeczywistoÅ›ci.
„W wierszu (…) zostaÅ‚ poruszony m.in. problem odpowiedzialnoÅ›ci za sÅ‚owo, szczególnie „sÅ‚owo poety” zdolne „wzniecać bunt” – bunt przeciwnika obojÄ™tnoÅ›ci, powÅ›ciÄ…gliwoÅ›ci, życiu w kÅ‚amstwie i niesprawiedliwoÅ›ci. Poezja powinna speÅ‚niać funkcjÄ™ i intelektualnÄ…, i etycznÄ… (odpowiedzialność za wybory i ich konsekwencje). Uniwersalistyczne poszukiwania MiÅ‚osza i jego historiozoficzna pasja pozwoliÅ‚y mu spojrzeć na doÅ›wiadczenie okupacji jak na „epizod” w historii – okiem ironicznego obserwatora, szyderczo, ale i współczujÄ…co, jak ktoÅ›, kto wolny od narodowych wmówieÅ„ i mitów potrafi dokonać intelektualnej oceny doÅ›wiadczanego czasu i w chaosie wytropić porzÄ…dek” (B. Å»ynis, „Literatura współczesna”, [w:] „Ilustrowane dzieje literatury. Od antyku do współczesnoÅ›ci”, Bielsko-BiaÅ‚a 2003, s. 436 – 437).
Nacisk na dokumentowanie i ratowanie przez przeinaczeniem prawdy kładzie również w interpretacji utworu Irena Nowacka:
„Poeta bierze bowiem na siebie zobowiÄ…zanie do ocalenia pamiÄ™ci zbiorowej, a tym samym przywraca szansÄ™ przywrócenia Å‚Ä…cznoÅ›ci pomiÄ™dzy zerwanymi ogniwami dziejów. Zadaniem poezji jest zatem patrzeć i widzieć, dostrzegać, notować, zapisywać, utrwalać w pamiÄ™ci, stać na straży „legendy”, ożywiać przeszÅ‚ość i historiÄ™. „SÅ‚owo poety” winno budzić sumienia, bronić resztki czÅ‚owieczeÅ„stwa w czÅ‚owieku, strzec nas przed Å›mierciÄ… moralnÄ… – gorszÄ… od fizycznej” (Irena Nowacka, „Poezje CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”, Lublin 2006).
strona: 1 2 3 4
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies