Campo di Fiori - interpretacja - strona 3
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Campo di Fiori - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

„Problem jest o wiele bardziej zÅ‚ożony, gÅ‚Ä™boki, i być może, bardziej przerażajÄ…cy. Bo jeżeli czÅ‚owiek ginÄ…cy w imiÄ™ jakiejÅ› idei nie znajduje słów, którymi mógÅ‚by nadać jej ostateczny ksztaÅ‚t, potwierdzić jÄ… poprzez porozumienie ze współczesnymi, to albo idea ta jest nikomu niepotrzebna, albo ci, którzy zostajÄ…, nie sÄ… jej warci. W tej sytuacji czyn ginÄ…cego traci w chwili speÅ‚nienia siÄ™ na znaczeniu. Ulega caÅ‚kowitemu unicestwieniu, zmienia siÄ™ w czyn nihilisty. Samotność umierajÄ…cego jest nadaremna, jak nadaremny jest jego czyn”.

„I ci ginÄ…cy, samotni,
Już zapomniani od świata,
Język nasz stał się im obcy
Jak język dawnej planety.
Aż wszystko będzie legendą
I wtedy po wielu latach
Na nowym Campo di Fiori
Bunt wznieci sÅ‚owo poety”.

Przytoczona powyżej ostatnia zwrotka wiersza jest podsumowaniem poruszanych przez MiÅ‚osza problemów oraz podkreÅ›leniem znaku równoÅ›ci miÄ™dzy losem Å»ydów a historiÄ… Bruna (funkcja spójnika „i”). WypÅ‚ywa z niej ciekawa puenta – poezja ma w sobie wystarczajÄ…co dużo siÅ‚y, aby przeciwstawić siÄ™ aktom przemocy, wymierzonym przeciw niewinnym ludziom. Powinna stać siÄ™ jÄ™zykiem porozumienia.

DotyczÄ…cy dwóch przenikajÄ…cych siÄ™ obrazów - rzymskiego placu Campo di Fiori, na którym za kontrowersyjne poglÄ…dy spalono na stosie znanego renesansowego myÅ›liciela Giordana Bruna oraz karuzeli przy pÅ‚onÄ…cym warszawskim getcie – wiersz CzesÅ‚awa MiÅ‚osza porusza filozoficzne i uniwersalne kwestie, dyskutowane podczas wojny i dÅ‚ugo po jej zakoÅ„czeniu przez najwybitniejszych europejskich intelektualistów, którzy doÅ›wiadczyli okupacji niemieckiej.

Samotność niewinnie ginÄ…cych, Å‚atwość zapominania o trudnej przeszÅ‚oÅ›ci pozostajÄ…cych przy życiu, obojÄ™tność i znieczulenie wynikajÄ…ce z egoizmu czÅ‚owieka, kwestia współodpowiedzialnoÅ›ci Å›wiadków za zbrodnie, zatracanie poczucia prawdy z upÅ‚ywem czasu – wszystkie te problemy stanowiÄ… czoÅ‚owe etyczne zagadnienia ludzkoÅ›ci, podejmowane także w wierszu. Poza tym utwór porusza również motyw funkcji poety oraz poezji w powojennej rzeczywistoÅ›ci.
Zdaniem naszego Noblisty - Å›wiadka lat okupacji i koszmaru wojennego, poezja powinna poszukiwać analogii miÄ™dzy wydarzeniami z przeszÅ‚oÅ›ci a tymi znanymi z codziennego życia. Poprzez przytoczenie historii z Campo di Fiori oraz z warszawskiego getta, poeta powinien „wzniecać bunt” i uzmysÅ‚owić ludziom, że historia niestety lubi siÄ™ powtarzać – muszÄ… być czujni i postÄ™pować zgodnie z moralnymi imperatywami, aby uchronić siÄ™ przez kolejnym Campo di Fiori. RolÄ™ poezji wedÅ‚ug MiÅ‚osza doskonale oddaje fragment rozdziaÅ‚u „Literatura współczesna”, autorstwa Bernadetty Å»ynis:
„W wierszu (…) zostaÅ‚ poruszony m.in. problem odpowiedzialnoÅ›ci za sÅ‚owo, szczególnie „sÅ‚owo poety” zdolne „wzniecać bunt” – bunt przeciwnika obojÄ™tnoÅ›ci, powÅ›ciÄ…gliwoÅ›ci, życiu w kÅ‚amstwie i niesprawiedliwoÅ›ci. Poezja powinna speÅ‚niać funkcjÄ™ i intelektualnÄ…, i etycznÄ… (odpowiedzialność za wybory i ich konsekwencje). Uniwersalistyczne poszukiwania MiÅ‚osza i jego historiozoficzna pasja pozwoliÅ‚y mu spojrzeć na doÅ›wiadczenie okupacji jak na „epizod” w historii – okiem ironicznego obserwatora, szyderczo, ale i współczujÄ…co, jak ktoÅ›, kto wolny od narodowych wmówieÅ„ i mitów potrafi dokonać intelektualnej oceny doÅ›wiadczanego czasu i w chaosie wytropić porzÄ…dek” (B. Å»ynis, „Literatura współczesna”, [w:] „Ilustrowane dzieje literatury. Od antyku do współczesnoÅ›ci”, Bielsko-BiaÅ‚a 2003, s. 436 – 437).

Nacisk na dokumentowanie i ratowanie przez przeinaczeniem prawdy kładzie również w interpretacji utworu Irena Nowacka:
„Poe­ta bierze bowiem na siebie zobowiÄ…zanie do ocalenia pamiÄ™ci zbioro­wej, a tym samym przywraca szansÄ™ przywrócenia Å‚Ä…cznoÅ›ci pomiÄ™­dzy zerwanymi ogniwami dziejów. Zadaniem poezji jest zatem pa­trzeć i widzieć, dostrzegać, notować, zapisywać, utrwalać w pamiÄ™ci, stać na straży „legendy”, ożywiać przeszÅ‚ość i historiÄ™. „SÅ‚owo poe­ty” winno budzić sumienia, bronić resztki czÅ‚owieczeÅ„stwa w czÅ‚o­wieku, strzec nas przed Å›mierciÄ… moralnÄ… – gorszÄ… od fizycznej” (Irena Nowacka, „Poezje CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”, Lublin 2006).

strona:    1    2    3    4  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies